T-Shirt Banner
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Blåögd är man ibland.

Forum-räv Ola.Cs avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av Matwes Visa inlägg
    Om man nu av någon anledning inte kan betala något man har köpt, hur svårt är det då att lämna tillbaks grejerna?

Skitstövel.. oavsett.
    Skitsvårt att lämna tillbaka om man gett dom till någon annan. Lillbrorsan blev erbjuden verktyg av en kille för att lösa en skuld vilket visade sig vara lånade verktyg av en annan..... skitstövlar.

Användare
    Reg.datum
    Mar 2014
    Tänk om ni själv varit i den sitsen, tjejen / frun hade lämnat er, ni hade blivit av med jobbet, kronofogden efter er. När ni tänkt er i den situation och funderat på vad ni hade lagt era tankar och prio på så kan ni ju kommentera sedan. Visst han kan ju dock höra av sig och berätta hur läget ligger till så brukar ju saker lösa sig.

Forum-räv hubbens avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Håller med dig fennstam, ibland ställer livet till det och då kanske en liten skuld på en leksak kanske inte är det man prioriterar högst. Att ge barnen mat och tak över huvudet är överordnat, och sen kan man säga vad man vill men innan man varit i sitsen själv ska man vara väldigt försiktig med att döma människor.

Det är tråkigt att se hur någon som nyligen varit en schysst helibroder plötsligt blir kallad skitstövel och sågad vid fotknölarna när han hamnar i en svacka. Det är ju då man behöver stöd istället.

Det är trist när man inte får pengar för sånt man sålt, absolut. Men om nu Helge har kontakt med köparen och säljaren även han haft kontakt med densamme så kan vi väl tagga ner lite här i tråden?

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av fennstam Visa inlägg
    Tänk om ni själv varit i den sitsen, tjejen / frun hade lämnat er, ni hade blivit av med jobbet, kronofogden efter er. När ni tänkt er i den situation och funderat på vad ni hade lagt era tankar och prio på så kan ni ju kommentera sedan. Visst han kan ju dock höra av sig och berätta hur läget ligger till så brukar ju saker lösa sig.
    Håller med dig!

Jag är inget omänskligt monster, men folk som inte gör rätt för sig utan en riktigt bra förklaring står väldigt långt ner på min julklappslista.

Och skulle jag som säljare råka ut för samma sak hade jag gladeligen efterskänkt en liten skuld till en människa i ekonomisk nöd. Bara jag fick en bra förklaring till varför det blev som det blev.

Skickat från min iPhone via Tapatalk
    Old Bastards Malmö

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    det är ju absolut så att man kan hamna i olika tråkiga situationer, jag har för ca 15-16 år sedan vart helt nerkörd både ekonomisk, socialt, och boende. jag mådde skitdårligt tjejen som jag hade barn med lämnade mig, hyresrättföreningen hade vreäkningsbeslut på mig
    blivit kickad ut från den tillsvidareanställningen som jag hade. mådde krappy helt enkelt. den tiden hade jag även skulder privat till några som jag kände, men jag försökte förklara situationen att jag hade inget jobb och kunde inte ersätta dom i dagsläget var på väg att förlora boendet och kronofogden jagade mina slantar, levde endast på vad som socialen kunde erbjuda.
    och bara att förklara läget för dom som jag var skyldig pengar gjorde att dom förstog den knepiga situationen jag hamnad i och kunde vänta tills jag fått rätsida på livet igen. Alla skepp kvar på sjön i den bekantskaps kretsen tack vare att jag inte stängde dörrarna och kunde berätta hur saker och ting låg till, och i stället fick förståelse för hur jävligt situationen var då.
    jag fick tillockmed oväntad ekonomisk hjälp av en 3:dje person i bekantskapskretsen som hörde hur det stog till med mig för att bli av med skulden till kronofogden så jag fick behålla lägenheten.
    så att spela med öppna kort kan man lösa många problem för stunden även om man bara vill gräva ner sig och vända alla ryggen.

så nu har jag öppnat mig lite för er också
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Applåder Helge!

Hedern det enda man har kvar den dagen man står där naken och knackar på Pärleporten.

Skickat från min iPhone via Tapatalk
    Old Bastards Malmö

Vad gäller ekonomin så brukar det mesta lösa sig om man följer regeln att inte köpa nåt förrän man har råd. Och delbetalningar är ett dåligt påfund (pratar ej huslån nu). Varför ska man köpa tex en TV på avbetalning när man lika gärna kan spara och köpa den sen? Har man inte råd att spara, så har man ju inte råd att avbetala heller.

Att förköpa sig verkar vara vanligare och vanligare. Klarar man ej av hyran tex -> flytta till billigare. Tänker man "det ordnar sig" så gör det högst troligen inte det, då tar man en risk och får skylla sig själv. Osv... finns många självklara regler som många inte följer som hamnat i ekonomiska problem. Man måste ha koll på ekonomin, annars om man inte ork eller kan det, så ska man i alla fall se till att man har pengar "på kontot" som täcker några månaders utgifter. Den som inte begriper så får väl lyssna på nån som begriper och verkligen inse att denna vet bättre. =)

Shit happens för folk, vet om en som för ett år sedan fick flytta, sälja nästan allt av värde, ändra om livsstil, dra in på i stort sett allt, och lyckades få banken att ge ett långt lån för att betala bort alla skulder. Personen är sjukskriven för depression, men ekonomin har rett sig och lär ordna upp sig på några år till det bättre. Har sedan dess förståelse för att det kan gå på skit något fruktansvärt och det kommer fort när det börjar barka. Det var stabilt på nedgång och svajade lite till det bättre ibland, men på några månder så gick allt åt pipan.

Man tänker efter... "om jag blir av med jobbet nu, vad händer då?" tex.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •