T-Shirt Banner
Sidan 262 av 262 FörstaFörsta ... 162212252260261262
Resultat 2 611 till 2 619 av 2619

Ämne: LIVE... bilder från fältet just nu!

Aktiv användare desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av Björn H Visa inlägg
    Ja det blåste i mellanåt... Inga problem med Urukayen men 380 kändes lite "svajig"... Vore kul om du kom o flög med oss någon gång..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
    Ja, sällskap är alltid trevligt, välkommen närsomhelst!

Själv fick jag möjligheten att justera in nybygget idag så att.den ska i topptrim till fars dag :-P
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Björn H Visa inlägg
    Ja det blåste i mellanåt... Inga problem med Urukayen men 380 kändes lite "svajig"... Vore kul om du kom o flög med oss någon gång..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Ja, sällskap är alltid trevligt, välkommen närsomhelst!

Själv fick jag möjligheten att justera in nybygget idag så att.den ska i topptrim till fars dag :-P
    Det vore trevligt – Vi hittar nog ett tillfälle! Kanske när det blir lite mildare?

Jag har flugit väldigt lite under drygt två år, av olika orsaker. Sedan kom jag igång lite igen i slutet av augusti. Jag har ju fina ställen att flyga på nära mig, både här i Värmland och i Stockholm. I Stockholm har "drönarhysterin" gjort att nära på alla bra platser där man kan flyga är förbjudna. Transportstryrelsen har under två år sagt att dom snart ska komma med regler som inte är så "fanatiska" som dom som gäller nu. Det ska troligen bli tillåtet att flyga upp till 50 m om man är minst 5 km från en bana på Bromma eller Arlanda. Runt hörnet hotar EASA med att sprida sina förbud så att det mesta blir olagligt igen.
    Här i Värmland känns allt det där avlägset. Jag har varit här flera gånger under hösten och även hunnit meka och flyga med helisar.
    Men… Det är trist att flyga ensam för mycket. I Karlskoga, där jag flyger ibland ser det ut som om dom flesta tycker att det är off season. Som mina fingrar kändes efter tre flygningar i dag, i 2-3°, fuktigt efter regnet och med en märkbar vind, så börjar jag förstå dom. Jag har en "sändarhandske" men måste modifiera den lite innan jag kommer överens med den.
    Har man mekat ihop en heli måste den ju minst testflygas! Jag kan i princip testflyga på min bakgård här. Har gjort det med upp till 550-blad, men där går nog gränsen...
    Några "vattenhål" under vintern är Bosön på Lidingö med flera datum och Degerfors på trettondagen, 9-23, med inomhusflygning!

Tidigare kunde man flyga på gamla flygfältet i Karlstad. Kan man fortfarande flyga där, eller har ni andra platser?

Testflygning på bakgården med Logo med 550-blad
    150619_logo_test2_www.jpg

På vintern, om det är is, så har jag ett stort flygfält på bakgården. Kan behövas lite skottning...
    121214_450_on_ice_PICT4116.jpg

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Aktiv användare desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Stiligt, fina platser du har att flyga på.
    Bilden från dagen är från gamla flygplatsen så det går alldeles utmärkt fortfarande att flyga där. Även om jag föredrar gräsmatta som vi har ute på Hammarö där jag oftast håller till.

På höst o vinter kör jag själv också sändarpåse, har moddat min med värme och kraftig metalltråd i "ramen" så den håller upp ovandelen så den inte stör fingrarna alls. Fungerar klockrent.

Hänger på med bilder från förra året när jag började öva autosar, fegade lite och började med 380n på isen. Is är praktiskt för man kan glida och lära sig moment och hur mycket varv man behöver, har man för mycket fart glider det bara framåt. På denna landade jag snett och ena sidan på landstället och bladen lämnade lite märken i snön. Blev en skön bild av det.

OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Stiligt, fina platser du har att flyga på.
    Bilden från dagen är från gamla flygplatsen så det går alldeles utmärkt fortfarande att flyga där. Även om jag föredrar gräsmatta som vi har ute på Hammarö där jag oftast håller till.

På höst o vinter kör jag själv också sändarpåse, har moddat min med värme och kraftig metalltråd i "ramen" så den håller upp ovandelen så den inte stör fingrarna alls. Fungerar klockrent.

Hänger på med bilder från förra året när jag började öva autosar, fegade lite och började med 380n på isen. Is är praktiskt för man kan glida och lära sig moment och hur mycket varv man behöver, har man för mycket fart glider det bara framåt. På denna landade jag snett och ena sidan på landstället och bladen lämnade lite märken i snön. Blev en skön bild av det.

Snygg bild, med bladspåren också!
    Massor med lössnö är nog lika bra att krascha i som högt gräs. Kanske bättre till och med?
    Is måste vara bättre att glida på än asfalt!

Min isbild var riktigt gammal, från 2012-12-14. Första vintern som jag försökte flyga helikopter. Med en 450 med paddlar…

Här är från ett fält ett par km bort som jag gillar:

IMG_0344b_www.jpg

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Aktiv användare Mats Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2016
    Nu har jag testat att hovar min Urukay.
    +1 grader ute.
    Hade 50% i expo, vad har ni.
    Kan kanske öka lite till.
    Gick för övrigt väldigt bra. IMG_20171112_135610.jpg

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Mats Karlsson Visa inlägg
    Nu har jag testat att hovra min Urukay.
    +1 grader ute.
    Hade 50% i expo, vad har ni.
    Kan kanske öka lite till.
    Gick för övrigt väldigt bra. IMG_20171112_135610.jpg
    Alltid lite speciellt med en maiden! Grattis!

Det där med exp är väldigt individuellt. Jag tror jag har lägre än de flesta.
    Jag brukar ha ca 12-16 på swash och ca 20 på tail.
    För pitch brukar jag ha en kurva så att jag får negativ exp, t.ex. -100, -65, 0, 65, 100.
    Jag har intrycket att många kör med runt 40-50 i exp, ibland mer.

Jag brukar stänga exp i gyro och bara ställa exp i radion.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Aktiv användare Mats Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2016
    Ok, ska testa och höja lite.
    Blir inte förrän i vår, får köra med mina mindre nu i vinter.

Användare skyffels avatar
    Reg.datum
    Aug 2013

mörkt ute nu för tiden

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    Citat Ursprungligen postat av skyffel Visa inlägg

mörkt ute nu för tiden