Sidan 87 av 87 FörstaFörsta ... 3777858687
Resultat 861 till 869 av 869

Ämne: Stora kraschtråden

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Jacob Visa inlägg
    @federal - Brainen vänder alltid runt och sticker normalt uppåt oavsett om den legat inventerat när man aktiverar rescuen

Snor tråden lite nu när vi ändå är inne och snackar rescue och brain. Hur sätter ni upp funktionen? På knapp eller spak? Beror ju kanske mycket på vad man har för sändare men hade varit kul att veta. Själv har jag flyttat knappen på min IX12 så jag når den lätt med pekfingret och satt en fördröjning på kanalen som styr rescuen så jag bara behöver trycka en gång och maskinerna kör igenom hela rescue-proceduren. Men funderar på att byta då det inte alltid känns helt rätt.
    Vilka alternativ som finns, när det gäller att välja hur man ska aktivera rescue, beror ju delvis på vilken radio man har. Jag kör med Taranis och tycker att det är viktigt att ha TH och rescue i sådana positioner som man enkelt kan nå snabbt i alla lägen. Därför har jag TH längst ner/upp-fram till vänster, av uppåt. Rescue har jag på en återfjädrande switch längst ner/upp-fram till höger.
    Båda dessa switchar är, för mig, dom som är lättast att nå utan att behöva flytta blicken.
    Med mina händer och min radio och genom att jag flyger med tummarna, så kan jag ha hög beredskap för båda dessa genom att ha vänster pekfinger på TH och höger pekfinger på rescue när jag flyger. Om jag måste tänka och flytta handen så kommer det troligen att vara för sent när handen äntligen når switchen.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Har testat flera positioner. Den snabbaste för mig har varit denna position, fjädrande neråt. För långfingret ligger ändå emot där och vilar.

Men det beror förstås helt på hur man håller sin sändare o om man kör med och utan nackrem. För min del är sändarns stöd i handen stadigare vid neråttryck än uppåt när det sker hastigt.
    OXY5 :: 700Sport :: Kraken | Brain & Jeti

Ny användare Tobbe Arnessons avatar
    Reg.datum
    Oct 2019

Krasch #5

IMG_20191016_132122-01.jpg

Jag är en idiot.

Skulle bara premiärlätta X5:an lite och köra en kort enkel hovring med tail in. Fick trimma sidrodret lite. Sen var jag åt fel håll, dvs. inte längre tail in. Försökte vrida runt, men något verkade jättekonstigt, hamnade lite snett och lågt så jag drog höjd och med vindens hjälp for jag iväg mot ett gäng träd. Lyckades på något mirakulöst sätt undvika träden samtidigt som jag förstod att sidrodret gick åt fel håll.

Okay. Lugn nu. Det här fixar du. Dra bara spaken åt andra hållet. Okay, helin lugnade ned sig och jag började jobba tillbaka helikoptern för att landa. Gjorde ett misstag med sidrodret och hamnade för långt bort i spakfladdret som följde. Helin smälte in mot bakgrunden och jag tappade helt orientering. Bestämde mig för throttle hold och sätta den där den var medan den ändå var lågt och hyfsat stillastående.

Rotorblad, stjärtbom, landställ och en kulhandske är notan vid en enklare granskning. Med tanke på den flygturen kom jag billigt undan...

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe Arnesson Visa inlägg
    IMG_20191016_132122-01.jpg

Jag är en idiot.

Skulle bara premiärlätta X5:an lite och köra en kort enkel hovring med tail in. Fick trimma sidrodret lite. Sen var jag åt fel håll, dvs. inte längre tail in. Försökte vrida runt, men något verkade jättekonstigt, hamnade lite snett och lågt så jag drog höjd och med vindens hjälp for jag iväg mot ett gäng träd. Lyckades på något mirakulöst sätt undvika träden samtidigt som jag förstod att sidrodret gick åt fel håll.

Okay. Lugn nu. Det här fixar du. Dra bara spaken åt andra hållet. Okay, helin lugnade ned sig och jag började jobba tillbaka helikoptern för att landa. Gjorde ett misstag med sidrodret och hamnade för långt bort i spakfladdret som följde. Helin smälte in mot bakgrunden och jag tappade helt orientering. Bestämde mig för throttle hold och sätta den där den var medan den ändå var lågt och hyfsat stillastående.

Rotorblad, stjärtbom, landställ och en kulhandske är notan vid en enklare granskning. Med tanke på den flygturen kom jag billigt undan...
    Beklagar, men var inte så tuff mot dig själv! Det finns många misstag som man kan göra i den här hobbyn.
    Så här brukar jag försöka hantera dom.
    1. Fortsätt, helst genast, att flyga med en annan helikopter.
    2. Analysera vad som hänt och försök se till att det inte upprepas.

Det där med "trim av sidrodret" förstod jag inte riktigt. Var det något du försökte göra medans helikoptern var i luften?
    Jag är generellt av uppfattningen att man under setup ska se till att centrerad rudder, AIL och ELE ska uppfattas "rätt" av FBL-kontrollern. Jag har aldrig trimmat någon av dessa till en heli, på radion.

Jag gör alltid en liten PFC (Pre Flight Check) innan jag lyfter. Minst, kollar att pitch, rudder, AIL och ELE går åt rätt håll och att rudder, AIL och ELE kompenseras rätt. Om detta är rätt så brukar det gå att flyga...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    Oct 2019
    Det är väldigt mycket som är nytt för mig med heli, missar antagligen många självklarheter. Jag har trasslat med att synka sändare och mottagare. Fick plugga ur fbl för att lyckas synka. Sen satte jag inte tillbaka sladdarna mellan mottagare och fbl i rätt ordning. Fick plöja manualerna rätt mycket innan jag fick rätsida på det där. Trippelkollade så swash rörde sig åt rätt håll och dubbelkollade så fbl kompenserade åt rätt håll, men glömde antingen att kolla att tail gick åt rätt håll eller blandade ihop vad som är rätt håll (mitt minne är trasigt så jag kan inte svara på vilket). Mina andra helisar har egen tailmotor så jag kunde inte tjuvkika på dem.

Å ja, helin gjorde långsam piro i luften, vilket jag trimmade bort med sändaren ett par klick. Microbeast som jag har som fbl centrerar inte tailservot när en testar utan att motorn är igång (gissningsvis firmware 1.nånting på den, ska köpa USB-interface och uppgradera den). Den stannar i ytterläget, enligt manualen är det normalt beteende. Det finns säkert någon procedur för att kolla centrering, men jag har inte läst hela manualen än. Jag hade ingen annan heli att flyga med direkt efter kraschen (för blåsigt för Nano och 230:n är inte i skick än efter förra kraschen), men jag har tagit ett pass i simulatorn åtminstone.

Åtgärdslista:

1) Lära mig vad som är rätt håll med tail.
    2) Lära mig hur tail centreras på mekbordet.
    3) Kolla alla roderriktningar och fbl-komp innan take-off.
    4) Neonfärger på helin. Svart, rött och vitt med höstig björkskog som bakgrund är inte den bästa kombon.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Det är väldigt mycket som är nytt för mig med heli, missar antagligen många självklarheter. Jag har trasslat med att synka sändare och mottagare. Fick plugga ur fbl för att lyckas synka. Sen satte jag inte tillbaka sladdarna mellan mottagare och fbl i rätt ordning. Fick plöja manualerna rätt mycket innan jag fick rätsida på det där. Trippelkollade så swash rörde sig åt rätt håll och dubbelkollade så fbl kompenserade åt rätt håll, men glömde antingen att kolla att tail gick åt rätt håll eller blandade ihop vad som är rätt håll (mitt minne är trasigt så jag kan inte svara på vilket). Mina andra helisar har egen tailmotor så jag kunde inte tjuvkika på dem.

Å ja, helin gjorde långsam piro i luften, vilket jag trimmade bort med sändaren ett par klick. Microbeast som jag har som fbl centrerar inte tailservot när en testar utan att motorn är igång (gissningsvis firmware 1.nånting på den, ska köpa USB-interface och uppgradera den). Den stannar i ytterläget, enligt manualen är det normalt beteende. Det finns säkert någon procedur för att kolla centrering, men jag har inte läst hela manualen än. Jag hade ingen annan heli att flyga med direkt efter kraschen (för blåsigt för Nano och 230:n är inte i skick än efter förra kraschen), men jag har tagit ett pass i simulatorn åtminstone.

Åtgärdslista:

1) Lära mig vad som är rätt håll med tail.
    2) Lära mig hur tail centreras på mekbordet.
    3) Kolla alla roderriktningar och fbl-komp innan take-off.
    4) Neonfärger på helin. Svart, rött och vitt med höstig björkskog som bakgrund är inte den bästa kombon.
    Om jag är osäker på hur saker ska sättas ihop brukar jag ta några kort med mobilen innan jag river.

Beteendet hos FBL-controllern på marken kan vara lite vilseledande. Jag har ingen erfarenhet av BeastX, men gör så här under PFC för att testa bl.a. att jag inte har någon allvarlig drift. I tailtesten, ingår:
    – Testa att riktniningen är rätt, med spaken.
    – Testa, genom att vrida tailen lite snabbt manuellt, att controllern kompenserar rätt.
    – Centrera tail med spaken och se att den stannar där eller i alla fall inte går snabbt till ett ändläge.

Vet inte hur det fungerar på en BeastX, men har intrycket att utvecklarna, i allmänhet, efter hand lärt sig att identifiera att helin står på marken. Då centreras alla servon, lite långsamt. Kanske blir det så om du uppgraderar din BeastX?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Reg.datum
    Oct 2019
    Mobilbilder är toppen för att komma ihåg hur saker såg ut från början, men det fanns inte plats att få några bilder i det här fallet. Bedömde att kabelbunten var stabil nog att stanna i rätt ordning, men så var inte fallet.

€94+frakt verkar kalaset kosta, men jag har inte inspekterat axlar etc än.

Hur mycket/lite drevsallad tycker ni är ok på huvuddrevet? Det ligger lite spån mellan kuggarna på två korta områden, har inte inspekterat så noga än men alla tänder såg ut att vara intakta/full längd om än uppenbarligen något uttunnade. Jag har räknat med att byta det, en hundring är inte mycket i sammanhanget. Fast ändå nyfiken. På RC-bilar kör jag tills det rasar, men konsekvenserna av att tappa drivning är minimala där.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Mobilbilder är toppen för att komma ihåg hur saker såg ut från början, men det fanns inte plats att få några bilder i det här fallet. Bedömde att kabelbunten var stabil nog att stanna i rätt ordning, men så var inte fallet.

€94+frakt verkar kalaset kosta, men jag har inte inspekterat axlar etc än.

Hur mycket/lite drevsallad tycker ni är ok på huvuddrevet? Det ligger lite spån mellan kuggarna på två korta områden, har inte inspekterat så noga än men alla tänder såg ut att vara intakta/full längd om än uppenbarligen något uttunnade. Jag har räknat med att byta det, en hundring är inte mycket i sammanhanget. Fast ändå nyfiken. På RC-bilar kör jag tills det rasar, men konsekvenserna av att tappa drivning är minimala där.
    Det har hänt att jag "fixat" drev med en liten fil eller slippapper och tandborste, men det ska nog ses som en tillfällig lösning. Om det går att få bort skräpet och inte låter illa när du spinner upp så är det nog OK.

Vad händer när drivlinan rasar? Bilen stannar men helin kraschar...

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Reg.datum
    Oct 2019
    Då tänker vi lika. Bra med en verklighetskoll.

Det känns ju också bättre att betala €11 för ett stort huvuddrev än 89.- för ett litet. Verkar vara enhetspris på RC-delar oavsett storlek. Runt hundringen oavsett om det är "huvuddrev" till en bil, en Blade 230 eller en X5.

Jag gjorde ett överslag om 2 000 i delar när jag körde hem från fältet igår, positivt överraskad. Fast jag ska inte ropa hej än, eftersom jag inte gjort noggrann inspektion ännu...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •