T-Shirt Banner
Sidan 1 av 21 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 209

Ämne: Henseleit TDR byggtråd

  1. #1
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    3

    Post Henseleit TDR byggtråd



    Nu har den äntligen anlänt, min 700-size tyska fullblod gick med DHL från Tyskland i torsdags. Mailade om att få bli uppsatt på listan den 20 oktober. Igår, den 20 februari kommer den, men pga hemleverans till tomt hem fick jag hämta ut den idag! Så exakt fyra månader alltså, väntetiden är inte lika länge nuförtiden. Lagom till våren kom den, ska njuta av det här bygget och inte jäkta.




    Den mest klassiska färgsättningen




    Gillar byggtrådar och att fota så jag hade tänkt dokumentera bygget, kanske inte så noga som jag brukar pga tidsbrist (mitt uppe i en inflytt och annat också) men iaf lite granna. Börjar med lite teaser...



    Unboxing




    TDR-bygge-01_Paket.jpg

    Långsmal stor låda som inte väger särskilt mycket.

    TDR-bygge-02_Unboxing.jpg

    Smart packat, sedan den smala canopyn gör ju att man kan ha det väldigt kompakt. Allt löst är fasttejpat med Achtung-tejp så det inte ska skaka runt.

    TDR-bygge-03_Unboxed.jpg

    Allt som ligger i lådan. Bom med TT. Låda med smågrejjer. Liten pinjongpåse. Stor ramdelpåse. Canopy och däri finns en rulle med dekaler (röd komet och svart ruta).

    TDR-bygge-04_Småpåsar.jpg

    Lådan med smågrejjer. Det var väldigt kompakt packat i den här lådan med. Läser man igenom manualen så är det hänvisningar till de här påsarna och nummer på delarna.



    Tiden räckte inte till mer idag men imorgon hoppas jag kunna påbörja bygget, som förhoppningsvis är klart om någon vecka. Har alla grejjer utom satelliter som är här vilken dag som helst.

    För den nyfikne, kolla in manualen.


    Kan ju nämna vilka prylar jag ska försöka klämma dit också...

    Setup



    • FBL System: V-Bar Fullsize blueline
    • Motor: Hyperion 4035-560 (samma som HKII fast med bättre lager)
    • Pinion: 13T
    • Headspeed: 1400-1800 rpm ungefärligen
    • ESC: YGE 120HV
    • Governor: V-Bar
    • BEC: Gryphon Quasar med Fail safe switch (pin) @ 7,4V
    • Receiver: 2x DSMX satelliter (carbon fuse)
    • Cyclicservo: MKS HBL 950
    • Tailservo: MKS HBL 980
    • Mainblad: Radix 710 v2
    • Tailblad: Radix 110
    • Lipo: Zippy 5000 mAh 30C / Voltz 5100 mAh 45C (med EC5)
    • Canopyfärg: Vit med Svart fönster och Röd komet
    • Extra: Croco fence, Mick Duct & brace
    • Övrigt: Dämpning som 2009-modellen (dvs lite hårdare än 2010/2011). Nåt eget specialfäste för VBar-enheten.


    (grejjerna är inhandlade från världens alla hörn typ, men mycket från Rubin RC faktiskt)
    Senast redigerat av Danny den 2012-02-21 klockan 22:33. Anledning: två faktafel
    Hammerhill Bikers

  2. #2
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    3
    Steg 1 - Rotorhuvud


    Börjar bygget med rotorhuvudet. Två uppsättningar dämpare som sagt, jag har valt de röda med vit bushing. Trycklagrena sitter enligt manualen med öppningen mot hubben (var det rätt eller hur var det med det där egentligen?). Man ser också den här seesaw-hubben mitt i där som är tänkt ska göra spindeln lite följsam och vobbelfri, smart! Man fick värma bladhållarna för att få i lagrena! Annars inga konstigheter, de inre lagrena, seesaw samt "swashdriverstag" var förmonterade.

    TDR-bygge-0301_Delar.jpg TDR-bygge-0302_Rotorhub.jpg TDR-bygge-0303_Trycklager.jpg TDR-bygge-0304_Dämpare2009.jpg TDR-bygge-0305_Rotorhuvud.jpg TDR-bygge-0306_RotorhuvudNärbild.jpg


    Steg 2 - Rotoraxel och Swashplatta


    Detta var enkelt steg, inte mycket att säga. Läcker swashplatta, rätt clean utan både swashdriverfäste och antirotationsfäste (det går mot länkarna istället).

    TDR-bygge-0201_Delar.jpg TDR-bygge-0202_Swashplatta.jpg TDR-bygge-0203_SkaftSwash.jpg


    Steg 3 - Mellanaxel


    Det här var intressant. Först skulle man välja vilket håll man ville att rotorn skulle snurra åt, standard är höger och då ska fasningen på envägshubben sitta mot drevet. Sedan ska man inte dra fast låsningen till krondrevet för det ska shimsas senare mot TT'n så det blir exakt rätt! passformen var det inget fel på här heller. Lite kul för nu känns det som jag kommit en bit här och kan lägga upp större delen av drivlinan på bordet.

    TDR-bygge-0401_Delar.jpg TDR-bygge-0402_OWBpinjong.jpg TDR-bygge-0403_Mellanskaft.jpg TDR-bygge-0404_SkaftHuvud01.jpg TDR-bygge-0405_Huvud.jpg TDR-bygge-0406_Skaft.jpg TDR-bygge-0407_SkaftHuvud02.jpg TDR-bygge-0408_Drev.jpg


    Fortsättning följer i steg 4 med tail och TT-grejjer...
    Senast redigerat av Danny den 2012-02-23 klockan 22:40. Anledning: Foton steg 1-3
    Hammerhill Bikers

  3. #3
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    3
    Lackering - Ramdelar


    Som ni kanske märkt gillar jag vitt. Den här Phoenix-modellen jag gjorde tyckte jag blev så sjukt snygg!


    (klicka för större version)

    Kände jag ville prova på riktigt så jag målade 550'n vit i somras och blev riktigt nöjd med det. Men den här gången blev det vitt ända från början. Började med att slipa av delarna med grovt sandpapper och sedan spraymåla några lager med min favoritfärg, Plasti-Kote Gloss Super White (köpt på K-Rauta). Det här steget är väldigt tidskrävande, inte arbetsmässigt men torkmässigt! hade jag varit riktigt noga hade jag slipat av med finare papper samt kört klarlack utanpå också men ville ju inte lägga all min fritid på det här direkt. Målade på balkongen så det blev ändå inte helt perfekt eftersom det kom skräppartiklar som också hade ett begär att få vara med.

    TDR-bygge-9001_Svart.jpg TDR-bygge-9002_Målning.jpg TDR-bygge-9003_Klart.jpg


    Övrigt


    Har kommit på att de fyra olika storlekar av MIP-mejslar jag har passar till 95% av alla skruvar (resten är stjärn och t om en spår). Så de kan jag rekommendera! Mycket bra mejslar och underbara att mecka med. Storlek 1,5 / 2,0 / 2,5 / 3,0 insex är alltså det som behövs. Ett digitalt skjutmått är behändigt också då det är mycket brickor och annat som ska mätas, liksom länkar och sådant.

    TDR-bygge-9007_Verktyg.jpg
    Senast redigerat av Danny den 2012-03-04 klockan 22:58. Anledning: Lade till övrigt med verktygstips
    Hammerhill Bikers

  4. #4
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    3
    Steg 4 - Bom


    Montera ihop bomen med allt vad den innehåller och dreven i framändan. Det var med en liten uppdatering också! Ett tredje TT-stödlager som ska minska vibrationer ytterligare, den lilla lappen förklarar och anger nya mått. Man sätter lagret på en bussning som sedan skruvas för hand och dras åt 1/3 varv med verktyg. Den här drevboxen med drev var förmonterad, tänkte att det inte ska behöva kollas men skruvade bort en låsskruv, den satt bra! Det som är förmonterat på den här kan man lita på! Till slut sätter man in drevboxen i bommen och skruvar fast den (senare trär man in dessa skruvskallar i ett spår för bommen så de där är nog de sista skruvarna som lossnar).

    TDR-bygge-0501_Delar.jpg TDR-bygge-0502_Delar02.jpg TDR-bygge-0503_Vinkeldrev.jpg TDR-bygge-0504_Stödlager.jpg TDR-bygge-0505_BomFramände.jpg


    Steg 5 - Ram


    Man börjar med övre halvan av ramen. Lagerhållarna är identiska förutom den mot motorn som är något smalare just där och märkt med X. Det här steget var lite knepigt för man fick inte dra fast de "yttre" lagerhållarna eftersom man ska shimsa bort axiellt glapp när allt är klart. Shimsningen går till så att man känner om det är något axiellt glapp (vilket det ofta är), sedan stoppar man dit en av någon storlek på bricka som medföljer. Drar åt och testar igen, någon tiondel är ok men det ska inte spänna åt (och man får rotera dreven och känna så inte glappet försvinner eftersom det kan förekomma små toleransavvikningar). Jag chansade och tog en bricka på resp ställe, (0,3 på övre t ex) och det blev faktiskt riktigt bra. Kan inte känna något glapp, ytterst lite kanske. Men den spänner inte heller, med andra ord perfekt! Tysk precision ska det vara även här (pga slitstyrka men även ljud står det i manualen eftersom mer glapp orsakar mer ljud!). Det glappar något mellan mainaxel och mellanaxel men det står det inget om i manualen så jag antar att det är ok, känns väl ganska lagom å andra sidan, varken för mycket eller för lite.

    Jag har även satt dit ett extra kryss-stag som en entusiast gjort. Ett stag ("brace") av Mick på HF, "Mick-Brace" kallas den, den var svart så jag fick måla den med. Märkligt nog var det en storlek mindre hål till den här bracen, men en stor sort 450-skruv passade fint. Fick även borra fyra nya hål enligt en bifogad mall. Det här staget sätter man dit för att få lite stadigare ram om man kör krallig motor (eller spakar hårt). Det går ändå men för att spara lite på grejjerna så gör man klokt i att staga upp här, i synnerhet om man sätter dit en 45xx LE-motor. Jan själv har faktiskt gjort egna stag också men de är av annan princip i form av CF-bitar som man skruvar utanpå ramsidorna, inte lika snyggt/bra kanske.

    OBS! I detta steget märkte jag också att stora drevet på mellanaxeln hade jag satt upp och ner! typiskt då, nu när jag vänt det passar det bättre mot pinionen! Sist men inte minst ska även drevspelet mot TT'n göras bra. Här får man eventuellt shimsa mellanaxeln lite så att drevet flyttas axiellt och hamnar, dels kant/kant mot TT-drevet och dels så drevspelet blir bra (det ska glappa något här). Jag hade sådan tur att det passade rätt bra som det var när jag väl fått bommen tillräckligt långt in (det var lite trögt eftersom jag hade målat den). Bomfästena förresten, gängstång med loctitad låsmutter i ena änden och låsmutter i andra änden. Man väntar att dra de längst ner som låser bommen på plats (den kan man stoppa dit i ett senare skede, ganska praktiskt att mecka TT).

    TDR-bygge-0601_Delar01.jpg TDR-bygge-0602_Ramöverdel.jpg TDR-bygge-0603_Drev01.jpg TDR-bygge-0604_Drev02.jpg TDR-bygge-0605_Drev03.jpg TDR-bygge-0606_Drevspel.jpg TDR-bygge-0607_Delar01.jpg TDR-bygge-0608_Ramunderdel.jpg

    Det börjar arta sig, har nu plockat ihop hela ramen! Det går faktiskt rätt fort att bygga TDR, inte mycket delar. Tack vare två-stegsdrivningen (och dess shimsning) så blir det lite mer delar och arbete där, men annars går det väldigt smidigt allt, passar grymt bra. De få prylar som finns uppfyller sitt syfte, varken mer eller mindre. Gillar ramkonstruktionen, bra med nedre halva om man landar hårt, då lär ju bara den nedre gå sönder. Fast jag undrar om det kanske inte vore bättre med hela ramsidor kanske. Om jag nu ska tycka till om något annat så är det den här ESC-plattan som man sätter fast med buntband! Där hade jag gärna haft något att skruva fast den med istället. Känns lite sådär när allt övrigt är så smart och sätts fast ordentligt. Det här fungerar ju såklart och det blir ju å andra sidan lite dämpning av hela fästplattan vilket kanske inte är så tokigt ändå. Vid närmare eftertanke blir det nog riktigt bra eftersom den ligger an mot de här silikontubsstängerna. Gyroplattan där bak vet jag inte om jag gillar heller men det såg bättre ut IRL än innan iaf. Nu återstår bara att montera all elektronik och driftsätta för lite initial setup. Kommer bli lurigt att få dit all elektronik, men det löser den händige! Det slog mig också vad litet mitt meckbord börjar kännas, ställde dit 450'n och upptäckte att den är ju faktiskt rätt stor den här pjäsen! jag längtar mycket nu tills den är klar och jag kan flyga! Vad underbart det ska bli! Har ju varit kanonvårväder de här senaste dagarna också se det börjar verkligen bli dags å bygga klart nu, har bokat in mycket verkstadstid nu

    TDR-bygge-0610_Klar01.jpg TDR-bygge-0611_Klar02.jpg TDR-bygge-0612_Klar03.jpg TDR-bygge-0613_Klar04.jpg TDR-bygge-0614_Klar05.jpg TDR-bygge-0615_Klar06.jpg TDR-bygge-0616_450jämförelse.jpg
    Senast redigerat av Danny den 2012-03-03 klockan 01:36. Anledning: ändrade det om bracen
    Hammerhill Bikers

  5. #5
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    3
    Steg 6 - Servon


    Börjar bli klart med själva stommen i bygget så nu är det dags att börja montera elektronik och först ut är servona. Man fick börja med att sätta hornen rätt direkt eftersom det är lättare att komma åt dem när de inte sitter på plats. Så då fick jag koppla upp dem och köra VBar-setup, uppgraderade till Pro och ställde in allt som det borde vara. Märkte att den här fail safe switchens batterivarningslampa är ruggigt stark! Man ställer in på baksidan av BEC'en när den ska larma så börjar det blinka när den sjunkt till inställd spänning, kan funka bra detta! Annars är det ju bara en brytare som bryter BEC-spänningen.

    TDR-bygge-0601_Elektronik.jpg TDR-bygge-0602_ServoSetup.jpg TDR-bygge-0603_Servohorn.jpg TDR-bygge-0604_ServoDelar.jpg TDR-bygge-0605_BECbaksida.jpg TDR-bygge-0606_BECfailsafeswitch.jpg

    Det var lite vinklar och grejjer man fick sätta dit för att kunna skruva fast de bakre servona, de främre var bara att skruva rätt i de medföljande "servomutterplattorna". Länkarna gjordes i ordning här också, man ser här elevatorlänken som även fungerar som anti-rotationsstag. Tail-länken är ett CF-rör där man CA-limmar gängstång i ändarna som man skruvar fast länkarna på. Krympslang fästs på länken där den ligger i hållarna på bommen sedan, samt ändarna.

    TDR-bygge-0607_ServonBakvy.jpg TDR-bygge-0608_ServonBakre.jpg TDR-bygge-0609_ServonFrämre.jpg TDR-bygge-0610_ServonFästen.jpg TDR-bygge-0611_ServonElevatorlänk.jpg TDR-bygge-0612_Servolänkar.jpg TDR-bygge-0613_TailRodDelar.jpg


    Steg 7 - Motor


    Lägga i spisen då. Här ser man min andra custom part som är ett motorfäste kombinerat med kylare! Bra för denna typ av motor som blir rätt varm i den tighta TDR-kåpan. Det är ett fäste gjort av en kille i Tyskland, "Croco Mount" heter den. De medföljande motorskruvarna var alldeles för korta, skruvarna i kitet var lite väl korta också så jag gjorde egna, tog några längre 12.9 jag hade och kapade dem så det blev perfekt. Apropå kapa så behövs inte såhär lång motoraxel heller så den kapade jag av, man får också göra ett spår för låsskruven till pinjongen, som förresten sitter dikt an mot motorn så man tar även bort C-clipset där eftersom den inte behövs längre. Så på med 13-taggarn här och avsluta detta steg.
    Obs! Jag behövde inte den medföljande counter-bearingen eftersom det är större lager på Scorpor jämfört med Pyro som är standard (han rekommenderar att låta bli den eftersom Scorporna blir varmare och den orsakar isf mer friktion och ännu mer värme).

    TDR-bygge-0701_MotorDelar.jpg TDR-bygge-0702_MotorFästen.jpg TDR-bygge-0703_MotorSkruv.jpg TDR-bygge-0704_MotorMärkt.jpg TDR-bygge-0705_MotorKapas.jpg TDR-bygge-0706_MotorKapad.jpg TDR-bygge-0707_MotorKlar.jpg
    Senast redigerat av Danny den 2012-03-06 klockan 19:19. Anledning: Lade till det om counter bearing
    Hammerhill Bikers

  6. #6
    Aktiv användare mrwalls avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    452
    Grattis!! blir kul läsning framöver!!

  7. #7
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    3
    ...fortsättning Motor

    Monterar på motorn på fästet här. Först tänkte jag inte på att de här hålen i fästet är för kablarna! men det var det ju såklart, mycket bra fäste! Lär kyla lite bättre med sånt här, sedan är det ju ganska fräckt också. Glöm inte kylpasta här! Det gör stor skillnad med sådant! Drevspelet behöver man justera in lite här genom att förskjuta hela fästet i de avlånga ramhålen.

    TDR-bygge-0708_MotorPinion.jpg TDR-bygge-0709_MotorHål.jpg TDR-bygge-0710_MotorDelar02.jpg TDR-bygge-0711_MotorDrevspel01.jpg TDR-bygge-0712_MotorDrevspel02.jpg TDR-bygge-0713_MotorMonteradFramfrån.jpg TDR-bygge-0714_MotorMonteradSidan.jpg TDR-bygge-0715_MotorMonteradUppifrån.jpg


    Steg 8 - Tail


    Nu börjar vi bakifrån med att bygga tailhuset med resten. Här har jag tagit med min nymålade tailfena (målat med Plasti-Kote Flourescent Röd). Den ska lackas med klarlack också så jag sätter inte dit den på tailen än, inte heller Radix-bladen. Man väljer här om man vill att tailrotorn ska snurra åt vänster (som de flesta helikoptrar) eller åt höger som är standard för TDR. Den här axeln är lite som mellanskaftet, en hylsa också ska man shimsa bort axiellt glapp samtidigt som man ska få rätt drevspel, det blev två brickor bakom drevet och en bricka i andra änden för det skulle bli bra. Då blev det riktigt bra, nada glapp och nästan lite väl lite drevspel (på två-tre kugg bara så det lär bli bättre efter några flighter). Den här brickan med svart streck på är en extra tunn 0,1 mm, behövde inte den. Man sätter en plasthylsa på pitcharmen som går mot pitchslidern där pitcharmarna är i plast och förmonterade på slidern. På den ände som sticks in i bommen är det transparent krympslang.

    TDR-bygge-0801_TailDelar.jpg TDR-bygge-0802_TailDelar02.jpg TDR-bygge-0803_Tailaxelshimsning.jpg TDR-bygge-0804_Tailkrympslang.jpg TDR-bygge-0805_Tailpitchlänk.jpg TDR-bygge-0806_Tailmekanik01.jpg TDR-bygge-0807_Tailmekanik02.jpg TDR-bygge-0808_Tailmekanik03.jpg TDR-bygge-0809_Tailfena.jpg
    Senast redigerat av Danny den 2012-04-18 klockan 23:09. Anledning: lade till det om kylpasta
    Hammerhill Bikers

  8. #8
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    3
    Sneak Peak


    Börjar testa med att montera på resterande elektronik, blir knepigt att få allt på plats. Tror jag ska göra ett eget fäste för V-Barenheten precis bakom tailservot där. BEC'en på sidan kanske och switchen under bommen möjligtvis. Får prova sedan när jag har allt på plats och kan sätta dit accar och sådant.
    (kan tyvärr inte göra klart detta för jag saknar kabelstrumpa! Miss i planeringen, men det kommer från HAB i veckan hoppas jag)

    TDR-bygge-9004_Elektronikprovmontering.jpg TDR-bygge-9006_VBprovmontering.jpg TDR-bygge-9005_BECprovmontering.jpg



    /edit 121029:

    Completed


    Bifogad fil 4808 .


    Eftersom denna tråd kom av sig lite här pga olika anledningar har jag nu idag "slutfört" detta längre fram. Läs mer i följande inlägg:
    http://www.helisweden.se/showthread....ll=1#post38764


    Bifogad fil 2368 ...
    Senast redigerat av Danny den 2012-10-29 klockan 22:10.
    Hammerhill Bikers

  9. #9
    Aktiv användare Svennessons avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Länghem (Borås)
    Inlägg
    266
    Kul Danny!

    Credit till bra layout över byggtråden! Keep it up
    Stretched Mini Protos Vbar
    Minicopter Diabolo Vbar

  10. #10
    Forum-räv Dannys avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg (Hammarkullen)
    Inlägg
    3 797
    Blog Entries
    3
    tack ...ja, är ju lite estetsnubbe på nåt vis så det avspeglar sig gärna på annat, på helikoptrar också... ja, ni får se vad jag menar sedan...
    Hammerhill Bikers

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •