Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kortvarig lycka..

Kortvarig lycka..

6st accar, så länge varade flygarlyckan denna gång! Den lever ( och går ) hårt 500:an min. Formen känns tilltagande, jag hann testa några nya manövers och inverterad flygning börjar kännas bättre!

Provade prisvärda blad från ebay denna gång, ca 200kr för main + tailblad. Båda i carbon och helt ok kvalitet! Dessa presterade bra och i klass med original vad jag kan känna, se filmen. Dock så var passformen på huvudbladen aningen tajt i bladhållarna.. Efter en liten isärplockning av feathering shaft så drog jag bladen aningen hårt vid montering, jag kände att det ena gick "på gränsen" tungt men ville inte lossa mer på skruven då den precis hade börjat klämma åt. Jag tänkte att det är ok då den sträcker ut då rotorvarvet ökar.. Så jag bestämde att inte modda vidare. Detta ledde dock till tippning direkt vid takeoff troligen pga. obalans.. Tråkigt !

Här kommer en ny film att inspektera!

Senast redigerat av Robin Stenman den 2014-09-12 klockan 16:12.

Aktiv användare www.RcHobby.ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2012
    Citat Ursprungligen postat av Robin Stenman Visa inlägg
    6st accar, så länge varade flygarlyckan denna gång! Den lever ( och går ) hårt 500:an min. Formen känns tilltagande, jag han testa några nya manövers och inverterad flygning börjar kännas bättre!

Provade prisvärda blad från ebay denna gång, ca 200kr för main + tailblad. Båda i carbon och helt ok kvalitet! Dessa presterade bra och i klass med original vad jag kan känna, se filmen. Dock så var passformen på huvudbladen aningen tajt i bladhållarna.. Efter en liten isärplockning av feathering shaft så drog jag bladen aningen hårt vid montering, jag kände att det ena gick "på gränsen" tungt men ville inte lossa mer på skruven då den precis hade börjat klämma åt. Jag tänkte att det är ok då den sträcker ut då rotorvarvet ökar.. Så jag bestämde att inte modda vidare. Detta ledde dock till tippning direkt vid takeoff troligen pga. obalans.. Tråkigt !

Här kommer en ny film att inspektera!

Surt
    Pröva o mejla säljaren o se om de åtminstone kan ersätta bladen åt dig.
    Min erfarenhet är samma som din när det gäller billiga blad dessvärre
    Fin flygning förövrigt!

Mvh Björn

Ja det kan ju vara värt att testa det! Ebay säljare brukar ju kunna ge kompensation för produkter med bristande kvalitet. Men det var mitt fel som beslutade att köra med bristande kvalitet på monteringen. Jo detta var en lärdom! Nog kan jag nästan tänka mig samma blad igen, dock bearbetade så att de löper som de ska i bladhållaren. Men det blir nog kvalitetsblad framöver känns det som!

Tackar!

Ny användare
    Reg.datum
    Jun 2012
    Skönt att se min gamla helikopter användas och det flitigt

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011

Billiga blad och passning i bladhållare

Billiga blad passar inte alltid så bra i bladhållaren.
    Om bladen är för tunna brukar jag klämma in någon
    form av shims, antingen i tunn mässingsplåt eller i
    plast från någon lämplig kasserad plastburk.
    Om bladen är för tjocka och har en mässingshylsa
    runt skruvhålet brukar jag slipa lite försiktigt tills
    bladet går i bladhållaren utan alltför mycket våld.
    Det är väl samma sak utan mässingshylsa, men
    med mässingshylsa är det svårare att tvinga in bladet,
    även om det bara är lite för tjockt.

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Jag slipade ner bladen lite på en 450 för nåt år sen. De exploderade efter några ackar. ;-)

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag slipade ner bladen lite på en 450 för nåt år sen. De exploderade efter några ackar. ;-)
    Hur mycket talar vi om?

Att minska tjockleken med någon 1/100-dels mm är ju inte samma
    sak som att få in ett blad som är tillverkat för en bladhållare med
    andra mått.

Dock är min erfarenhet att det oftare behövs shims än att det är
    trögt att få in bladet i bladhållaren.

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Pierre: Jo jag övar flitigt på teknik och flygteknik med den!

Tack för tipsen Bo! Det blir att vara mycket mer noggrann med bladpassformen framöver för min del! Jag har mätt upp bladen med mikrometer. Det som kärvade var klart tjockare vid infästningen, 10,45mm till skillnad från original som låg kring 10,10mm. Jag tror dock att detta hade gått att fixa genom att slipa bladet försiktigt med ett fint sandpapper.

1/100 mm = klämma ihop med fingrarna nästan. ;-) Jag minns inte vad Align 450 har för två standardtjocklekar på sina blad i 450SE och 450SE V2 för det var de huvudena vi använde och hade blad till. Hans nya blad passade min heli men inte hans.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •