T-Shirt Banner
Sidan 2 av 22 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 218

Ämne: neXt - CGM rc Heli Simulator - tips & frågor mm

Aktiv användare Hunters avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    Citat Ursprungligen postat av nic Visa inlägg
    Kan detta vara till någon hjälp?

Programm a Switch for Autorotation (Example: Futaba T14SG)

Select the 'LNK' button on your T14SG.
    Then select the 'Function' menu.
    There are already functions for Aileron, Elevator, Throttle and Rudder that have been defined (channel 1, 2, 3 and 4). Don't touch them while they are working.
    Scroll down to channel 5 and change the function name to 'Auxiliary1'.
    Then move to the 'Control' row and assign there for example the 'SB' switch.
    Now You can check the output by pressing the 'U.Menu/Mon.' button on your transmitter (servo output).

Start the neXt simulator up, press esc, change to 'Simulator' tab and press the 'Calibrate Input Device'. Now take a look at the 'Channel Overview' window. Move your 'SB' switch. If there is a button changing? Then you continue with the 'Button' workflow. If there responds a proportional channel to the switch? Then you continue with the 'Slider' workflow.

Button:

Move the 'SB' switch to position off (motor on).
    Click 'Switch' in the autorotation line and move the 'SB' switch to position on (motor off).
    You will now be able to recognize what assigned button is controlled by the 'SB' switch in the 'autorotation' line.

Slider:

Move the 'SB' switch to position off (motor on).
    Click 'Slider' in the autorotation line and move the 'SB' switch to position on (motor off).
    You will now be able to recognize what assigned channel is controlled by the 'SB' switch in the 'autorotation' line.

Complete!

(källa: http://www.rc-aerobatics.eu/next-usb_e.html)

Vad jag har hört så kan väl Futaba ändra swicthar och kanaler nästan hur dom vill.

Går inte vad jag vet i JR X-3810 eller Spektrum dx6i så att men kan få auto att fungera med min nuvarande FMS 4 kanals kabel.
    Har provat med mixningar men får inte det att fungera med det eller så gör jag på fel sätt.

Jag har försökt på alla vis jag kan komma på, men kan ej koppla någon switch till någon annan kanal så det fungerar.

Jag får väl invänta denna trådlösa: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r_Adapter.html
    och prova mer då.

Tack i alla fall för tipset.
    Helikoptrar: Align 450L Dominator 6s, Blade mCPX BL.
    250 Quads: Blackout mini h, ZMR 250 3D.
    Radio: JR XG14E. Sim: neXt.

Reg.datum
    Aug 2013
    Nu har jag fått hem denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r_Adapter.html från Hobbyking.
    52145.jpg

Jag ställde den som Aerofly. Man kan välja 4 st olika simulatorer.

Jag kopplade in den i datorn då hittade datorn drivrutiner till den och så provade jag den med kabel utan mottagare. Jag fick göra en mix i radion "JR X-3810" då fick jag autorotation att fungera

Så nu är jag mycket nöjd med simulatorn. Bara att ställa in några fler helikoptrar som man vill ha dom.

Jag ska prova att koppla in mottagare och köra trådlöst med Spektrum DX6i och nya DX6.
    Senast redigerat av Hunter den 2014-12-18 klockan 21:09. Anledning: Lagt till bild.

Ny användare
    Reg.datum
    Aug 2014
    Hej hej på er!

Jag kör också med neXt. Har en gammal 6-kanals futaba och en tokbillig (40kr) FMS-kabel från hobbyking. Den skickar igenom alla 6 kanaler i form av collective, throttle, rudder, aileron, pitch och en on/off-switch (gear/gyro).

Det luriga har varit att få igenom dels olika flight modes, dels throttle hold. Eftersom neXt ända tills nyligen inte hade någon användning för throttle-kanalen så har jag använt mig av denna för att styra tre olika funktioner; 2 flightmodes och throttle hold. Radions throttlehold-switch ger ju throttle-kanalen ett fast värde så den kunde lätt kopplas till "autorotation" i neXt. För flightmode 1 (normal) och 2 (IU) programmerade jag radion med varsin flat throttlekurva för respektive läge, säg typ flat 50% för normal och 80% för IU.

Sen kopplade jag dessa som switchar i neXt till flightmode 1 respektive 2.

Jag är hyggligt rookie på det här så kanske tog onödiga omvägar. Eller så är det här helt självklart för er, delar med mig oavsett

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Reg.datum
    Aug 2013

neXt - CGM rc Heli Simulator - tips & frågor mm

Nu har jag använt denna simulator ett tag och jag tycker nog att den är mest lik flygning på riktigt.

Man lär ju fortfarande ställa in helikoptern som man vill ha den med t.ex. expo mm. Det är bäst att välja en stor helikopter att flyga.

Som dom simulatorer jag provat så är dom små helikoptrarna svårare än på riktigt men jag tycker att flyga i simulator överlag är svårare än att flyga på riktigt pga. att man inte ser helikoptern så bra.

För er som inte provat denna simulatorn så är den gratis att ladda ner men man kan bara köra med sin sändare i ca 2 min tror jag det var sen går det bara att använda tangentbordet. Sen lär man ju ha kompatibel adapter också.

Här kan den laddas ner:
    http://www.cgm-online.com/rc-heli-si..._download.html

Mvh Hunter
    Senast redigerat av Hunter den 2015-04-26 klockan 08:43.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2014
    Utvärderar neXt demon två minuter åt gången... flygningen känns bitvis bättre men visa saker stör mig, kanske någon kan svara på...

1. Grafiktung:
    Verkar rätt höga krav på sig, har en hygglig burk men den gillar inte att den måste köra max native upplösning för att köra fullskärmsläge. Går att trimma bort med lite settings o kvalité men vissa saker som skuggor vill man ju gärna ha...

2. Autos
    Känndes betydligt svårare att få fart på bladen än i Phoenix, allt har hittils varit enklare att göra i verkligheten än i phoenix (när man väl kommit underfund med det) när man är clueless är det enklare att krascha i sim... Inga probs att göra overspeeds i verkligheten ens med 300an... Dismount autos var bara att glömma...

Känslan verkar var mycket bättre än Phoenix, har aldrig flugit en G700 men den känndes riktigt trevlig i jämförelse med phoenix varianten... testade 450L modellen och den till skilland från phoenix 450s var hygglig känsla i...

Sen var det väl vissa saker med kameran jag störde mig på men det är nog sånt som man glömmer rätt snabbt om man gillar hur det känns...
    Oxy 285 AR7200BX, Koby40, HKII-2216-16 450L VX1e, HW50v3, HK 2520-1880 Goblin 570 VX1n, Jive 80+HV, HKIII-4025-550
    Lynx Team Pilot / Oxy Field Rep

Reg.datum
    Aug 2013
    Jag kan försöka att svara så gott jag kan.

1.
    Den kräver nog mycket om man vill ha bästa upplösning, jag uppgraderade min dator innan så jag klan köra full upplösning.
    Jag använder även simulatorn på min bärbara dator som inte har så bra prestanda och jag tror det är med standard inställningar. Ska kolla senare vad jag kör på för grafik inställningar på den.

2.
    I autos kan du ha rätt i att det är lite svårare att få upp blad hastigheten än i Phoenix.
    Jag brukar köra 700 och 800 helikoptrar i simulatorerna och i Phoenix klarade jag av att göra inverterade autos men i neXt så är det svårare.
    Jag har inte gjort någon autos i verkligheten med en 700-800 helikopter så jag kan inte jämföra mot simulatorn så det överlåter jag åt dom som flyger 700-800 helikoptrar.

Känslan tycker jag är bättre än i Phoenix.

Kanske "Daniel Tengvall" kan undersöka hur skillnaden är i verkligheten vs neXt simulatorn är och komma med lite vad en riktigt duktig flygare tycker.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2014
    Det blev inköp, körde in den på laptopen och där funkade det hyggligt! Får byta ut media pc'n den kanske inte är så het längre...

Kollade in HF o hittade auto inställningar som förbättrade en hel del, verkar som standard dödar varvtalet på tok för snabbt. Det var det jag tyckte, längre hängtid i verkligheten med 300an på en baby auto än med en 700 i neXt.

Consumption 0.015 0.005
    Flare 0.0021
    Flare Horizontally 0.250

Lite enklare, om det är riktigt vet jag inte... man kan nudda pitchen nu efter flare, innan dog den bara...

Hur som, störtnöjd...
    Oxy 285 AR7200BX, Koby40, HKII-2216-16 450L VX1e, HW50v3, HK 2520-1880 Goblin 570 VX1n, Jive 80+HV, HKIII-4025-550
    Lynx Team Pilot / Oxy Field Rep

Aktiv användare Parakoss avatar
    Reg.datum
    Jun 2014
    Blog Entries
    3
    Försökte få igång den här simmen då jag ville öva på "rescue"-funktionen, men jag får den inte att funka med min DS-16... Aileron-hittar den inte t.ex. Läser man så hittar man många som verkar ha problem kalibreringen. Går man in i windows-inställningarna så lirar allt hur bra som helst, även i andra simulatorer...
    //Johan
    || Goblin 500 Sport || Goblin 700C || Jeti DS-16 ||

Aktiv användare borrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2015
    Tja
    Eftersom jag blivit med Heli på riktigt måste jag köra lite mer sim. & Jag fick lite problem med antal knappar via kinadongel+taranis. Så jag tänkte testa att köra taranisen via usb direkt.

Men jag får det inte att lira!!?
    Startar OpenTX på datorn (win10, alla drivrutiner installerade)
    Definierat 15 Kanaler! På taranisen.
    I USB Game appen i datorn ser allt bra ut (utom att throttle flickar lite, men det är nog lugnt)
    Startar Next...
    Kan kalibrera som Joypad (som man ska)
    Men throttle (och nån kanal till) som börjar på -100 (på skalan -100 0 100) hoppar direkt till 0 vid minsta påslag (typ 1050ms)

Hur ska jag göra??
    Om någon har en fungerande OpenTX profil för direkt usb för Next är jag villig att kika på den..
    Vill ju ha med TH & allt annat som jag behöver på "riktigt" inte bara flaxa runt med endast 1 flightmode...

Tips tas tacksamt emot.

/Andreas
    250 FPV pilot. Hoppas lappa ihop beggad 450 i vinter & kräma lite 3d till sommarn ---
    --- Taranis / FPV250 / ACRO 220 quad / Hisky HCP100s / Alignish 450 Pro DFC / Några småplankor ---

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Du ska kalibrera en som transmitter, inte joystick. Kan behöva kalibrera i systemet också, men det borde vara OK.
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 600 // Goblin Urukay
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •