T-Shirt Banner
Sidan 1 av 22 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 218

Ämne: neXt - CGM rc Heli Simulator - tips & frågor mm

Aktiv användare Hunters avatar
    Reg.datum
    Aug 2013

neXt - CGM rc Heli Simulator - tips & frågor mm

Jag tänkte att vi kan ha den här tråden till tips, frågor mm som rör "neXt - CGM rc Heli Simulator".

Nu har jag beställt och laddad ner den nya simulatorn neXt. Tack för tipset om denna "Kim och "Andreas".

Här är länk till deras sida: http://www.rc-aerobatics.eu/index_e.html

Jag beställde cd skiva till Windows och när man beställt så får man även ladda ner simulatorn om man vill så att man kan börja använda den direkt när man väntar på cd skivan.

Jag har ingen kabel till den än men det ska visst gå med usb kabel som är till FMS simulator mm som jag har beställt.

Simulatorn får man installera på två datorer och det verkar som att simulatorn låser sig till hårdvaran (moderkortet?) i datorn som man har installerat den på, är väl likt typ Windows med sina "oem" versioner tror jag, rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har installerat den på min gamla bärbara men bara som demo än och bara använt tangentbordet och flygit med men det gick bra.

Vid installation så blir det först bara demo versionen som fungerar, sen får man registrera sig över internet med uppgifter man får vid köpet för att få den fulla versionen att fungera.

Återkommer med information när jag fått kabel så att jag kan använda sändaren och då ska jag registrera simulatorn så att jag får igång full versionen.
    Helikoptrar: Align 450L Dominator 6s, Blade mCPX BL.
    250 Quads: Blackout mini h, ZMR 250 3D.
    Radio: JR XG14E. Sim: neXt.

Aktiv användare Andreass avatar
    Reg.datum
    Oct 2013
    Trevligt att du också köpt NeXT simulatorn, du kommer inte bli besviken kan jag säga till skillnad från Phoenix så ändras sig ljudet på helikoptrarna beroende på varvtalet och alla nya T-Rex Helis finns med och alla har nyaste Canopysen vilket jag tycker är nice.

Det stämmer bra att den kan installeras på 2st datorer, och man kan även närsomhelst flytta över licensen till en annan dator genom att bara avaktivera den, vilket jag tycker är redigt nice.

Köpte trådlös "Dongle" från Hobbyking som fungerar perfekt till simulatorn.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r_Adapter.html

När man laddar hem det så är det en Demo version som bara går att köra med sändare i typ 2min sen är man tvungen att använda tangentbordet, men sen när man får aktiveringskoden så låser den upp tidsbegränsningen och man har då en Fullversion.

På Facebook kan man även läsa det senaste om simulatorn och även skriva och önska att det läggs till nya modeller

https://www.facebook.com/neXtCGMrcHelicopterSimulator
    Senast redigerat av Andreas den 2014-12-03 klockan 21:25.
    Radio: OrangeRx Tx6i
    FPV Googles: Eachine EV100
    Multirotor: Vortex 150 PRO

Aktiv användare Kims avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    På deras sida finns lite info om vilka interface som fungerar / inte fungerar.

http://www.rc-aerobatics.eu/cgm-rc-h...mulator_e.html

Compatible USB controllers:

• any remote control, which is connected to the computer per USB simulator cable. All interfaces which are delivering a joystick signal will work (instruction manual).
    • X box 360 controller (Windows: install the controller supplied driver, OSX: separate drivers, link follows)
    • PS3 controller (OSX: no driver installation needed, Windows: separate drivers, link follows)
    • Reflex XTR interface in joystick mode (instruction manual)
    • Aerofly Professional and Aerofly 5 interfaces and transmitter (instruction manual)
    • RealFlight6 Controller

Here you can purchase compatible USB transmitters or USB cables:

These USB cables and USB transmitters are not compatible:

• Phoenix Dongle
    • Modelcraft 6 Channel USB Controller
    • BMI Gamepilot 6, 8 and 8.5 Controllers
    • Pichler FMS USB Adapter #C6091 (only the version with switch is compatible because you have to switch into mode 2)
    • Kruhlstein USB Flight Simulator Cable #KR1201|||||fr (only the version with switch is compatible because you have to switch into mode 2)

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2013
    Känns mycket bättre än phoenix! Jag tycker den känns grym! Har kört testversionen nu nån timma och tycker den verkar riktigt bra. (man får starta om varje 2min.) Funderar på köpa den.
    Men man kan alltså installera det på 2 datorer samtidigt? Sen om man vill sätta den på en tredje dator då avinstallerar man på någon av de andra 2?

Reg.datum
    Sep 2013
    Citat Ursprungligen postat av tung_man Visa inlägg
    Känns mycket bättre än phoenix! Jag tycker den känns grym! Har kört testversionen nu nån timma och tycker den verkar riktigt bra. (man får starta om varje 2min.) Funderar på köpa den.
    Men man kan alltså installera det på 2 datorer samtidigt? Sen om man vill sätta den på en tredje dator då avinstallerar man på någon av de andra 2?
    Japp det går att installera och aktivera på 2st datorer. Ska du aktivera på en tredje dator behöver licensen plockas bort från någon av dom andra (du behöver inte avinstallera).

Reg.datum
    Aug 2013
    Nu har jag fått kabel till simulatorn. Det vart denna: http://www.fast-lad.co.uk/store/prod...ducts_id=24344

Jag har denna trådlösa på väg hem:http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r_Adapter.html

Jag kan flyga helikoptrarna men vid auto så blir det min pitch och helikoptern åker i backen.
    Jag har provat med min JR X-3810 och med min Spektrum dx6i men det är lika.

Misstänker att kabeln jag köpte bara är för 4 kanaler.

Är det någon som vet vad man kan göra för att få auto att fungera?

Mvh
    Senast redigerat av Hunter den 2014-12-09 klockan 15:37. Anledning: Korr.

Reg.datum
    Sep 2013
    Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
    Nu har jag fått kabel till simulatorn. Det vart denna: http://www.fast-lad.co.uk/store/prod...ducts_id=24344

Jag har denna trådlösa på väg hem:http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r_Adapter.html

Jag kan flyga helikoptrarna men vid auto så blir det min pitch och helikoptern åker i backen.
    Jag har provat med min JR X-3810 och med min Spektrum dx6i men det är lika.

Misstänker att kabeln jag köpte bara är för 4 kanaler.

Är det någon som vet vad man kan göra för att få auto att fungera?

Mvh
    För att kunna välja olika flightmodes och få autorotation att fungera behöver du associera switcharna på radion till varsin kanal t.ex. 5 och 6. I neXt kan du sedan välja vilken kanal (switch) som ska styra respektive funktion.

Ett tips är att köra modellen i radion som Flygplan då det inte är några kanalmixningar aktiverade då.

Reg.datum
    Aug 2013
    Är det mixning i radion som man ska använda sig av då?, jag har provat lite men det verkar inte gå.

Radio som jag har provat med är mest JR X-3810 med 8 kanaler och Spektrum dx6i.

Jag vet inte heller hur man använder kanaldelen för switchar i neXt?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Annars flygmässigt så gillar jag simulatorn. Man får ändra lite expo så att man får helikoptern som man vill ha den.

Aktiv användare nics avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Kan detta vara till någon hjälp?

Programm a Switch for Autorotation (Example: Futaba T14SG)

Select the 'LNK' button on your T14SG.
    Then select the 'Function' menu.
    There are already functions for Aileron, Elevator, Throttle and Rudder that have been defined (channel 1, 2, 3 and 4). Don't touch them while they are working.
    Scroll down to channel 5 and change the function name to 'Auxiliary1'.
    Then move to the 'Control' row and assign there for example the 'SB' switch.
    Now You can check the output by pressing the 'U.Menu/Mon.' button on your transmitter (servo output).

Start the neXt simulator up, press esc, change to 'Simulator' tab and press the 'Calibrate Input Device'. Now take a look at the 'Channel Overview' window. Move your 'SB' switch. If there is a button changing? Then you continue with the 'Button' workflow. If there responds a proportional channel to the switch? Then you continue with the 'Slider' workflow.

Button:

Move the 'SB' switch to position off (motor on).
    Click 'Switch' in the autorotation line and move the 'SB' switch to position on (motor off).
    You will now be able to recognize what assigned button is controlled by the 'SB' switch in the 'autorotation' line.

Slider:

Move the 'SB' switch to position off (motor on).
    Click 'Slider' in the autorotation line and move the 'SB' switch to position on (motor off).
    You will now be able to recognize what assigned channel is controlled by the 'SB' switch in the 'autorotation' line.

Complete!

(källa: http://www.rc-aerobatics.eu/next-usb_e.html)

Jag har kört, eller iaf ägt NeXT i drygt ett år

En detalj som man bör ha i åtanke är att om man (som mig) köpt den i App Store inte kan använda den licensen för att installera på en Windowsdator. Jag har haft en mailväxling med utvecklaren och alla köp i App Store är begränsade till dess reglemente och det går inte att byta ut licensen heller.

Jag har provat med SimStick Pro men fick ett irriterande input lag, nu har jag en billig FMS-kabel från Fast-lad som funkar bra.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •