T-Shirt Banner
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Gassertips #1 - Montera Ljuddämpare

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012

Gassertips #1 - Montera Ljuddämpare

Att få ljuddämparen på en gasser att sitta fast brukar vara rätt besvärligt. Loctite 243 på skruvarna är helt verkningslöst pga värmeutvecklingen från avgaserna. För ett tag sedan läste jag ett tips om hur man skall göra för att ljuddämparen inte skall vibrera loss under flygning.

Först, använd inte vanlig papperspackning eftersom den ändrar tjocklek beroende på temperatur. Jag använder värmetålig packningsmassa från ThreeBond. ThreeBond finns att köpa/beställa bl.a. hos auktoriserade Yamaha mc-återförsäljare.

Dag 1.
    Stryk på ett tunt lager packningsmassa på en av de avfettade ytorna, antingen motorn eller ljuddämparen. Inte för mycket, då finns risken att överflödet hamnar på fel ställe i motorn. Skruva fast ljuddämparen som vanligt. Låt packningsmassan torka tills nästa dag.

Dag 2.
    Förbered dig nu genom att ha verktyget du spänner ljuddämparskruvarna med i fickan, det blir nämligen strax bråttom. Starta motorn och ta upp helikoptern i hovring, eller flyg runt lite, och låt motorn få ordentlig arbetstemperatur. Landa och spring kvickt fram till helikoptern, låt motorn gå på tomgång. Så fort bladen har stannat stänger du av motorn och spänner omedelbart skruvarna. Starta och upp med helikoptern igen och flyg en runda för att sedan upprepa proceduren tills du känner att grejerna sitter fast. Jag behövde bara spänna en gång sedan satt min ljuddämpare fast. Den har nu suttit på plats ca 10 flygningar, utan att lossna och utan läckage. Tidigare fick jag spänna skruvarna efter varje eller varannan flygning.

Snustorrt!

Senast redigerat av Matwes den 2015-03-31 klockan 11:15.
    Old Bastards Malmö

Aktiv användare Motox66s avatar
    Reg.datum
    Feb 2013
    Bra jobbat Mats!
    Tips som detta är alltid värdefullt!
    Senast redigerat av Motox66 den 2015-03-31 klockan 11:39.

Forum-räv
    Reg.datum
    Sep 2011
    Blog Entries
    1
    Ja det är ett återkommande problem på en gasser min börjar pinka ut i skarven och skitar ner dämpen. Det är återkommande att man drar åt hela tiden men ditt tips borde knäcka koden, ska testa! Tack för tipset

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012

Gassertips #1 - Montera Ljuddämpare

Bra att det uppskattas, tack.

Att avgasguckan skitar ner motor och ljuddämpare är det lilla problemet. Vad som är värre och som kan vara direkt skadligt för motorn är att ett eventuellt läckage gör att risken ökar för att motorn går för tunt och därmed varmt. Det finns risk för skador på kolv, kolvring och cylinder.

Sent from my iPhone 6 via Tapatalk
    Old Bastards Malmö

Aktiv användare
    Reg.datum
    Aug 2011
    har du nåt tips att täta den när du har en quickdraw pipe ?

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Samma sak där Uffe, fast lite svårare att få tätt. Du får täta både adaptern och kröken med packningsmassa.
    Mellan krök/flex tube/expansionsrör tätar jag med gängtejp. Håller ett tag, sedan får man bättra på.
    Old Bastards Malmö

Super Moderator Crilles avatar
    Reg.datum
    Sep 2012
    Ett annat tips för att slippa dra åt varje gång är att sätta på Nord-Lock brickor... Enda nackdelen är att man får absolut inte dra för hårt för då har man problem att få loss det igen... DVS absolut inte dra åt tills det knakar i armbågen och sedan ett kvartsvarv till, som man nästan gör i vanliga fall för att saker ska sitta åt riktigt.

Nord-Lock är två brickor med kilar mot varandra. Om muttern börjar skruvas utåt så gör det att brickan blir bredare och skruven kilas fast hårdare.
    Nord-Lock finns från M3 och uppåt...

Har dock inget ställe jag kan rekommendera at köpa brickorna från... Då får man googla! ;-)
    Goblin 700 Competition, Goblin 500, Goblin 380 Green, Blade 180CFX, (Blade 300X), DJI F550
    Alla helisar har Brain/Neuron, Spektrum DX18, iCharger 4010
    Rubin RC - Din ädelsten i RC-träsket - Bålsta MFK Busy Bee

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Bra tips!
    Nord-Lock är bra men får inte plats i det försänkta skruvhålet i min ljuddämpare. Hålet genom ljuddämparen är bara lite större än en insexskalle så Nord-Lock får inte plats. Skulle kunna funka på QD.

Jag kan fixa Nord-Lock om någon skulle vilja prova.
    Old Bastards Malmö

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ytterligare ett knep, som kan fungera på avgasrör o grenrör;
    Montera ett rör under bultskallen (på samma ställe som brickorna);
    Längden skall vara ca 2 till 3 ggr bultens diameter.

Hej

Jag använder vanlig 5minuters epoxy mellan dämparen och motorn , och hittliis har jag förbrukad runt 10lt soppa , och hatori dämparen sitter lika hårt på plats sedan dag 1 .

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •