T-Shirt Banner
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Zenoah svänghjuls balansering.

Aktiv användare Motox66s avatar
    Reg.datum
    Feb 2013
    Citat Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    På bilderna ser det ut som om svänghjulet inte är helt symmetriskt i sin konstruktion. Av det skälet kan man undra om det är så att svänghjulet med avsikt har en viss statisk obalans för att det vid "normal"rotationshastighet ska ska bli så väl dynamiskt balanserat som möjligt. Jag säger inte att det är så, men det är en möjlighet.

En viss analogi kan man dra med balansering av rotorblad, där man först ser till att bladens masscentrum ligger lika långt ut från infästningspunkterna innan man bringar dem att väga lika genom lägga till vikt vid det lättare bladets masscentrum. Om man enbart balanserar bladen så att de väger lika utan att beakta deras inbördes masscentrumlägen är bladen visserligen i statisk balans men kan likväl ge upphov till vibrationer då de roterar.
    Jag testatade svänghjulet innan balansering och det var ingen lycka alls i en gasser!
    Så jag bestämde mig på att balansera det då dom som förädlar motorer för heli gör det, blev skillnad för mig i alla fall efter bearbetningen
    Om det varit en standard motor från början så skulle det nog fungera som det va, men inte till min strokade Hyper 30.5cc
    Goblin 700 Gasser . T-Rex 700E Gasser . T-Rex 600N

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2013
    Raptor 90 5blads Hughes 500MD, Raptor 50 Hughes 530. Robbe UH-1D.

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2013
    Ska du balansera veven också??
    Raptor 90 5blads Hughes 500MD, Raptor 50 Hughes 530. Robbe UH-1D.

Reg.datum
    Feb 2013
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Ska du balansera veven också??
    Där får man ett problem då man har en stake som slänger
    Har noll riktat veven i alla fall så den är rak och fin, annars får man även där vibrationer från svänghjul och kopplings klockan!

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    Det är lika lätt att balansera veven som svänghjulet, man balanserar med kolven monterad typ hängande, samma balanserings prinsip där, veven skall balansera hela vägen runt med kolv vevstake lager o ringar monterade, det bara låter o ser krångligt ut
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Reg.datum
    Feb 2013
    Citat Ursprungligen postat av helge k Visa inlägg
    Det är lika lätt att balansera veven som svänghjulet, man balanserar med kolven monterad typ hängande, samma balanserings prinsip där, veven skall balansera hela vägen runt med kolv vevstake lager o ringar monterade, det bara låter o ser krångligt ut
    Helt rätt Helge, men då börjar vi prata överkurs
    Vevaxeln är mer bearbetad än ett gjutet svänghjul, därför va jag lite eronisk om staken, dumt av mig kanske!
    Det största problemet med en motor är i alla fall att vevslängen inte är riktad som den ska, blir som natt och dag efter en riktning!
    Det är många gånger vi/jag riktat vevaxlar på tvåtaktare som kommer från fabriken som inte varit bra och då har dom legat nästan på en tiondel då det bör ligga på noll till max fem hundradelar i flex!

Hur som helst så är vevslängen på Hypern 30,5cc inte bearbetad på det viset, då den har fungerat utan problem innan så låter jag den vara.

Vevaxeln blev väldigt vriden i kraschen så den behövde en rejäl riktning.
    Så nu fungerar den lika bra som den gjorde när jag köpte den av Matwes/Mats, förutom att det tidigare svänghjulet va väldigt styggt lättat av så kallad motorförädlare, har lite åsikter där när man kollat bearbetningen invändigt!
    Jaja det fungerar i alla fall

Största problemet jag har nu är att Aligns envägslager för topp start inte pallar för den här motorn, så blir piskad att använda startapparat som mosade svänghjulet.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Hej.

Imponerande enkel balanserings apparat. Funderar på vilka magneter du har använt. De verkar ordentligt starka med ledning av "smällen" som blir när du sätter dit axeln samt att det verkar vara så att avståndet mellan magneterna verkar vara 1 eller 2 mm större än axelavståndet. Och om svänghjulet centrerar bra på konan och den mutter som du spänner fast med så har du en mycket bra balanseringsapparat i mitt tycke. Nästan att man skulle göra en likadan själv. Är den så känslig att du kan balansera enbart axeln i första skedet för att sedan sätta dit mutter och bricka och dra fast och sedan balansera. Då friktionen bör vara i stort sett obefintlig mellan spetsen på axeln och magneten. Och då behöver ej heller ta hänsyn till att apparaten skall stå så att axeln blir horisontell.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Citat Ursprungligen postat av helge k Visa inlägg
    För encylindriga motorer är det enligt min erfarenhet ovanligt att balansvikten på rotoraxeln balanserar ut hela massan av kolv och vevstake. Balansvikten på vevstaken är oftast lite för lätt för att balansera ut den sammanlagda vikten av kolv, kolvbult och vevstake. Hur mycket lättare beror på bla. vevstakens längd och slaglängden så för bästa resultat är man för hobbyändamål hänvisad åt "trial and error" för att uppnå bästa resultat.

Här finns lite mer att läsa:
    http://juicemotoparts.com/crankbalancing
    Senast redigerat av Mikael den 2015-06-05 klockan 23:11.

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Kolvarna i de trimmade Zenoahmotorerna är lättade för att balansera ut vevaxeln, iaf TRM's motorer.
    Old Bastards Malmö

Reg.datum
    Feb 2013
    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson Visa inlägg
    Hej.

Imponerande enkel balanserings apparat. Funderar på vilka magneter du har använt. De verkar ordentligt starka med ledning av "smällen" som blir när du sätter dit axeln samt att det verkar vara så att avståndet mellan magneterna verkar vara 1 eller 2 mm större än axelavståndet. Och om svänghjulet centrerar bra på konan och den mutter som du spänner fast med så har du en mycket bra balanseringsapparat i mitt tycke. Nästan att man skulle göra en likadan själv. Är den så känslig att du kan balansera enbart axeln i första skedet för att sedan sätta dit mutter och bricka och dra fast och sedan balansera. Då friktionen bör vara i stort sett obefintlig mellan spetsen på axeln och magneten. Och då behöver ej heller ta hänsyn till att apparaten skall stå så att axeln blir horisontell.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
    Ja den är väldigt känslig, finns nästan ingen friktion alls då ena spetsen svävar i luften.
    Har även riktat axeln efter svarvning och gängning så jag vet att det är rakt innan för magneterna.

Har använt två av dessa magneter på var sida för att få nog med kraft för ända målet som jag använt det till, finns nog fler användnings områden för detta med rätt axel.

http://www.magnordic.se/shop/superma...-mm-7560p.html

Sen ett tips så köpte jag även dessa magneter för governor som fungerar klockrent!

http://www.magnordic.se/shop/superma...-mm-7559p.html

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •