T-Shirt Banner
Sidan 15 av 16 FörstaFörsta ... 513141516 SistaSista
Resultat 141 till 150 av 153

Ämne: Postnord

Aktiv användare henke2s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Postnord säger att paketen kommer från Kina. På frågan hur dom kan säga det hänvisar dom till bilden på paketet, där det som vi vet står Estland.

Nu hotar dom med att det är smuggling om jag inte betalar. Jag kontrar med att dom utövar utnyttjande av person i beroendeställning och vill ha härledning på var min låda kommer ifrån.

Har till den 21:e på mig att härja med dom innan jag "måste" betala.
    Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Aktiv användare runnjarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    Intressant, ös på!

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2013
    Vad säger säljaren då? Du skulle ju kunna köra ett upplägg mot honom/henne om att du trodde du beställde från Estland men nu ser det ut som att paketet kommer från Kina. Hur ligger det till egentligen?

Och kommer det från ett icke-EU-land så gör ju Postnord bara sitt jobb om de ber dig betala moms.
    Mikado Logo 550 o Robbe Bell UH-1D

Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av tsv Visa inlägg
    Vad säger säljaren då? Du skulle ju kunna köra ett upplägg mot honom/henne om att du trodde du beställde från Estland men nu ser det ut som att paketet kommer från Kina. Hur ligger det till egentligen?

Och kommer det från ett icke-EU-land så gör ju Postnord bara sitt jobb om de ber dig betala moms.
    Det roliga är att jag faktiskt inte vet vilket paket det gäller. Säljarna skriver ju ned värdet så jag kan inte kolla mot paypal. Posten tar veckovis i sin hantering både till Sverige och sedan i Sverige innan man blir aviserad så jag vet inte.

Jag kan ju gissa att det kommer från Kina, men poängen är mer att jag vill att posten skall kunna visa detta om dom nu propsar på att ta betalt från ett EU-land.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det roliga är att jag faktiskt inte vet vilket paket det gäller. Säljarna skriver ju ned värdet så jag kan inte kolla mot paypal. Posten tar veckovis i sin hantering både till Sverige och sedan i Sverige innan man blir aviserad så jag vet inte.

Jag kan ju gissa att det kommer från Kina, men poängen är mer att jag vill att posten skall kunna visa detta om dom nu propsar på att ta betalt från ett EU-land.
    Nu chansar jag hej vilt, men kan det vara:

"LED strip light"?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Nu chansar jag hej vilt, men kan det vara:

"LED strip light"?

/Bo

Jag skall lära mig programmerbara led strips, så jag har beställt hem lite av varje från många olika håll. Så det är säkert LED strips, men från vem?

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag skall lära mig programmerbara led strips, så jag har beställt hem lite av varje från många olika håll. Så det är säkert LED strips, men från vem?
    Berätta gärna mer om dom programmerbara LED-stripsen när du fått dom och testat lite!

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    Jan 2012
    Posten fortsätter hänvisa till fotografiet på paketet ang avsändarlandet. Dom hävdar att avsändaradressen i Kina står på adresslappen. Kan ni se någon sådan? Jag tycker helt enkelt inte Postnord går fram med underbyggda argument här.

Dom utnyttjar sin ställning och har satt i system att hota med att "Vill du inte betala momsavgiften så låter du bli, då returneras din försändelse tillbaka till avsändaren"

Hur kan det spela roll vad jag är lovad? Lådfan kommer ju från Estland. Om jag beställer en iPhone X från Estland, Tyskland eller Danmark så kommer den ju också från Kina från början. Tull på det också då ju....
    "Har du som mottagare blivit lovad att denna ska vara skickad ifrån Estland behöver du kontakta avsändaren angående det"

(Översätter man Kinesiska tecknen på paketen vid adressen så blir det motsvarande engelskt ord som står intill)

Hej Henrik!

Om du går in på vår betalningssida moms.postnord.se , skriver in ditt försändelse-Id samt postnummer så du kommer vidare till betalningen kan du se en bild på din försändelsen.

På denna bild kan du se avsändaradressen vilket visar att den är ursprungligen skickad ifrån Kina. Under det så står det Estland där den ska mellanlanda för att sedan skickas vidare till dig som även står utskrivet på försändelsen.

Vänligen kolla på bilden. Vill du inte betala momsavgiften så låter du bli, då returneras din försändelse tillbaka till avsändaren. Har du som mottagare blivit lovad att denna ska vara skickad ifrån Estland behöver du kontakta avsändaren angående det. Vi behöver följa de riktlinjer vi har ifrån Tullverket.

För ytterligare frågor, kontakta vår kundtjänst 077- 133 33 10

Med vänlig hälsning, Anna
    PostNord, Kundservicemedarbetare

Reg.datum
    Jan 2012
    Så där. Nu har postnord visat att paketen är från Kina. Förvisso på ett något märkligt vätt via en tredjeparts trackingsida. Men läs det första dom skriver. Det är ju uppenbart att dom drar slutsatser baserat på vilka tecken som finns på paketen, vilket land den kommer från osv. Så får det ju inte gå till.

Hej igen Henrik,

Estland är ett mycket stort transitland för varor från Asien och dessa försändelser har i regel intullats in i EU innan de importeras till Sverige. Det är på dessa grunder som din försändelse beläggs med moms.

En CN22 i sig är inte bevis för att en försändelse är skickat utanför EU men då deklarationen inte behövs inom unionen är det ett tecken på det.

Ett annat tecken är att avsändaren skrivit informationen med Asiatiska tecken som vi tidigare nämnt. På dina paket har heller inget ursprungsland angivits i det fält som avsetts för denna uppgift (se på tulletiketten vid Country of origin) och det gör att vi istället får gå på andra uppgifter

Du kan spåra din försändelse på Post11 som är ett så kallat Drop Shipping- företag, alltså hanterar gods som mellanhand mellan distributör och slutkund. Post11 ägs av Estniska posten.

Här är länken för spårningen: http://www.post11.com/track-trace/ du ser då när du scrollar längst ner var försändelsen lämnades in, vilket visar tydligt att den postats i Kina.

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    Hur tänkte posten nu. detta är att jämföra med att du köper mat från en kina restaurang i Sverige där kinesen har en fraktsedel som innehåller kinesiska tecken. men ursprungslandet är fortfarande Sverige hur än man vrider o vänder på detta. precis samma med ditt paket som har sitt ursprung i Tallin.
    jag skulle fanimig tagit upp detta med konsument ombudsmannen.
    posten kan inte svartlista land bara för att dom tror att det handlar om transit land. det blir samma med kinesen o hans rispåse som du köper från hans svenska restaurang. odlar vi ris i Sverige ???. så då är även Sverige ett transit land för Asien produkter.
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •