T-Shirt Banner
Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 61 till 67 av 67

Ämne: Postnord

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Varorna man köper i Sverige kommer ju inte hit via trolleri heller.
    I huvudsak tror jag att kommersiella aktörer använder distributionskanaler som fungerar. Stora aktörer etablerar egna distributionskanaler. Enskilda konsumenter har lite andra förutsättningar att utgå från.
    Jag är lite ledsen över att PostNord ser ut att försöka lägga ner sig själva. En fungerande postdistibution bör, IMHO betraktas som en angelägen tjänst som ska fungera i ett fungerande samhälle, även om jag inser att elektroniska och andra tjänster gradvis håller på att ta över. I allt snabbare takt om inte PostNord fungerar.

De flesta av oss vet vad lokaler, lagerhållning, personal med olika slag av personalkostnader, skatter, administration och mycket annat kostar i Sverige. Att handla utomlands, inte minst i Asien, handlar ju delvis om att dra nytta av att att det finns människor som arbetar under villkor som ingen i vårt land skulle acceptera.
    Det gäller ju också när man använder t.ex. en smartphone eller en dator. Om det ens vore möjligt att tillverka sådana i Sverige skulle förmodligen ingen ha råd att köpa dessa.
    Som konsument tänker jag ibland, men relativt sällan, på detta – Jag är i första hand konsument. Jag vill ha bästa möjliga varor och tjänster till lägsta möjliga pris.

Borde jag tänka om och börja leta efter helikoptrar som är "fair trade"-märkta? Finns det ens sådana?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Aktiv användare Parakoss avatar
    Reg.datum
    Jun 2014
    Blog Entries
    3
    Måste också instämma vad gäller missnöjet med PostNord. De flesta paket jag beställer går via terminalen i Veddesta och vartannat paket jag beställer försvinner där eller blir fördröjt flera dagar, framför allt om de kommer från utlandet. Det är som om den terminalen är ett stort svart hål. En gång när jag var där och skulle hämta paketet på deras utlämningskontor, så var det två personer före mig som inte fick sina paket då de inte kunde hitta dem trots att de hade fått meddelande om att de fanns att hämta...

Med tanke på Postnords redovisade siffror i deras bokslut så kommer det nog dröja innan det blir bättre...

Tacka vet jag förr i tiden när det var gamla Posten och om de inte kunde leverera ett paket till dörren så lämnade de av det på närmaste postkontor så man kunde hämta det där samma dag....
    Senast redigerat av Parakos den 2017-11-28 klockan 16:10.
    //Johan
    || Goblin 500 Sport || Goblin 700C || Jeti DS-16 ||

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Om PostNords usla hantering av paket
    SVD har i ett par artiklar noterat det som vi i stora drag redan visste om PostNords pakethantering.
    – Paketen ankomstregistreras när dom kommer till Sverige, men det kan ta ett par veckor innan PostNord registrerar.
    – Under tiden kan PostNord låta paketen ligga ute under bar himmel, i regn och kyla.

Jag skulle uppskatta att få höra vad ansvarig minister (Peter Eriksson) har att säga om detta.
    En förklaring från PostNords ledning (koncernchef Håkan Ericsson, t.ex.) om hur man lyckats förstöra fungerande rutiner på så kort tid skulle också uppskattas.

https://www.svd.se/paketen-dumpas--l...s-trovardighet

https://www.svd.se/nu-ska-postnords-...as-oacceptabel

Det är ju en försämring som, sett från mitt perspektiv, "införts" under det senaste året. Från att det gick på några timmar till att det tar flera veckor. Metodiken som använts för att försämra servicen gentemot kunder så dramatiskt och på så kort tid borde leta sig in som avskräckande exempel i alla läroböcker om effektivitet och rationell hantering i yrkesmässiga processer.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2017-12-05 klockan 13:17.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Forum-räv Joslans avatar
    Reg.datum
    Feb 2014
    Väl skriver Bo och bra att det kommer upp till ytan. Får hoppas att det bara kan bli bättre framöver, finns i alla fall mkt utvecklingspotential!
    GAUI NX4/X3, T-REX 450 Pro V2, Devil 420, Blade Nano CP S - Spektrum DX8.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Joslan Visa inlägg
    Väl skriver Bo och bra att det kommer upp till ytan. Får hoppas att det bara kan bli bättre framöver, finns i alla fall mkt utvecklingspotential!
    Vet inte om man ska tacka SVD för att dom satte fokus på PostNord, men för en knapp timma sedan (2017-12-05, 13:56) levererades ett paket till min postlåda som kom in i landet (2017-11-28, 08:51) för 7 dagar (5 arbetsdagar) sedan. Jag tror att det går åt rätt håll. Kommer dom ner till 2-3 dagar och börjar ankomstregistrera när dom får försändelserna så ska jag sluta bråka med dom...

Bl.a. var det 5 RPM-sensorer från HobbyWing som jag ska använda för att testa med att gå från gov i ESC till gov i FBL-controller på några helisar. På någon heli (en 450) har jag Align-ESC och ingen gov. alls så där borde det bli ett lyft med gov i gyrot! Om jag får till det…

171205_rpm-sensors_fbl-ctrl.JPG

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Ny användare
    Reg.datum
    Apr 2017
    Då har ni tur, jag vet inte om de är black Friday som påverkat men jag fick också utlandspaket 2017-11-28. Samt den 24e. Har stått på väg ända sen dess. Sen är det bara jag eller har dom blivit hårdare med tullen?? Förra året smet sig flera paket förbi, nu verkat alla "större" paket åka dit. För mig här uppe i norr verkar det bara bli sämre. Förut gick det rekord snabbt. Nu kan de ligga i Sverige nån månad verkar det som.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Chrilleg Visa inlägg
    Då har ni tur, jag vet inte om de är black Friday som påverkat men jag fick också utlandspaket 2017-11-28. Samt den 24e. Har stått på väg ända sen dess. Sen är det bara jag eller har dom blivit hårdare med tullen?? Förra året smet sig flera paket förbi, nu verkat alla "större" paket åka dit. För mig här uppe i norr verkar det bara bli sämre. Förut gick det rekord snabbt. Nu kan de ligga i Sverige nån månad verkar det som.
    Beklagar dina erfarenheter. Jag stör mig dels på försämringen och dels på bristen på förutsägbarhet.
    Tidigare kunde jag beställa hem eller till landet och planera resandet emellan för jag visste ungefär när försändelserna skulle komma fram. Det går inte nu, eftersom den oförutsägbara tiden i Sverige hos PostNord är lång och just oberäknelig.

Jag vet inte vilka principer som tillämpas av tullen. Jag har för mig att 200:- är någon slags gräns. Jag har intrycket att storleken också har betydelse, men inte heller detta är förutsägbart. Det som IMO är irriterande är att om man har "oturen" att få betala tull och moms så åker man också på extrakostnader för hantering på kanske ett par hundra eller mer, beroende på vem som hanterar.
    Om det nu finns en gräns vid 200:- så bör man väl räkna med att betala för allt som är värt mer och ta det som en extra förtjänst om man slipper. Tyvärr är det ju inte mycket som kommer under 200:- när det gäller helidelar till lite större helisar. Dock så finns det ju en hel del ställen att handla från inom EU också. Det förenklar ju både t.ex. LiPo-transport och tull/moms-hantering. Det löser ju inte på något sätt de interna problem som PostNord har nu och som ofta drabbar oss som är deras kunder.

/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2017-12-08 klockan 23:34.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •