T-Shirt Banner
Sidan 53 av 54 FörstaFörsta ... 34351525354 SistaSista
Resultat 521 till 530 av 538

Ämne: Stora nyhets/ryktenstråden!

Forum-räv Joslans avatar
    Reg.datum
    Feb 2014
    Läckra
    GAUI NX4/X3, Devil 420 - Spektrum DX8.

Aktiv användare runnjarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    Massa bling till överpriser...inte ens bortslösa motorer.

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Kyle Dahls Xpert servos KD1 hade anpassad mjukvara vara som utvecklad för den typen av flygstil. Det uppskattades av många, men dessa verkar mer vara en hårdvaru upp-speckad version med mer kraft bara. Eller?
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Användare
    Reg.datum
    Sep 2014
    Citat Ursprungligen postat av runnjarn Visa inlägg
    Överpriser helt klart (blir det ju per automatik när någon kändis sätter sitt namn på det), men varför borde det vara borstlöst?

Är inte borstlösa servon rätt överskattade (?). Utöver precisionen så är servon med snabba start och stop det viktigaste och där är coreless bättre. Svagaste länken i ett servo är ändå potentiometern är min erfarenhet. Coreless med hallsensorgivare borde vara det optimala för våra applikationer (som hacker Ditex). Borstlösa drar möjligen mindre ström i medel, men strömtopparna vid start/stopp (som sänker våra BEC:ar) torde vara högre pga den större roterande massan som skall byta riktning

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Citat Ursprungligen postat av runnjarn Visa inlägg

Bortslösa är bra om du vill ha något som fungerar väldigt länge, dvs motorn håller längre.

Coreless är annars det du vill ha om du söker snabba servon, för oss dödliga kanske bortslösa hade varit bäst, speciellt om man flyger lugnt o inte kraschar så ofta. För de som tävlar 3d är nog coreless betydligt bättre.

Sen kommer nog bortslösa sätta mer press på bec som inte alltid är så bra, har inte sett några siffror på det men det bör vara så med tanke på deras uppbyggnad.

Men visst kommer den vara dyr, nån måste ju betala för hans namn o det kommer som vanligt bli oss konsumenter

Användare
    Reg.datum
    Sep 2014
    jo det är ju så brushlesservon marknadsförs, men jag tycker mest det är en försäljningshype. Är det någon här som slitit ut motorn i ett corelesservo? Inom alla mina år inom RC har jag nog aldrig slitit ut en servomotor. Dock flertalet potentiometrar. Det går serva/byta pottar men jag tror ingen tillverkare erbjuder den servicen idag. Fler coreless hallgivarservon efterlyser jag

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av David Visa inlägg
    jo det är ju så brushlesservon marknadsförs, men jag tycker mest det är en försäljningshype. Är det någon här som slitit ut motorn i ett corelesservo? Inom alla mina år inom RC har jag nog aldrig slitit ut en servomotor. Dock flertalet potentiometrar. Det går serva/byta pottar men jag tror ingen tillverkare erbjuder den servicen idag. Fler coreless hallgivarservon efterlyser jag
    Kan bara instämma. Dåliga pottar kan göra servon gittriga och ryckiga. På något servo har elektroniken pajat. Visst har det hänt att servon skadats "beyond repair" vid krasch. Men jag har aldrig råkat ut för en servmotor som gått sönder, vad jag kan minnas.

Som erfan skrev så gäller det att BEC kan leverera. Som nästan nybörjare med heli har jag ändå sett den här utvecklingen på heli/swashservon. Tail är ungefär samma fast värre...
    – Analoga
    – Digitala
    – Lämpliga för FBL.
    – Snabbare
    – Starkare
    – Borstlösa

Lite förenklat kan man väl säga att dessa faktorer i utvecklingen alla bidrar till att öka servonas strömförbrukning.
    Är en BEC som kan leverera 20 ampere kontinuerligt nedre skamgränsen för vad man ska ha på en 550/600 eller större heli?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Tillägg om servon och pottar
    Om nu pottar är det som oftast ger upp i servon, varför finns det inte andra lösningar? Det finns, t.ex. hallsensorbaserade vinkelgivare, men servon med hallsensorer i stället för pottar är ganska ovanliga.
    Vågar man hoppas att det kommer att ändras?

Här finns mer om tankarna bakom, men också ett konstaterande att det egentligen inte är en kostnadsfråga.

http://fab.cba.mit.edu/classes/863.1...ton/servo.html

Kanske är RC-branschen konservativ när det gäller att ta till sig nya idéer?

Jag ser inte det fenomenet när det gäller ESC'er eller FBL-controllers, så varför skulle det vara så när det gäller servon?

Uppenbarligen "experimenteras" med motortyp, pulslängd och uppdateringsfrekvens i servon, så varför ser man inte mer vinkelgivare som inte är pottar? Någon som vet?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    Frågan är om tillverkarna vill att servona skall ha oändlig livslängd?

Om delarna i princip är outslitliga, och de säljer drevsatser, hur skall de då tjäna pengar?

Det är ungefär som vitvaruföretagen som för 50 år sedan gjorde grejor som höll en livslängd men nu håller de max 10, kanske tom bara 5 år.

/N

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av nicco Visa inlägg
    Frågan är om tillverkarna vill att servona skall ha oändlig livslängd?

Om delarna i princip är outslitliga, och de säljer drevsatser, hur skall de då tjäna pengar?

Det är ungefär som vitvaruföretagen som för 50 år sedan gjorde grejor som höll en livslängd men nu håller de max 10, kanske tom bara 5 år.

/N
    Du har nog en poäng där...

Jag är lite skadad av ett kvalitetstänk som går långt. I synnerhet när jag tänker på saker som ska upp i luften...

Man måste ju vara realist också.

Jag har faktiskt bytt några pottar i servon. Svårigheten var ju att hitta rätt pot, eftersom dom inte säljs av servotillverkaren.
    Jag försökte ta lite bilder och filma så att jag kunde lägga ut, men kvaliteten (fokus bl.a.) blev så dålig så jag avstod.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •