T-Shirt Banner
Sidan 54 av 54 FörstaFörsta ... 444525354
Resultat 531 till 538 av 538

Ämne: Stora nyhets/ryktenstråden!

Användare
    Reg.datum
    Sep 2014
    Tror nog som Nicco med, samt att majoriteten av kunderna köpt argumentet att brushless är "top of the line" och därför efterfrågar det (utan krav på typ av vinkelgivare). Futaba var först ut och sålde bra, vilket har tvingat andra tillverkare att haka på.

Ser man på UAV servon som är gjorda för livslängd på riktigt så är det nästan uteslutande brushless i kombination med hallgivare. Så borde även hobby BLS servon vara gjorda.

I hobbyservon så har väl både hitec och JR provat hallgivare i något servo. Hobbyking har serien "MI digital" som har hallsensorer trots att prisnivån är låg. Den enda servotillverkare som fullt ut använder hallgivare i hela sin produktlinje är Hacker Ditex. Jag har köpt några sådana på prov och måste säga att jag aldrig tidigare blivit så imponerad av ett servo, men har inte provat i någon heli ännu.
    Senast redigerat av David den 2018-09-16 klockan 11:28.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av David Visa inlägg
    Tror nog som Nicco med, samt att majoriteten av kunderna köpt argumentet att brushless är "top of the line" och därför efterfrågar det (utan krav på typ av vinkelgivare). Futaba var först ut och sålde bra, vilket har tvingat andra tillverkare att haka på.

Ser man på UAV servon som är gjorda för livslängd på riktigt så är det nästan uteslutande brushless i kombination med hallgivare. Så borde även hobby BLS servon vara gjorda.

I hobbyservon så har väl både hitec och JR provat hallgivare i något servo. Hobbyking har serien "MI digital" som har hallsensorer trots att prisnivån är låg. Den enda servotillverkare som fullt ut använder hallgivare i hela sin produktlinje är Hacker Ditex. Jag har köpt några sådana på prov och måste säga att jag aldrig tidigare blivit så imponerad av ett servo, men har inte provat i någon heli ännu.
    Det var ett tag sedan nu, men jag har sneglat på Hacker Ditex. Eftersom det inte räcker med hallsensorer i servona för att mina helisar ska bli evighetsmaskiner så valde jag ett billigare alternativ...

Hacker förefaller vara ett intressant företag.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare runnjarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    Det verkar redan finnas närmast outslitliga servon. En toppflygare inom svenska IMAC säger sig slita ut 3 bensinmotorer och 3 flygplan per säsong.
    Vi snackar över 500 flygningar med vibrerande bensinmotor, 2-tums servoarmar och 50° utslag på roderna.
    Servona överlever dock och flyttas vidare till nya flygmaskiner efterhand.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Citat Ursprungligen postat av runnjarn Visa inlägg
    Det verkar redan finnas närmast outslitliga servon. En toppflygare inom svenska IMAC säger sig slita ut 3 bensinmotorer och 3 flygplan per säsong.
    Vi snackar över 500 flygningar med vibrerande bensinmotor, 2-tums servoarmar och 50° utslag på roderna.
    Han verkar vara bra sponsrad av servofabrikanterna, men sämre av motortillverkarna.
    Med en encylindrig bensinare håller en potentiometer i ett sidoroder en sommar för en amatör.
    Med en boxermotor håller servona några säsonger.
    En bra bensinmotor håller femhundra timmar med rätt olja och ren startbana.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av runnjarn Visa inlägg
    Vilka servon var det?

Jag vet inte hur många jittriga servon med dåliga pottar jag har sett (bland mina), men det måste vara runt ett halvdussin. Huvuddelen har nog varit Align/Savöx, så kanske inte top-of-the-line, men inte det sämsta heller. Ofta är det ju samma typ av pottar som används i olika servon, även om det finns olika kvalitet på pottar också.

Jag vet inte heller hur helisar sliter servon jämfört med flygplan. Tailservon har ju länge fått jobba hårt, med gyro, och kanske är det likadant på swash med FBL?

Jag hittar inget bra exempel nu, men jag har sett slo-mo-klipp som visar hur servon kan få jobba på helisar. Det kan vara ganska intensivt.

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av NitroHybrid Visa inlägg
    Han verkar vara bra sponsrad av servofabrikanterna, men sämre av motortillverkarna.
    Med en encylindrig bensinare håller en potentiometer i ett sidoroder en sommar för en amatör.
    Med en boxermotor håller servona några säsonger.
    En bra bensinmotor håller femhundra timmar med rätt olja och ren startbana.
    Kanske svårt att säga säkert, men är det vibrationerna från motorn som "äter upp" kolbanan i potentiometrarna?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Kanske svårt att säga säkert, men är det vibrationerna från motorn som "äter upp" kolbanan i potentiometrarna?

/Bo
    Jag har den bestämda uppfattningen att det är antalet rörelser av poten, som sliter ut beläggningen.
    En vibration från rodret, som når poten ger slitage.
    Det var väl därför, som dom gjorde "indirekt drive" av poten. En splines eller en bricka
    eller kugghjul med lite glapp, så att dom små rörelserna inte går igenom.
    Kvaliteten på potbanan betyder ju också mycket. En tunn kolbana håller inte länge.
    Det finns bl. annat cermetbelaggda banor, som är slitstarka, och med mer än en släpsko,
    så håller dom länge.
    Om vi går tillbaka till Simprop på 70-talet, så höll deras potar inte många flygningar i en modell
    med glödstiftsmotor, medan dom som flög segelplan på bl. a. hang kunde flyga i timmar
    utan problem.
    I en F3D-modell så kunde jag slita ut poten på skevrodret på en enda flygning.
    Lite statisk och dynamisk balansering av roderna löste detta problem.
    Graupner gjorde en test av servon och dom höll mer än en miljon rörelser, så Graupner
    sa att det är inga kvalitetsproblem med dessa servon.
    Dom höll dock inte länge i en glödare!

Det var lite av mina erfarenheter från alla år som jag har modellflugit!
    Var det nåt att läsa?

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av NitroHybrid Visa inlägg
    Jag har den bestämda uppfattningen att det är antalet rörelser av poten, som sliter ut beläggningen.
    En vibration från rodret, som når poten ger slitage.
    Det var väl därför, som dom gjorde "indirekt drive" av poten. En splines eller en bricka
    eller kugghjul med lite glapp, så att dom små rörelserna inte går igenom.
    Kvaliteten på potbanan betyder ju också mycket. En tunn kolbana håller inte länge.
    Det finns bl. annat cermetbelaggda banor, som är slitstarka, och med mer än en släpsko,
    så håller dom länge.
    Om vi går tillbaka till Simprop på 70-talet, så höll deras potar inte många flygningar i en modell
    med glödstiftsmotor, medan dom som flög segelplan på bl. a. hang kunde flyga i timmar
    utan problem.
    I en F3D-modell så kunde jag slita ut poten på skevrodret på en enda flygning.
    Lite statisk och dynamisk balansering av roderna löste detta problem.
    Graupner gjorde en test av servon och dom höll mer än en miljon rörelser, så Graupner
    sa att det är inga kvalitetsproblem med dessa servon.
    Dom höll dock inte länge i en glödare!

Det var lite av mina erfarenheter från alla år som jag har modellflugit!
    Var det nåt att läsa?
    Absolut!

Tack för att du delade med dig!
    Jag hade nog alltid trott, som du, att kolbanan slits ner av antalet rörelser. När jag uppfattar det som förefaller vara andra erfarenheter, så lyssnar jag och försöker förstå. Du klargjorde på ett bra sätt det där med hur rörelser kan återföras till servon. Det har jag inte tänkt på tidigare. Kanske är servots styrka (vridmoment) en parameter som påverkar kur mycket ett roder eller ett rotorblad "orkar" vrida servot?
    På en helikopter kan man ju på motsvarande sätt (som med "fladdrande" roder) tänka att när helst man hör "blad-pruttar"/blade farts, som man ju hör ganska ofta, så vibrerar säkert bladen en hel del på ett sätt så att en del av detta återförs till servon. Med accelererat pot-slitage som följd.

Intressant!

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •