T-Shirt Banner
Sidan 3 av 14 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 138

Ämne: Nytt projekt igen! Hastighetsmätning av helikoptern.

JAg tänkte på det du sa om interpolering igår Togi, jag missuppfatade dig lite, det är en bra grej, . Jag flyttar ner den i byrålådan tillsvidare för att plockas upp när tiden är kommen.

Sprang ner på kjelle igår och införskaffade mig en PI 3. Efter testande kan jag konstatera bättre jitter-tider, jittret jag pratar om är att jag inte får bilderna från kameran i en helt jämn ström. Men nu ligger jittertiden på 7ms eller lägre 99.97% (eller t.om bättre) av bilderna, och det är en bra början. 7ms är ca 1kmh om du kör 250kmh över 100m. Det är ganska mycket bättre än jag hade tänkt när jag började projektet. Och det finns faktisk lite "enkel" tweaking kvar att göra där. Vilka grymma maskiner det här. Jag jpeg-komprimerar 90 bilder/sekund på 50% cpu,på en kärna. Det finns fyra att tillgå...

Började på ett HTTP API igår. För att göra det här enkelt går en enkel HTTP server på basstationen (inbyggt i klient-programmet), och kamerastationerna blir således klienter. Dom får polla bas-stationen 1 gång i sekunden efter start-signal. Sedan skickar dom bilder över samma HTTP-API och får reda på i svaret om kamerorna skall stoppas. Eller något liknande, det är inte mer än påbörjat.
    Senast redigerat av Linus Larsson den 2016-03-16 klockan 07:39.
    T-Rex 700E DFC - Logo 690SX - Goblin 700 (Hello kitty) - VBar Control
    V-Bar Control flight analyzer

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Kom just ihåg att jag faktiskt har en sån här liggandes: http://getchip.com/pages/chip

Kanske skulle kunna vara ett alternativt ifall man vill ha det tokbilligt?
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 600 // Goblin Urukay
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Går det att koppla "minst 90FPS kamera" till den?

Verkar ju iofs sakna nätverksport också...

Forum-räv hubbens avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Intressant projekt!

Förstår jag det rätt om tanken är att du ställer två kameror 100m ifrån varandra och riktar dem 100% parallellt, och mäter tiden det tar från det att ett objekt att passerar mittlinjen på den första kameran tills dess att det passerar mittlinjen på kamera nummer två?

Japp, det är själva grundidén. Låter ju enkelt. Sen gäller det att få det så exakt som överhuvudtaget är möjligt. Och då blir det klurigt.

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Citat Ursprungligen postat av Linus Larsson Visa inlägg
    Går det att koppla "minst 90FPS kamera" till den?

Verkar ju iofs sakna nätverksport också...
    Den har inbyggt wifi, och ifall du interpolerar så*räcker det med att helikoptern finns med på*2 frames per passage.

Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    Den har inbyggt wifi, och ifall du interpolerar så*räcker det med att helikoptern finns med på*2 frames per passage.
    Jag håller inte med, även om jag förstår att det går att ha olika meningar i detta. Men t.ex om man inte kör rakt blir det fel. I en båge alltså. Eller om helikoptern konstant tappar fart för att man har kommit ur ett dyk, och inte håller farten. Eller lens-distortion i kanterna på kameran...

Jag håller med om att man kan ta det sista med interpolering, men inget slår en rejäl framerate. Så kan vi väl sammanfatta min syn på saken.
    Senast redigerat av Linus Larsson den 2016-03-16 klockan 15:23.

Missförstå mig rätt Togi. Jag är på steg "insamlandet av data", presentering av data osv. Det inkluderar en hel del grejer inte minst att komma ut på fältet och rikta kameror osv, få upp funjeten i 300Kmh osv, och skriva klart på programmet som gör att jag kan se vad som händer. När jag väl har data kan jag analysera den och då bestämma hur man kan använda den på absolut bästa sätt för att få exaktast tid. i 90FPS ser du med ögpnen på skärmen att du körde ju faktiskt 100.5 meter, nu kan man automatisera det så man slipper räkna ut det varje gång..

Du pratar om steg 3 och jag är fortfarande på steg 1. Och jag tänker inte hoppa över att få in absolut bästa rådata jag kan för att det går att göra mattematiska trixerier som gör det nästan rätt. Det kommer alltid att vara nästan rätt, med bra data kommer det bli mer rätt. skit in -> skit ut

Hade jag velat veta hur fort det går hade jag tagit två killar med varsin klocka på hundra meters avstånd. Jag har betydligt högre mål med det här projektet. Helst skall det gå att använda till tävling. Det är viktigt att man kan visa på skärmen vad som händer och inte rabbla matteformler för någon som ifrågasätter riktigheten i värdena.
    Senast redigerat av Linus Larsson den 2016-03-16 klockan 17:11.

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Missförstå mig rätt också, jag menar inte alls att kritisera din lösning, utan vill bara att komma med förslag Jag har alltid varit intresserad av matte och kan lite om att räkna på sånt här, så jag hjälper gärna till ifall du vill.

Istället för att bara skriva lite vaga svar om interpolation, låt mig istället utveckla lite vad jag egentligen menar. Frågeställningen jag ser här är: givet ett antal frames med timestamp, vad var timestamp då helikoptern passerade mitten?

Ifall man sätter ihop en matematisk modell som beskriver det hela så får man en bättre uppfattning om var som är viktigast för att öka precisionen. Hur stort är felet, samt vilka parametrar beror det på? Är det viktigare med hög framerate, hög upplösning på kameran, eller rätt avstånd från kamera till helikopter? Vad händer när man introducerar jitter i kameran? Hur påverkas resultatet ifall man tappar hastighet, åker i fel vinkel i förhållande till kameran, eller inte håller en jämn höjd?

Det handlar alltså inte alls om att kompensera för dålig data in, utan att förstå vad som är dålig data, och hur dålig den är. Dessutom är det ett problem som, precis som du säger, går att lösa separat från själva insamlingen av data.

Jag kanske skulle ta och göra lite simuleringar och räkna lite närmare på det här, det känns som ett ganska spännande problem!

Vi är nog på rätt lika vi två. Jag har mycket annat i huvudet just nu bara. Vi kan göra så här. När jag väl har rådata som jag anser är bra, kan du få ta del av den och leka med om du vill? Fem minuter flygning ger ca 800MB*2 kameror med bilder för tillfället, men det är småpotatis. Bättre med för mycket än för litet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •