Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 678
Resultat 71 till 76 av 76

Ämne: TDR II montagetråd

Aktiv användare runnjarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2013

Infällbara

Har nu monterat i fällbara ställen.
    Kan nog bli intressant att tvingas landa på tailen...helin står aningen framåtlutad på de tre punkterna.
    Har också bytt till HBL 980, sist jag flög var det kyttig vind och då upplevde jag kvarvarande orolighet på tailen än mer störig. Konstaterade också att frinavet fastnat, kan varit så flera flygningar, med en inrunner märker man inte det lika lätt.
    Krävdes ganska hårda tag för att få frimavet att släppa igen, nu känns det helt OK. Ska jag oroa mig?
    image.jpg

Reg.datum
    Apr 2013

Nytt tailservo och infällbara ställ provade

Ställen funkade utmärkt men lite kusliga båda att starta och landa med.
    Helin greppar väldigt i underlaget, såväl på gräs om asfalt så det gäller vid start att rycka iväg
    så fort som möjlligt, märkte en tendens till obehaglig oscilllation i slutet av uppvarvningen.
    I landningen är det 0-fart horisontellt som gäller! Inget för autorotationsövningar!

Kan rapportera att byte till HBL980 vare en omdelbar succè, det bara funkade, rörde inte en enda parameter.
    Konstigt att man inte läst mer om det där HBL669, kan det vara variation mellan batcher/exemplar månne?
    Snackas om frekvenser hit och dit men på pappret är det inga skillnader mellan HBL669 och HBL980 i alla fall.

Hade för övrigt ett litet axialglapp i main shaft så jag lade i ett 0,2 mm shims till.
    Blev en hel del att lossa på innan axeln var frilagad för ett byte:

2016-08-21 20.57.48.jpg

Fick en reminder hur otroligt kompakt allt är i denna helimekanik:
    2016-08-21 20.57.30.jpg

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Blog Entries
    5
    Lustigt det där med tailservot. Och vilken pillemek maskin du har, inte så avundsjuk på allt det pilliga, men avundsjuk på all den porriga mekaniken. Fast det lär ju hänga i hop. Udda snygga mekanik lösningar är inte alltid lättåtkommliga
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Hej Runnjarn.

Var ut ikväll och drog några vändor med min TDR och även med en 3D MP 50 el. Då det var flera månader sedan sist jag flög någon av dessa så känner jag lite skräckblandad förtjusning över att bägge två jhar en hög topp hastighet utan att för den skull ha några värsting motorer i sig. Och då speciellt min TDR. Har fattat att du även her en TDR, nu undrar jag om din TDR II är snabbare än din TDR.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

Reg.datum
    Apr 2013
    Har en lätt TDR med flugvikt ca 4.5kg, 11s3300 mAh Pyro700-506-Becker.
    Jobbar med 1300 till 1750 RPM och upplever den snabbare än det mesta på vårt fält.
    (Goblins i alla möjliga storlekar, några Trex 600 o 700 etc)
    Min andra TDR väger 5,6 kg, Magna30-10, 14s5000. 2300 rpm med RadixV2-720.
    Hanterar inte riktigt den vikten och effekten, lite instabil när det går fort, men är enligt åskådare snabbare än jag själv upplever den...
    TDR2 har jag inte kört mer än 1600rpm hittills. Railblade766. Rock solid so far och den ska ju klara 2600 RPM så det finns mycket kvar att utforska. Med de varv jag provat upplever jag i alla fall att den hämtar väldigt mycket fart i dykningar och är extremt effektiv på att omvandla fart till höjd igen. Lite som en hotliner, om du känner till den typen av övermotoriserade segelflygplan.

Reg.datum
    Apr 2013

Lagningskit TDR II

Som nämnt i annan tråd så trillade min TDR II ner härförleden.
    Beställde nya delar för överkomliga 260EURO.
    Lade ordern 23/12 och delarna kom idag, hem till dörren :-)
    Inte illa med tanke på helger o grejor. 910E9FDF-BDCB-443C-95A3-94378726C93B.jpg

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •