T-Shirt Banner
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Skillnad på trädgård, tomt och mark?

Skillnad på trädgård, tomt och mark?

Detta är mest en filosofisk fråga. Om jag är ute på svamprunda eller bara är ute och spankulerar så får jag gå på andras marker. Det tillåter allemansrätten. Detta har vi alla gjort någon gång. De flesta har nog till och med fotograferat och kanske även filmat. Att få göra detta är det nog få som ifrågasätter. Men hur är det att skicka ut en radiostyrd farkost över någons annans mark och fota? Jag hörde just om ett fall där en person skjutit ned en farkost som kom in över hans mark. Att hoppa in i någons trädgård och fota låter ju inte okej. Att stå utanför och fota in är okej så länge det inte handlar om kränkande fotografering och dessutom avsiktlig sådan. Finns det någon definition av vad som är trädgård, tomt och mark och vad som gäller för att fotografera/filma där?

Finns det inte någon 30 meters regel? Eller drömmer jag?
    Å andra sidan... att parkera Phantomen ovanför grannens trädgård och filma är nästan som att ställa sig i trädgården och filma med mobilen. Ur trädgårdsägarens synpunkt.

Bäst fråga lov om man tror att man ligger på gränsen.

Man vet aldrig hur folk tycker. Vissa skjuter fast de inte får. :-)

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Det finns ingen definierad minimihöjd.
    Vänd på frågan och använd sunt förnuft: Vad skulle du anse vara acceptabelt om jag flög över din tomt eller trädgård med kamera?
    Slutsatsen är ganska given: Undvik att inkräkta på andra människor personliga sfär. Flyg så högt att du inte riskerar störa någon i onödan eller inkräkta på deras integritet. Det vi behöver allra minst av just nu är polisanmälningar från människor som upplever att deras integritet kränkts av drönare på ett sätt som bryter mot kameraövervakningslagen.
    Lant- och skogsbruksorganisationen LRF "lobbar" hårt för att rätten att flyga drönare över någon annans fastighet (i detta fall åker- och skogsmark) ska inskränkas genom ett specifikt undantag i allemansrätten. En sådan bestämmelse vore förödande för hela vår modellhobby.
    Senast redigerat av Mikael den 2018-07-19 klockan 23:28.

För flera år sedan flög vi lite överallt och folk kom fram och pratade osv. Alltid positivt prat. Numera flyger vi endast på vårt fält ute på en åker i skogen, bra bit från hus och folk. När jag träffar folk och bekanta numera undrar de om vi alls flyger mer för de har inte sett oss på de olika platserna vi flög förr. Bra men synd.

Håller helt med Mikael, tänj inte på gränserna, håll dig undan, ligg lågt (flyg högt, men inte högre än tillåtet enligt dagens regler).

Aktiv användare stills avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Då jag bor rätt enskilt (läs "på landet) men nära ett naturresarvat där folk gärna går och jag har sett vissa flyga fotodrönare skulle jag bli jävligt förbannat om någon började flyga nära huset och tomten. Skulle nog ta upp min racerdrönare och börja jaga den andra.

Man har ju sett visa flyga alldeles för nära andras hus och tomter och jag tror det är det som driver LRF. Om bara alla kunde respektera att inte flyga över "hustomt"mark så skulle det inte vara några problem. Men vissa envisas så att göra det.
    Så dom biter sig själva i svansen

Aktiv användare Linds avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Nyligen (läs för ganska många år sedan) monterade jag ihop en quad med kapten kuk?kontrollerkort samt 4 fartreglage o propellrar. Hände ibland att något gick snett med en av motorerna med krasch som följd). (det sista jag hade problem med var att den fick lite hysteres, någon som har en länk till senaste infon om mjukvaror och kontrollerkort som jag förut köpte från hobbyking?)

Nåväl till saken. Häromkvällen kom en dji något 4 motoring quad /drönare på ganska hög höjd ovanför gräsmattan I villaområdet. Jag o min familj var på gräsmattan och tänkte på problemen som jag hade med min maskin, fast jag flög inte över andra och södana höjder. Inte lätt att veta vem som styrde den heller. Sa till frugan. Det är dessa personer som sätter käppar i hjulen för denna fantastiska hobby..

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •