T-Shirt Banner
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 29

Ämne: Ny på Nitro

Aktiv användare Jannes avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    Okej!, dem verkar tåla bra med spänning alla futaba servon, men tyvärr så kör jag med ett 2s lipo till det övriga och har inte nån bec av något slag hemma heller, men det är alltid bra att veta sånt här
    Jag får kanske skruva lös tailservot från nån av dem andra helisarna tills jag får en stepdown helt enkelt.
    Konstigt det här, jag har inte ens maidenflygit protosen än och är inte alls sugen sen jag köpte den här, snacka om att vända kappan efter vinden!!, men den växlar nog snart igen!
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    SAB Goblin 700 KSE Protos Max V2 T-rex 700 NITRO rattade av VBC

Ny på Nitro

Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    Det är en YS 120 srx, så är från vevhuset slangen går
    den är säkert redan bra inställd redan hoppas jag men motorinställningen har jag kikat lite på Youtube om osv, och har ett hyffsat motoröra iaf då jag håller på med många andra motorer, nitro kanske man måste vänja sig lite med för att höra när dem går som bäst gissar jag.
    I regel så får man nåla motorn lite varje gång man kommer ut till fältet och ska flyga eftersom nitromotorer är lite känsliga för både temperatur och luftfuktighet.

Sedan beror det ju på hur man flyger också. Flyger man lugnt så är det inte lika känsligt men flyger man hårt och vill ha max av motorn så letar man hela tiden efter "the sweet spot"

Tror nog att du både kommer att kunna starta och flyga med dom inställningarna som är!
    Senast redigerat av EKAN den 2016-08-16 klockan 23:51.
    Daniel Ekström

För att hitta throttle brukar jag lägga på startern och dra runt motorn (som om man skulle starta den) och spaka gas-spaken och då hör man tydligt ljudet om det är fullgas eller idle. =)

Reg.datum
    Apr 2013
    Maiden för mig på nitro är nu avklarad, gick kanon, förutom att jag fick soppatorsk..trodde man kunde flyga längre än vad jag gjorde, men det gick iaf bra...min första auto blev det också, helt sjukt vilket häng det verkar vara i den här maskinen på autosar, nu ska det tränas på det
    Var nog tur att jag ställt ner blade enertia i Phoenix när jag tränat autosar där, för där stannar bladen betydligt snabbare.
    Vad är fördelen med en ballong i tanken?, tycker det verkar vara svårt att se hur mkt bränsle man har, vet inte heller hur mkt jag törs tanka, om jag kan tanka så att den trycker ut i hörnen på tanken?, nu höll jag ju på att fippla med inställningar så det blev ju lite tomgångskörningar osv, men ska slå på timern nästa gång å se hur länge jag kan flyga på en tank..dem lovar bra väder imorgon å har då inte heller en 17 timmars arbetsdag hoppas jag..Taggad till tänderna
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Reg.datum
    Apr 2013
    Läst på om bränsleballongerna lite, hittade att dem inte håller så länge heller, så lär ju måsta skaffa några, är det någon som vet vart man köper dem?

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    vad är en bränsle ballong. i min goblin nitro så har jag endast en fyrkantig tank med en klunksang i. på klunkslangen i tanken sitter det en mässingklump med ett skumfilter runtom och ingen extratank hällre brevid.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

På mina helisar har jag en headertank som syns bra från sidan. Ser bra när bränslet börjar ta slut, OM man har färgat bränsle. Men det är väl å andra sidan i tanken närmast förgasaren man vill ha ballongen?

Reg.datum
    Apr 2013
    Här är en video som förklarar lite

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Ballong behövs inte om man har en välbalanserad motor och en väl centrerad koppling.
    Om man har problem med skummande bränsle är det bättre att åtgärda problemet än att endast dämpa symptomen genom att använda en bränsleballong.

Reg.datum
    Apr 2013
    Idag gick det åt 4 liter bränsle, men nu är jag mättad på flygning ett tag DSC_0140[1].jpg

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •