T-Shirt Banner
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Ny på Nitro

Aktiv användare Jannes avatar
    Reg.datum
    Apr 2013

Ny på Nitro

Men se vad som har hamnat på mitt bord
    DSC_0132[1].jpg

Nästan så jag måste beställa en ny bom så jag inte kröker denna
    Är det nån som hade kunnat lista lite Nitro ABC?, är jävvlart helt okunnig om nitros
    Även big NONOs, som gör att man förstör motorn osv
    När man tankar tex det är ingen luftning nånstans eller sånt, tankar man i slangstumpen mot bränslefiltret..vet inte om det syns i bilden?
    Är ju som en ballong i tanken, tänkte så den inte går sönder om jag fyller på för mkt, tankar man tills det är smetfullt?
    Läst att man ska tömma efter varje flygning, är det på samma anslutning som vid tankning?
    Varför har man klämmor på slangarna, är det för att inte fylla motorn med bränsle vid tankning?, är ju en klämma mot tanken också?..ja som ni hör kommer jag ha en lång väg innan jag är i luften..men är sjukt taggad på att förlora nitro-oskulden
    Ni som flyger nitro, var har ni styrningen för throttle vid start, är det på en vridpott eller på stickan..jag har ju VBC:n
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    SAB Goblin 700 KSE Protos Max V2 T-rex 700 NITRO rattade av VBC

Forum-räv Joslans avatar
    Reg.datum
    Feb 2014
    Detta kommer följas! Har första nitron på ingång i slutet av månaden och kan inte svaret på någon av ovanstående frågor ännu... Men också sjukt taggad!
    GAUI NX4/X3, T-REX 450 Pro V2, Devil 420, Blade Nano CP S - Spektrum DX8.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2011
    Klämman mot motorn är för att inte fylla motorn med soppa, klämman på slangen för tankning/urtankning är för att soppan inte ska rinna ut.
    Fyll inte för mycket, kan gå över till tryckslangen från pipan och då kan du fylla pipan med soppa å det är inget kul det heller. Förstår inte vad du menar med throttle, om du menar hur du styr servot så är det via gasspaken precis som med elmotorn. Däremot så har man lite andra kurvor jämfört med el

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2011
    Nåla inte in motorn för hårt, är lätt å blåsa kolven då. Enya 3 eller OS 8 glödstift är bra stift. Vad har du för motor förresten? Är det en YS så har du ju ingen tryckmatning från pipa utan från vevhuset och då är det bra och släppa det trycket innan tankning.

Reg.datum
    Apr 2013
    Det är en YS 120 srx, så är från vevhuset slangen går
    den är säkert redan bra inställd redan hoppas jag men motorinställningen har jag kikat lite på Youtube om osv, och har ett hyffsat motoröra iaf då jag håller på med många andra motorer, nitro kanske man måste vänja sig lite med för att höra när dem går som bäst gissar jag.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    lite annorlunda är det med 2 takts motorer som glödtänder i stället för med tändstift. man kan göra på motorljudet när den 4 taktar och ryker extra. det bästa är att ha koll på motortempen

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Reg.datum
    Apr 2013
    DSC_0094[1].jpg

Tänkte bara höra i vilket läge det brukar vara på idle(tomgång) är det ungefär där jag har markeringen nu eller måste man ha lite mera gas? eftersom jag aldrig har startat en nitro så vill jag bara ha på ett ungefär så jag inte måste kasta mig på TC eller åt andra hållet, sura ner hela fadderajjan, för att jag har för lite platta i matta.
    Även..vad är mest viktigt när man ställer in throttleservot och länkaget, att pricka mitten med mittsticka och ha ganska lika vinklar på armarna, eller nåt annat som jag inte tänkt på
    När jag går in i VBC setupen för thottle endpoints så har jag ett läge för vart mittstickan och markeringen stämmer överens, och när jag går ur setupen så är det i ett annat läge.

Reg.datum
    Feb 2012
    Blog Entries
    5
    det ser ju ok ut. och det låter som att du ställt in det rätt i radion. ändlägerna och cutoff är ju viktiga. cutoff är ändlägets lägsta yttersta läge på throttle armen. gå in på gov setup i radion. där har du idle speed. där kan du ställa in tomgångshastigheten medans du startar upp motorn.

Reg.datum
    Apr 2013
    Vad bra!!, Throttle cut (TC) Har jag ställt in, även idle speed, det är läget på gasreglagets markering på bilden som jag har idle på nu, men tänkte att det kanske är bättre att ställa det ännu lägre innan jag vet hur motorn funkar, bättre att jag får styra det där med idle1 och spaken när jag startar så ser jag ju vart jag ska sätta idle sen, blir nog uppstart utan blad imorgon kanske och bekanta mig mer med motorn och idleläget..värsta är att jag fortfarande saknar en stepdown regulator för tailservot, så blir inte att flyga imorgon

Reg.datum
    Feb 2012
    Blog Entries
    5
    är det ett futaba bls251 tailservo så körde jag på 6v till den i 2 år innan jag bytte servo till hv runtom funkade bara bättre med mera ström. blev snabbare

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •