T-Shirt Banner
Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Phoenix - köra trådlöst, modifieringstips

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013

Phoenix - köra trådlöst, modifieringstips

Jag har fallit till föga och köpt mig en simulator. Valet föll på Phoenix.

Med programmet följde en dongle som ska anslutas till sändarens DSC-utgång vilket visserligen fungerar, men jag vill gärna kunna köra trådlöst, dvs. att koppla en mottagare till donglen så att sändaren kan köras som vanligt på bekvämt avstånd från TVn.

Jag har kommit på en lösning som fungerar för min Graupner HoTT-radio, men som bör kunna fungera även för andra fabrikat vars mottagare har en seriell PPM-utgång. I Graupners värld kallas denna utgång SUMO. Det enda som behöver göras är att löda in en servokabel i donglen som kopplas till PPM-utgången på mottagaren (bild 1 nedan).

Efter att ha skruvat upp Donglen och gjort lite mätningar kom jag fram till att servokabelns anslutningar ska lödas dit på följande vis:

• Servokabelns signaltråd (orange på Graupner/JR) löds till vit sladd i dongeln som går till 3,5 mm-proppen.
    • Servokabelns plustråd (röd på Graupner JR) löds till röd sladd i dongeln som går till USB-kontakten
    • Servokabelns minustråd (brun på Graupner/JR) löds till svart sladd i dongeln som går till 3,5 mm- proppen

Ingen sladd behöver kapas i dongeln. Jag skrapade helt enkelt bort lite isolering för att frilägga koppartråden på sladdarna i dongeln och lödde dit servosladdarna (bild 2 nedan). Med lite trixande kunde jag leda ut servokabeln genom gummigenomföringen på donglen och skruvade sedan ihop det hela. Finessen med att öppna upp dongeln och löda in servokabeln som jag gjort är att mottagaren får 5 V strömförsörjningfrån dongeln och det behövs då ingen yttre spänningsmatning.

I sändarens telemetrimeny ställde jag in mottagaren på att skicka ut en SUMO-signal på en av servoutgångarna (kanal 8 för min GR-24 mottagare) och kopplade dongelns nya servosladd till mottagarens kanal 8. Därefter var det bara att flyga med simulatorn

Bild 1: Dongle med mottagare ansluten
    IMG_20161016_191838.jpg

Bild 2: Anslutning av servosladd i dongeln
    IMG_20161016_171750.jpg

Friskrivning: Denna modifiering fungerar för mig, men jag påtar mig inget ansvar om den inte fungerar för andra.
    Senast redigerat av Mikael den 2016-10-16 klockan 21:08.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •