T-Shirt Banner
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 49

Ämne: YEP 90A Scorpion 3020-1000kv

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av latjo Visa inlägg
    Har testat autotiming ingen skillnad,bytt motor ingen skillnad,resettat ingen skillnad.Det enda som ger en förbättring är PWM frequency 16Khz då orkar den gå obelastad utan blad,med blad orkar den inte.
    Skillnaden med blad är ju ökad belastning som bl.a. innebär ökad ström.
    Har du möjlighet att mäta spänningen in på ESCn, så att det inte är en dålig kontakt eller en dålig lödning som orsakar ett spänningsfall?
    Skulle kanske även kunna vara en "trött" ack.
    Kan ju vara fel på ESCn också.

mvh/Bo

Senast redigerat av nkma den 2016-11-30 klockan 14:02.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, HK, Mikado & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare latjos avatar
    Reg.datum
    Oct 2015
    25,4V batterierna är nya zippy compact 6s 35c 2700mAh.Mätte spänningen under startförsök.
    Goblin 570 carbon- AR7200BX-Urukay Vbar blueline 5.3Pro-Blade130x-Lynx Oxy3 MiniVbar-Goblin 420 Spirit pro

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Är ESCn ny eller begagnad?
    Du skrev att du har ytterligare två YGE-ESC-er. Är det samma storlek, så du kan testa med någon av dom?

Divide et impera (lat. Divide and conquer)

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, HK, Mikado & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    Oct 2015
    Den är ny,köpt på HK 540:-.YGE 120LVK och 120HVK det är för besvärligt att plock ur dom strippade kablar med strumpor.Har skickat en video till HK för analys,får se vad som händer.
    //Lars
    Goblin 570 carbon- AR7200BX-Urukay Vbar blueline 5.3Pro-Blade130x-Lynx Oxy3 MiniVbar-Goblin 420 Spirit pro

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Den är ny,köpt på HK 540:-.YGE 120LVK och 120HVK det är för besvärligt att plock ur dom strippade kablar med strumpor.Har skickat en video till HK för analys,får se vad som händer.
    //Lars
    Det är inte så att du har kortslutning nånstans? Typ motorkontakter som inte är isolerade ordentligt och ligger mot varandra eller kolfiber, eller kanske en kabel som blivit fastbuntad mot en vass kant?
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 600 // Goblin Urukay
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Har testat autotiming ingen skillnad,bytt motor ingen skillnad,resettat ingen skillnad.Det enda som ger en förbättring är PWM frequency 16Khz då orkar den gå obelastad utan blad,med blad orkar den inte.
    Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    Det är inte så att du har kortslutning nånstans? Typ motorkontakter som inte är isolerade ordentligt och ligger mot varandra eller kolfiber, eller kanske en kabel som blivit fastbuntad mot en vass kant?
    Borde ju kommit fram då motorn byttes, men det är värt att kolla.
    Jag hade en kontakt till en motorkabel som var felaktigt lödd under en krympslang som gav följande fel.
    Den spann upp, lyfte och efter ca 30-60 sekunder brann ESCn. Första gången trodde jag bara att ESCn
    tröttnat och bytte den. Andra gången det hände klippte jag bort krympslangen runt lödningarna på
    motorkablarna och hittade felet.
    Sedan gick det bra, men jag "förbrukade" två ESCer på kort tid...

mvh/Bo

NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Reg.datum
    Oct 2015
    HK byter ut den eller pengarna tillbaka.Lödde på nya ec3 kontakter på nya ackar och en gick ganska lätt ihop,flög och så stannar den i luften,som en sten i backen,krokig spindelaxel och mainaxel trasiga blad och länkarmar på min oxy.Vid koll så hade minuskabeln till esc
    lossnat,lödningen hade smält.Det visade sig att hane och hona kom från olika leverantörer.
    Vågar man satsa på en till YEP?
    //Lars

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    HK byter ut den eller pengarna tillbaka.Lödde på nya ec3 kontakter på nya ackar och en gick ganska lätt ihop,flög och så stannar den i luften,som en sten i backen,krokig spindelaxel och mainaxel trasiga blad och länkarmar på min oxy.Vid koll så hade minuskabeln till esc
    lossnat,lödningen hade smält.Det visade sig att hane och hona kom från olika leverantörer.
    Vågar man satsa på en till YEP?
    //Lars
    Är detta samma ESC som du hade i en G420 tidigare som du har i en Oxy nu?

Jag hängde inte med riktigt när du bytte helikopter...

Menar du EC3? EC3 ska klara upp till 60 ampere kontinuerligt.
    Kontakter ska ju inte gå för lätt - då är det risk för dålig kontakt.
    Låter kanske lite klent med EC3 för 90 ampere.
    IOFS ska ju motorn inte klara mer än 70 amp peak (1600 W), så det borde väl räcka.

Om det nu är Scorpion 3020-1000kv, G420 och 90 amp ESC vi pratar om...
    Om det är Oxy, så vet jag inte.

NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    10-poliga Skorpion-motorer
    Scorpion 3020-1000kv är väl 10-polig?
    Det har skrivits en del om problem med kombinationen 10-poliga Scorpion-motorer och vissa ESC-er.

Jag tänkte inte på det tidigare, men det kan ju vara ditt problem, latjo.

Jag tror att det är löst i nyare ESC-er, men vet inte hur det är med din. Det kan ju vara det som är problemet...

I den här tråden, t.ex. behandlas detta:

http://www.rcheliaddict.co.uk/main-d...on-motors.html

Läs igenom tråden, för det verkar vara vissa kombinationer av 10-poliga motorer och KV-tal som kan orsaka problem.
    Om nu det som skrivs stämmer...

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Reg.datum
    Oct 2015
    Nej det var en annan esc i oxy,ville bara tala om vad som kan hända om man inte kollar noga tex kontakter som går lätt ihop och kommer från olika tillverkare.Den andra motorn som jag prövade ihop med YEP90A är en Rotostar 380 930kv,den betedde sig exakt på samma sätt som Scorpion motorn.Det kommer ett nytt esc från HK inom kort dom godkände reklamationen,och skulle det där med 10poliga motorer ihop med YEP stämma så är det väl bara att bita i det sura äpplet och köpa ett YGE90A för 1500:-.Det går ju i alla fall 3st YEP på en YGE.
    //Lars

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •