T-Shirt Banner
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 49

Ämne: YEP 90A Scorpion 3020-1000kv

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av latjo Visa inlägg
    Nej det var en annan esc i oxy,ville bara tala om vad som kan hända om man inte kollar noga tex kontakter som går lätt ihop och kommer från olika tillverkare.Den andra motorn som jag prövade ihop med YEP90A är en Rotostar 380 930kv,den betedde sig exakt på samma sätt som Scorpion motorn.Det kommer ett nytt esc från HK inom kort dom godkände reklamationen,och skulle det där med 10poliga motorer ihop med YEP stämma så är det väl bara att bita i det sura äpplet och köpa ett YGE90A för 1500:-.Det går ju i alla fall 3st YEP på en YGE.
    //Lars
    Såg att Rotorstar-motorn som du testade med också är 10-polig.
    Om det nu skulle kunna vara det som är problemet.
    Berätta hur det går när du får din nya ESC!
    Om det är ett generellt problem med YEP och 10-poliga motorer så är det ju bra att veta…
    Såg i tråden jag länkade till att det var problem med t.ex. vissa Kontronik-ESCer och 10-poliga motorer också…

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2014
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Såg att Rotorstar-motorn som du testade med också är 10-polig.
    Om det nu skulle kunna vara det som är problemet.
    Berätta hur det går när du får din nya ESC!
    Om det är ett generellt problem med YEP och 10-poliga motorer så är det ju bra att veta…
    Såg i tråden jag länkade till att det var problem med t.ex. vissa Kontronik-ESCer och 10-poliga motorer också…

mvh/Bo
    Ahhhh... är 3020 10-polig?

Då bör man låta bli att testa för mycket, YGE ska funka men inte YEP, jag kan vittna att man riskerar brasa om man leker för mycket (2520 då men scorpa o 10-polig). Hobbywing v3 ESC funkar kanon med 10-poliga scorpion rovor däremot...
    Oxy 285 AR7200BX, Koby40, HKII-2216-16 450L VX1e, HW50v3, HK 2520-1880 Goblin 570 VX1n, Jive 80+HV, HKIII-4025-550
    Lynx Team Pilot / Oxy Field Rep

Aktiv användare latjos avatar
    Reg.datum
    Oct 2015
    Jag svarar i den här tråden när jag testat den nya esc-en,har också skickat ett mail till HK med länken till forumet.
    Om det stämmer får vi hoppas att dom skriver det på YEP ESC-na så fler slipper gå i fällan.
    Goblin 570 carbon- AR7200BX-Urukay Vbar blueline 5.3Pro-Blade130x-Lynx Oxy3 MiniVbar-Goblin 420 Spirit pro

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2014
    Citat Ursprungligen postat av latjo Visa inlägg
    Jag svarar i den här tråden när jag testat den nya esc-en,har också skickat ett mail till HK med länken till forumet.
    Om det stämmer får vi hoppas att dom skriver det på YEP ESC-na så fler slipper gå i fällan.
    Lite mer input om YEP vs 10-pole motors

"The potential problem isn't the pole count on it's own, it's a combination of battery voltage x motor kV x pole count. If this exceeds the maximum commutation frequency of the ESC then you have trouble.

To cut a long story short; if the fully charged battery voltage (25.2V for 6s LiPo) x motor Kv is close to or exceeds 48,000 then you might have issues due to the commutation frequency exceeding what the YEP ESC can cope with."

För mig som hade 1880kv landar det väldigt nära 48,000, så det kanske funkar med 10-poliga motorer... Däremot är det fantastiskt många som rapporterar att det inte fungerar på Helifreak (däremot inga problem med YGE som har nyare firmware)...
    Oxy 285 AR7200BX, Koby40, HKII-2216-16 450L VX1e, HW50v3, HK 2520-1880 Goblin 570 VX1n, Jive 80+HV, HKIII-4025-550
    Lynx Team Pilot / Oxy Field Rep

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av livan75 Visa inlägg
    Lite mer input om YEP vs 10-pole motors

"The potential problem isn't the pole count on it's own, it's a combination of battery voltage x motor kV x pole count. If this exceeds the maximum commutation frequency of the ESC then you have trouble.

To cut a long story short; if the fully charged battery voltage (25.2V for 6s LiPo) x motor Kv is close to or exceeds 48,000 then you might have issues due to the commutation frequency exceeding what the YEP ESC can cope with."

För mig som hade 1880kv landar det väldigt nära 48,000, så det kanske funkar med 10-poliga motorer... Däremot är det fantastiskt många som rapporterar att det inte fungerar på Helifreak (däremot inga problem med YGE som har nyare firmware)...
    Kompletterar med källhänvisning till det du skrev, livan75:
    http://www.helifreak.com/showthread.php?t=715355

Formlerna att kolla, innan man väljer ESC är alltså (om Grumpy Old Man har rätt):

spänning x motor KV x antal poler ska vara mindre än max kommuteringsfrekvens för ESCn.

spänning x motor KV ska vara mindre än 48 000 för vissa ESCer, bl.a. YEP.

Hur vet man vad som är den maximala kommuteringsfrekvensen för en viss ESC?

I specen till den ESC som du hade/har problem med, latjo så står det:
    Max RPM: 240,000rpm for 2 Poles Brushless Motor

Om man då räknar om så får jag:
    Max RPM: 120,000rpm for 4 Poles Brushless Motor
    Max RPM: 80,000rpm for 6 Poles Brushless Motor
    Max RPM: 60,000rpm for 8 Poles Brushless Motor
    Max RPM: 48,000rpm for 10 Poles Brushless Motor

I ditt fall, latjo, med 6S (25,2 volt) och 1000KV får jag "bara" 25 200 RPM, så det borde ju fungera eftersom det är långt under gränsen som är 48 000.

Har jag tänkt fel eller räknat fel?

Utan att vara exakt insatt i problemet så skulle jag gissa att det både kan vara hårdvara och firmware som sätter en gräns för den maximala frekvensen som en viss ESC klarar.
    Det kan ju göra det lite svårt att hålla reda på var som fungerar och inte fungerar.
    Ett konkret exempel verkar vara YEP, som generellt har ett problem med höga frekvenser och då ofta 10-poliga motorer (med hög spänning och högt KV). Gissar då att samma gäller för lite äldre YGE.

Saxar några fler klipp i ämnet:
    "I'm aware of the problem with YEP escs and high KV 10 pole Scorpion motors such as the 2520 1360KV and 1880KV."
    "And if that's the only issue (that effects only a very few motors) then why dont they say what the specific issue is and what motors are effected" (om Skorpion)
    "Kontronik still haven't figured that one out with the Koby's"

Det verkar finnas en tendens hos bl.a. Skorpion att säga att felet är 100% YEP-relaterat. Det är väl närmare sanningen att säga att vissa kombinationer av ESC och motor inte fungerar. Kravet på ESC ökar med antal poler och KV.

Om detta (med spänning x KV > 48 000) är ditt problem latjo, så var det ju inte så lätt att genomskåda...

Jag förstår inte heller varför det fungerar med låg belastning (utan blad) men inte med hög belastning (med blad).
    RPM borde ju, om det skiljer, bli högre med låg belastning.

Två frågor, om jag får låna tråden lite:
    – Hur vet ESC hur många poler motorn har? Det anges ju inte i setup.
    – Borde inte 8 kHz fungera bättre än 16 kHz?

mvh/Bo

Senast redigerat av nkma den 2016-12-01 klockan 12:00.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    Oct 2015
    Som jag fattar det här(förenklat) YEP esc klarar 240000rpm för en 2polig motor polerna är par så för en 10 polig motor blir formeln

240000/(10/2)=48000rpm max.
    kommuteringsfrekvens=240000/60=4000/s
    I mitt fall 25000x5/60=2083/s

I mitt fall 25.2Vx1000kv=25200rpm max.Då ska ju esc-en klara det galant.
    Ju fler poler en motor har ju mindre rpm klarar esc-en.
    Källa http://www.helifreak.com/showthread.php?t=585815

//Lars
    Senast redigerat av latjo den 2016-12-01 klockan 12:42.
    Goblin 570 carbon- AR7200BX-Urukay Vbar blueline 5.3Pro-Blade130x-Lynx Oxy3 MiniVbar-Goblin 420 Spirit pro

Aktiv användare Jockebanans avatar
    Reg.datum
    Oct 2013
    Alporchinhos, Algarve .....................Portugal
    Hade något liknande på min OXY efter meckande med radion (VBC) den blev jätteslö vid uppspolning och helt orkeslös, problemet var trottelkalibreringen, efter det så var den pigg igen ��

Skickat från Galaxy S6 via Tapatalk

Edit: Det var förvisso med HW40A och OXY-motorn men tänkte att det kunde ha att göra med trottelkalibrering ändå!
    Senast redigerat av Jockebanan den 2016-12-01 klockan 13:44.
    Mikado LOGO600SE VBar NEO, SAB Goblin500 VBar NEO, 2xLynx Heli OXY3-285 VBar NEO, Lynx Heli OXY2 FE190 VBar NEO, Lumenier QAV210 CHARPU, Mikado VBC, Futaba T14SG, två Revo PL8-laddare och ett gäng flygplan

Reg.datum
    Oct 2015
    Har monterat och provkört den nya YEP 90A esc:en,fungerar perfekt,så nu har vi väl slagit hål på myten om att YEP inte fungerar med
    10 poliga motorer.Ser fram mot med spänning att få provflyga G420:an.
    Hade nog lite för brottom,med blad på samma sak orkar inte varva upp.
    Nä det blir nog ett äkta yge
    Senast redigerat av latjo den 2016-12-10 klockan 11:56.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Hej
    Nu har jag byggt färdigt min Goblin420 med YEP90 o Rotorstar motor.
    Monterade en 19 kugg pinion, och ställde det "snällaste" jag kunde tänka mig i ESC.
    2% Power, slow start, 10 grader timing, och gov.
    Ställde in tre varv, Idle1, Idle2 o Idle3. Provkörde på byggbordet o alla varven fungerar.
    I dag var det dags för premiär, laddar batteriet o monterar blad o går ut till hovringsrutan.
    Throttle hold, Idle1, ström på, kabin på, test servon allt ok. Backar undan och slår ifrån Throttle hold.
    Gobban varvar upp lugnt o fint, men när den nästan är uppe i varv lägger den av, varvar upp igen o lägger av o.s.v.
    Så YEP90 fungerar inte i denna heli. O nu har vi ju testat 3st o alla gör likadant.

Har du governor aktivt i reglaget.? Jag hade det aktiverat på min t-rex. Vart samma fenomen. Avaktiverade och det fungerade direkt.!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •