T-Shirt Banner
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Olja in metanolmotor efter användning?

Forum-räv Joslans avatar
    Reg.datum
    Feb 2014

Olja in metanolmotor efter användning?

Såg på skötselråd för rc bilar på youtube att man sprutade in wd-40 i nitromotorn efter användning för att skydda mot framtida rost/korrosion (då metanol drar åt sig fukt). Behövs detta även på heli? Är väl generellt högre oljeinnehåll i heli bränsle vilket kanske skyddar mot fukt. Hur gör ni?
    GAUI NX4/X3, T-REX 450 Pro V2, Devil 420, Blade Nano CP S - Spektrum DX8.

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    det är inte bara oljan som är högre i helibränsle, det är mera nitro som drar åt sig fukt.
    jag har fått lära mig att om man inte på sista flygningen för dagen kör tomt i tanken så motorn självdör av bränslebrist.
    så bör man pytsa in fuktdrivande medel i motorn. WD-40, after run olja eller 5-56 funkar bra för ändamålet
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Forum-räv Joslans avatar
    Reg.datum
    Feb 2014
    Ok, tack för svar Helge. Oljeinnehållet i sig kanske inte gör ngn skillnad men såg att flera bilar också vill ha 20-25% nitor i bränslet, ev. inte standard förstås. Bra tips att köra tomt i tanken, var ett tips de även gav gentemot nitrobilar, men sen sprutade de även in wd-40 eller några droppar "after run oil". Är lite pilligare att komma åt glödstiftet på nx4 och svårt att komma åt förgasaren då den täcks av fläktkylsystemet men kanske är värt det i långa loppet.

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    jag borrade ett litet hål i fläkt kåpan som täcker motorn för att kunna trycka ner det tunna röret från Wd40 ner i förgasaren.
    så jag tar bort glödstiftet och kör nitromotorn med startern samtidigt som jag sputar in i förgasaren.
    du kan säkert köra in wd40 utan att ta bort glödstiftet om det är krångligt att lossa den.
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Forum-räv Joslans avatar
    Reg.datum
    Feb 2014
    Låter som en bra lösning. Får fundera på ngt liknande!

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Man behöver inte köra tanken tom. När man har flugit färdigt för dagen stänger man strypningen på bränsleslangen till förgasaren. Sen kör man runt motorn med startern och glödaren på stiftet tills motorn slutar tända, då är motorn garanterat helt tom på bränsle.
    Old Bastards Malmö

Forum-räv Joslans avatar
    Reg.datum
    Feb 2014
    Citat Ursprungligen postat av Matwes Visa inlägg
    Man behöver inte köra tanken tom. När man har flugit färdigt för dagen stänger man strypningen på bränsleslangen till förgasaren. Sen kör man runt motorn med startern och glödaren på stiftet tills motorn slutar tända, då är motorn garanterat helt tom på bränsle.
    Ok, tack för svar Matwes.

Forum-räv
    Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av Joslan Visa inlägg
    Ok, tack för svar Matwes.
    My pleasure!

Och då behöver man inte hålla på att slabba med WD-40.
    Old Bastards Malmö

Aktiv användare Jockebanans avatar
    Reg.datum
    Oct 2013
    Alporchinhos, Algarve .....................Portugal
    Citat Ursprungligen postat av Matwes Visa inlägg
    Precis, det gäller att få bort metanolen ur motor eftersom den är hygroskopisk, dvs den drar till sig fukt. Detta gäller även metanol i allmänhet, så det är alltså viktigt att inte hantera dunkar utomhus tex då fukt tas upp, jag brukade fylla upp soppa i en mindre dunk som jag tog med till fältet, på så vis slipper man att den stora dunken blir sämre och sämre pga vatten.
    Mikado LOGO600SE VBar NEO, SAB Goblin500 VBar NEO, Lynx Heli OXY3-285 VBar NEO, Lumenier QAV210 CHARPU, Mikado VBC, Futaba T14SG, två Revo PL8-laddare och ett gäng flygplan
    Rubin RC min leverantör, suverän service.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •