T-Shirt Banner
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Seg simulatordator – Köpa ny eller uppgradera?

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011

Seg simulatordator – Köpa ny eller uppgradera?

Mer datorkraft – Bättre upplevelse
    Jag har två simulatordatorer (på två olika "flygbaser").
    En är byggd som en "lågenergidator" (ca 30W) med mini-ITX moderkort med inbyggd grafik och en strömsnål i3-processor (det kan vara en i3-3250T). Den räcker med god marginal för Phoenix 5.5.

Min andra simulatordator var på god väg att pensioneras. Det är en HP från ca 2009 med en E5400, 2,7 GHz-processor.
    För att få den att fungera med Phoenix 5.5 hade jag ställt ner grafiken till ca 1300 x 900 pixlar.
    Ändå hackade Phoenix så att det var störande.
    Innan jag kasserade den för att köpa en ny så tittade jag på prestanda på den inbyggda grafiken. Den var otillräcklig. Det födde idén att stoppa in ett bättre grafikkort i stället för att kassera datorn.
    Det gällde ju att kortet skulle passa i min dator och ändå ha prestanda som dög till Phoenix.
    Jag hittade ett MSI Geforce GT-630 på Tradera för ett par hundralappar.
    Nu har jag stoppat i det "nya" grafikkortet, installerat drivisar och kört lite Phoenix.
    Wow! Nu går den utmärkt med 1920 x 1080 och andra Phoenixinställningar "maxade".
    Processoranvändning i aktivitetshanteraren är max ca 30-40%.

Datorn kör Windows 7. "Experience index" (Kontrollpanelen-System och sökerhet-System-Kontrollera Windows Experience Index), enligt Windows 7 var/är, före respektive efter bytet av grafikkort:

parameter: originalgrafik / med "nytt" grafikkort
    Resultat: 3,5 / 5,9
    Grafik: 4,3 / 6,7
    Spelgrafik: 3,5 / 6,7

Det ser ut som den gamla datorn får leva ett tag till...

mvh/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2017-03-04 klockan 10:56.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Nytt grafikkort gör rätt mycket, behöver inte alls vara det senaste heller. Det som var bäst för 3-4år sen funkar jätte bra för en simulator idag.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av erfan Visa inlägg
    Nytt grafikkort gör rätt mycket, behöver inte alls vara det senaste heller. Det som var bäst för 3-4år sen funkar jätte bra för en simulator idag.
    Att tänka på
    Det är ju dock lite att tänka på.
    Min dator skulle möjligen klara ett grafikkort med 95 watt, men helst ville jag ha ett som inte drog mer än 50 watt, för att ha marginal i nätaggregatet och för att inte höja ljudnivån på datorn med en "turbo-fläkt" i grafikkortet.

Det jag köpte, MSI Geforce GT-630 (ca 50 watt), hade G3D Mark enligt PassMark på 790, långt över den inbyggda grafiken i min gamla HP-dator med ett PassMark på 70. Samtidigt är 790 långt under de bästa i dag. Här är några "värstingar":

Grafikkort: PassMark - G3D Mark (ca pris)
    Quadro P6000: 13 473 (ca $ 7 000)
    NVIDIA TITAN X: 13 020 (ca $ 1 200)
    GeForce GTX 1080: 11 979 (ca $ 500)

Mitt "nya" GT-630 är ju närmare fem år gammalt och mycket sämre än de bästa som finns i dag, men tydligen bra nog för Phoenix.

Just nu är jag ändå rätt nöjd med att jag förlängt livet på en gammal dator, med lite arbete och för ca 200:-
    Hoppas den duger ett par år till...

mvh/Bo

NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2014
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Att tänka på
    Min dator skulle möjligen klara ett grafikkort med 95 watt, men helst ville jag ha ett som inte drog mer än 50 watt, för att ha marginal i nätaggregatet och för att inte höja ljudnivån på datorn med en "turbo-fläkt" i grafikkortet.

Det jag köpte, MSI Geforce GT-630 (ca 50 watt), hade G3D Mark enligt PassMark på 790, långt över den inbyggda grafiken i min gamla HP-dator med ett PassMark på 70. Samtidigt är 790 långt under de bästa i dag. Här är några "värstingar":

Mitt "nya" GT-630 är ju närmare fem år gammalt och mycket sämre än de bästa som finns i dag, men tydligen bra nog för Phoenix.

Just nu är jag ändå rätt nöjd med att jag förlängt livet på en gammal dator, med lite arbete och för ca 200:-

mvh/Bo

Quadro korten är knappast något för hemanvändaren... mer lämpligt om man ska rendera en hel lastbil i 3D CAD
    Oxy 285 AR7200BX, Koby40, HKII-2216-16 450L VX1e, HW50v3, HK 2520-1880 Goblin 570 VX1n, Jive 80+HV, HKIII-4025-550
    Lynx Team Pilot / Oxy Field Rep

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Att tänka på

mvh/Bo

De 3 du nämner är ju det bästa man kan köpa idag, dock är den första inte för spel, mest för beräkning (CAD, matematik, AI mm).

Men de andra 2 kan du spela allt som finns maxat och lite till några år fram

Accurc är dock rätt krävande, inga ovan behövs men den är mer krävande än Phoenix pga alla beräkningar för gravitation osv...

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av livan75 Visa inlägg
    Quadro korten är knappast något för hemanvändaren... mer lämpligt om man ska rendera en hel lastbil i 3D CAD
    De 3 du nämner är ju det bästa man kan köpa idag, dock är den första inte för spel, mest för beräkning (CAD, matematik, AI mm).

Men de andra 2 kan du spela allt som finns maxat och lite till några år fram

Accurc är dock rätt krävande, inga ovan behövs men den är mer krävande än Phoenix pga alla beräkningar för gravitation osv...
    Det var inte min avsikt att rekommendera det mest "extrema" grafikkortet till heli-simulatorn.

Jag ville bara relatera min uppgradering till PassMarks benchmarkvärden för grafikkort.

Den inbyggda grafik som jag hade i den gamla långsamma datorn som hackade i PhoenixRC hade PassMark på 70.
    Det jag köpte begagnat på Tradera för ca 200:- och stoppade i och som fungerade utmärkt till Phoenix, MSI Geforce GT-630 hade PassMark på 790.
    Dagens "värstingar" har PassMark-värden på ca 12 000 - 13 500.

Man klarar sig tydligen bra med betydligt enklare och billigare grafikkort än de bästa.

Som exempel på "värstingar" valde jag de tre bästa enligt PassMark. Där råkade Quadro finnas. Det fungerar troligen bra till Phoenix, men SEK 63 000 (med dagens dollarkurs) är ju lite dyrt. Om man nöjer sig med ett enklare så blir det mycket pengar över till helikoptrar!

@erfan:
    Har du något råd om vad som behövs för att köra Accurc?

mvh/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2017-03-07 klockan 11:57.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Jag försöker minnas tillbaks, har för mig det lirade redan med 570 kort.
    Dock är jag 100% säker när det gäller 970 och uppåt.

Jag tror det bör lira med ditt kort, i värsta fall kanske du kan sänka grafiken en smula.
    Den använder Nvidia physx för att beräkna "världen", gravitation osv... Där kan du egentligen köra med 2 kort.

Säg att du har en nyare kort för grafik och sen om din nättagg pallar så kan du stoppa in din 630 kort också och ställa in det som Physx kort. Då kör den grafik på din ena kort o alla Physx beräkningar på din andra.

Annars brukar din processor behöva ta hand om det, grafikkort klarar det mycket bättre än en vanlig processor. Tom en helt ny processor är slöare på beräkningar än 3-4 år gammal spel grafikkort.

Lång historia men Intel ihop med Microsoft har målat in sig själva i ett hörn när det gäller hela x86 & x64 arkitekturen. Dagens bästa processorer har kanske 6-10 kärnor som bäst, tom en sketen spelkort har hundratals

Senaste 1080TI GTX har 3584 kärnor

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2014
    Som exempel på "värstingar" valde jag de tre bästa enligt PassMark. Där råkade Quadro finnas. Det fungerar troligen bra till Phoenix, men SEK 63 000 (med dagens dollarkurs) är ju lite dyrt. Om man nöjer sig med ett enklare så blir det mycket pengar över till helikoptrar!
    Jag förstod det Några RC heli simmar ska dom nog klara av, men om dom är snabbare än värsta Geforce kortet i spel vete gudarna

https://www.pugetsystems.com/labs/ar...uadro-GPU-604/
    Oxy 285 AR7200BX, Koby40, HKII-2216-16 450L VX1e, HW50v3, HK 2520-1880 Goblin 570 VX1n, Jive 80+HV, HKIII-4025-550
    Lynx Team Pilot / Oxy Field Rep

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Jag försöker minnas tillbaks, har för mig det lirade redan med 570 kort.
    Dock är jag 100% säker när det gäller 970 och uppåt.

Jag tror det bör lira med ditt kort, i värsta fall kanske du kan sänka grafiken en smula.
    Den använder Nvidia physx för att beräkna "världen", gravitation osv... Där kan du egentligen köra med 2 kort.

Säg att du har en nyare kort för grafik och sen om din nättagg pallar så kan du stoppa in din 630 kort också och ställa in det som Physx kort. Då kör den grafik på din ena kort o alla Physx beräkningar på din andra.

Annars brukar din processor behöva ta hand om det, grafikkort klarar det mycket bättre än en vanlig processor. Tom en helt ny processor är slöare på beräkningar än 3-4 år gammal spel grafikkort.
    Värdet av PhysX när det gäller AccuRC är diskutabelt. Se här vad AccuRC själva skriver om nyttan av Physx i detta sammanhang:
    https://www.facebook.com/accurc.simu...42669639143424

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Citat Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Värdet av PhysX när det gäller AccuRC är diskutabelt. Se här vad AccuRC själva skriver om nyttan av Physx i detta sammanhang:
    https://www.facebook.com/accurc.simu...42669639143424
    Ingen aning hur bra eller dåligt de har kodat sin sim mot physx, jag menade mest allmänt att du kan ställa in ett kort att köra physx om du nu har 2 eller flera kort...

Dock är det synd att de inte använder sig utav det 100% om de nu har möjligheten, men jag ska läsa artikeln, kul o veta vilka problem de har.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •