T-Shirt Banner
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 37

Ämne: Tips på kraftig laddare

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Citat Ursprungligen postat av helge k Visa inlägg
    för mig är svaret enkelt då 3 st Icharger har poffad för mig 4010 duo 2ggr, 308 duo 1 gång
    och mina powerlabs är hur stabila som helst samt att man kan göra hur många inställningar som man önskar göra i Powerlab.
    Är Dual PowerLab 8x2 två separata laddare i ett skal? Eller finns det någon finess med att ha två i samma skal? Går det att balancera batterier på fler än 8 celler för ett 14-cellspaket? eller ett 12-cellspaket?
    Min Icharger 308 DUO har inte poffat ännu. Fast, jag har inte vågat uppgradera programvaran, eftersom jag har fått för mig att poffet kom vid en viss version.
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Aktiv användare desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av heliflyg Visa inlägg
    Är Dual PowerLab 8x2 två separata laddare i ett skal? Eller finns det någon finess med att ha två i samma skal? Går det att balancera batterier på fler än 8 celler för ett 14-cellspaket? eller ett 12-cellspaket?
    Min Icharger 308 DUO har inte poffat ännu. Fast, jag har inte vågat uppgradera programvaran, eftersom jag har fått för mig att poffet kom vid en viss version.
    Min uppfattning är att poffet har med att de gick varmt och pajjade. Vilket var ett fel i en firmware version och skedde framför allt vid urladdning eller att man byggt in dom med begränsad ventilation. När man uppdaterar till senaste firmware går fläkten bättre och den går svalare vid urladdning även vid inbyggnad. Tror min toppar kring 42grader vid urladdning på båda kanalerna samtidigt. Så att uppdatera till senaste fw skulle jag inte vara orolig för, fast jag skulle kolla tempen initialt.

Min fungerar klockrent, de som haft problem kanske har en annan åsikt om ovan dock.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Min uppfattning är att poffet har med att de gick varmt och pajjade. Vilket var ett fel i en firmware version och skedde framför allt vid urladdning eller att man byggt in dom med begränsad ventilation. När man uppdaterar till senaste firmware går fläkten bättre och den går svalare vid urladdning även vid inbyggnad. Tror min toppar kring 42grader vid urladdning på båda kanalerna samtidigt. Så att uppdatera till senaste fw skulle jag inte vara orolig för, fast jag skulle kolla tempen initialt.

Min fungerar klockrent, de som haft problem kanske har en annan åsikt om ovan dock.
    Jag kör med ett externt 800W motstånd och en extra fläkt för motståndet, kan laddar ur ett 6s 5000mAh ganska snabbt :-)

/N

Aktiv användare desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av nicco Visa inlägg
    Jag kör med ett externt 800W motstånd och en extra fläkt för motståndet, kan laddar ur ett 6s 5000mAh ganska snabbt :-)

/N
    Praktiskt
    Jag gjorde ett försök och letade på eBay för ett tag sen men vart osäker om jag skulle få hem rätt grejer så det blev inget av. Nån som har bättre koll på det där kanske gör en tråd en vacker dag med länkar till vad man ska köpa
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    http://www.tme.eu/se/katalog/?art=AL...B38%3A24601%3B

Sen köpte jag ett rör på byggmax med 100m diameter (som jag stoppade in motståndet i) och en 90mm 24 volt fläkt som kopplar manuellt till ett 6s batter (för jag inte orkat koppla det till nätagget med någon strömbrytare).

/N

Användare
    Reg.datum
    Jul 2015
    Hur fungerar multiboards egentligen? Står att man kan ladda flera ackar bara det är samma antal celler. Så i mitt fall som har 2x6000 6cell, 2x5000 6cell å en 4400 6cell. Då kan jag alltså ladda alla dom sammtidigt? Hur ställer man in laddaren i så fall är det att man ställer 6cells batterier å att den t.ex. ska ladda 6A så laddar den alla med 6A?

http://www.store.revolectrix.com/Pro...1000DUO/MPA-XH

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    Du har 26400mah totalt vill du ladda accarna tillsammans med 1c ladström så får du gå upp till 26.4Ampere på laddaren. Eller 52.8A om du vill ladda med 2c

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Obs: när du laddar parallellt så måste batterierna ha lika många celler och alla celler måste ligga på ungefär samma spänning innan du kopplar in dem!
    Synergy 766 // Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // 500SS // Protos Max v2 / 380 // Gaui X3
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Forum-räv
    Reg.datum
    Nov 2011
    Jag har dual power lab. Med bump controll. Vilken grej. Enda som stör är för kort blåtands kantakt med bump och telefon. Kör 40A på båda kanaler ofta.
    Align T-Rex 700E V2 vbar Neo (800 tail) 813mm Edge, Align T-rex 600E Pro vbar Silverline(700 stretchkit) 625mm Radix, Align T-Rex 450L Dom vbar Neo,
    Align T-rex 450 sport (480 Tarot stretch) 350mm Radix, Blade mcpX BL pimpade och original

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av 338federal Visa inlägg
    Jag har dual power lab. Med bump controll. Vilken grej. Enda som stör är för kort blåtands kantakt med bump och telefon. Kör 40A på båda kanaler ofta.
    40 ampere x 2 gånger t.ex. 6S (ca 25 volt) blir ca 2000 watt in i batterierna.
    Om vi räknar med ca 88% verkningsgrad i nätaggregat och ca 88% i laddare så blir det ca 2580 watt från uttaget i väggen.
    Med 230 volt blir det ca 11,2 ampere från uttaget.

Du har säker koll på detta, 338federal, men det kan väl vara värt att tänka på om man bara har 10 eller 6 ampere säkringar på sina uttag. Sex ampere börjar kanske bli ovanligt, men tio ampere är väl ganska vanligt. Jag har en del 6-amperes uttag. Men jag laddar sällan mer än 30 ampere samtidigt, till 6S.

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •