T-Shirt Banner
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 37 av 37

Ämne: Tips på kraftig laddare

Användare
    Reg.datum
    Jul 2015
    Ok detta låter ju bra. Då skulle jag ju kunna ladda båda mina 2x6cells pack samtidigt på en GT1000 duo laddare utan problem.

Men går det att hitta "enklare" såna multikort? tänkte mest att dom dels kostade en hel del å sen så kommer inte jag ladda så många ackar samtidigt utan det är troligen så att jag bara kommer ladda 2 lika ackar åt gången.

Någon som handlat direkt från http://www.store.revolectrix.com ? GT1000duo laddaren är ju nedsatt från 200 dollar till 150 just nu.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av krolleg Visa inlägg
    Ok detta låter ju bra. Då skulle jag ju kunna ladda båda mina 2x6cells pack samtidigt på en GT1000 duo laddare utan problem.

Men går det att hitta "enklare" såna multikort? tänkte mest att dom dels kostade en hel del å sen så kommer inte jag ladda så många ackar samtidigt utan det är troligen så att jag bara kommer ladda 2 lika ackar åt gången.

Någon som handlat direkt från http://www.store.revolectrix.com ? GT1000duo laddaren är ju nedsatt från 200 dollar till 150 just nu.
    Säkrare eller billigare parallellplattor?
    Vanliga parallellplattor är ju billigare, t.ex. sådana här:
    https://hobbyking.com/en_us/hobbykin...-2-6s-ec5.html

Den viktiga skillnaden mellan en MPA - Multi-Port Safe Parallel Adapter och en enkel parallellplatta är att MPA har en typ av "säkringar" (poly-fuses) för varje för varje ack, för varje cell, på plattan.

Praktiskt innebär det lite olika krav på rutiner och uppmärksamhet vid laddning.

Om det t.ex. händer något med en cell under laddning så minskar risken för brasa med MPA.

Utan MPA är det ett måste att kolla ackarna innan laddning så att inte en cell lagt av, t.ex.

Med MPA är det inte lika viktigt, för den kommer att strypa strömmen till en dålig cell.

Här är en "säker parallellplatta" för 4-ackar, 6S som inte är så dyr:
    http://www.progressiverc.com/safe-pa...st-xh-ec5.html

Om att handla från Revolectrix
    Jag har handlat småsaker (inte laddare) från Revolectrix och även från ProgressiveRC någon gång. Det har fungerat bra. Om jag minns rätt ligger Revolectrix i Singapore och ProgressiveRC i Seattle, USA.

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Jag har faktiskt några andra av progressiverc's balansplattor, och tyvärr så har de lite för klena säkringar på balansportarna - powerlab kör högre balansströmmar än de klara, och de "halvtriggar" dvs ökar motståndet, vilket stör balanseringen. Det är inget problem om man parallell-laddar, eftersom batterierna stöttar varandra, men det är helt klart lite irriterande.

Köpte precis ett par av dessa som faktiskt klarar högre balansströmmar:

https://www.banggood.com/ISDT-PC-486...l?rmmds=search
    Synergy 766 // Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // 500SS // Protos Max v2 / 380 // Gaui X3
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    Jag har faktiskt några andra av progressiverc's balansplattor, och tyvärr så har de lite för klena säkringar på balansportarna - powerlab kör högre balansströmmar än de klara, och de "halvtriggar" dvs ökar motståndet, vilket stör balanseringen. Det är inget problem om man parallell-laddar, eftersom batterierna stöttar varandra, men det är helt klart lite irriterande.

Köpte precis ett par av dessa som faktiskt klarar högre balansströmmar:

https://www.banggood.com/ISDT-PC-486...l?rmmds=search
    Vet du var gränsen går, dvs. hur mycket balansström som Progressivs plattor klarar?

Jag har ingen, men det kan ju vara bra information att känna till, för de som har eller funderar på att skaffa.

Dom borde ju t.ex. klara att köra 1C på 5 Ah-ackar när man laddar med PL8, tycker jag.

mvh/Bo

PS.: Jag såg att på den du rekommenderade att där anges 2 ampere som max balansström.
    Jag antar att det är per ack, om man kopplar max fyra ackar på plattan. Eller är det totalt?
    Jag vet inte hur det blir om man kopplar fler ackar på en separat platta, som det var gjort på en bild. Känns som en mindre bra idé, spontant...
    Senast redigerat av nkma den 2017-04-24 klockan 21:08. Anledning: PS.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    2A balansström per cell är det de avser, max via vanliga kablarna är 40A (fördelat på upp till fyra batterier) vilket är precis samma som på MPA är speccad för.

Jag vet inte exakt vad gränsen per cell är på progressiverc's plattor (möjligt att det inte ens är samma på den plattan jag har) men powerlab maxar nånstans kring 1.5A per cell, och det är uppenbarligen tillräckligt för att bli ett problem under vissa förhållanden.
    Synergy 766 // Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // 500SS // Protos Max v2 / 380 // Gaui X3
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    2A balansström per cell är det de avser, max via vanliga kablarna är 40A (fördelat på upp till fyra batterier) vilket är precis samma som på MPA är speccad för.

Jag vet inte exakt vad gränsen per cell är på progressiverc's plattor (möjligt att det inte ens är samma på den plattan jag har) men powerlab maxar nånstans kring 1.5A per cell, och det är uppenbarligen tillräckligt för att bli ett problem under vissa förhållanden.
    Tack togi!

Poly-fuse
    Jag har för mig att poly-fuses, som används som "säkringar" har "fast attack" men "slow release", så att dom bryter snabbt, men kan ta dagar på sig innan dom återgår till normal funktion.
    Det gör ju, i så fall, att det blir en stor olägenhet om dom utlöser under normal laddning.

Det är väl inte så många laddare som kan balansera med mer än 2 ampere. Balanskontakter och balanskablar är väl inte dimensionerade för så mycket mer, även om det börjar dyka upp laddare med stor balansström, enligt spec.

mvh/Bo

NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Användare
    Reg.datum
    Jul 2015
    Ok, tror jag kommer börja med å köpa en bara laddare. Parallell laddning tycker jag verkar läskigt så kommer nog inte köra med det ändå. Iaf inte i början
    Senast redigerat av krolleg den 2017-04-24 klockan 23:25.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •