T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Laddare SkyRc PC1080

Aktiv användare Vmaxs avatar
    Reg.datum
    Mar 2016

Laddare SkyRc PC1080

Hej,

Är det någon som erfarenhet av denna laddare?
    Goda som mindre goda egenskaper?

http://www.skyrc.com/index.php?route...product_id=237

Mvh Jörgen
    Jörgen Modig // Blade 180 CFX, Blade 230S , Align Trex 450, Assault 450L, Trex 500 Pro DFC, KDS 550 Innova, Spektrum DX9

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    Hej,

Den ser trevig ut enligt specarna, något tung, nästan 5kg. Ingen DC input om du skall ladda från DC på fältet.

Jag har precis köpt en sådan här: http://mlhobby.com/laddare-natagg/ul...up500ac-touch/

Vet inte om den är bättre direkt, men har DC input. Sämre balansström (800mAh mot 1.2A på "din").

/N

Reg.datum
    Mar 2016
    Citat Ursprungligen postat av nicco Visa inlägg
    Hej,

Den ser trevig ut enligt specarna, något tung, nästan 5kg. Ingen DC input om du skall ladda från DC på fältet.

Jag har precis köpt en sådan här: http://mlhobby.com/laddare-natagg/ul...up500ac-touch/

Vet inte om den är bättre direkt, men har DC input. Sämre balansström (800mAh mot 1.2A på "din").

/N

Vill ha något så man kan parallell ladda ett antal batterier innan jag åker till fältet för flygning. Har inte laddning där jag flyger.
    För tillfället flyger jag med en 550 och en 500 heli. och har 3st 5200 mAh 6 cells plus 6st 2650 mAh 6 cells och det skulle gå att ladda samtidigt. och det skulle vara ok.
    Jörgen Modig // Blade 180 CFX, Blade 230S , Align Trex 450, Assault 450L, Trex 500 Pro DFC, KDS 550 Innova, Spektrum DX9

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Vmax Visa inlägg
    Vill ha något så man kan parallell ladda ett antal batterier innan jag åker till fältet för flygning. Har inte laddning där jag flyger.
    För tillfället flyger jag med en 550 och en 500 heli. och har 3st 5200 mAh 6 cells plus 6st 2650 mAh 6 cells och det skulle gå att ladda samtidigt. och det skulle vara ok.
    De nio ackarna du beskriver kan du ju ladda parallellt om du har en laddare som klarar ström, spänning och effekt.
    3 x 5,2 + 6 x 2650 = 31,5 ampere behövs för att ladda 1C.
    31,5 ampere x 25 volt ≈ 790 watt.

Jag vet inget om laddaren du länkar till, men den klarar ju detta, enligt spec. $235 (ca SEK 2120:-) på AliExpress.

Jag har en PL8 med två laddplattor med 6 anslutningar vardera. Den kan då ladda upp till 12 ackar parallellt, med upp till 40 ampere. Laddplattorna jag har klarar "bara" 30 ampere styck.

Här på HS finns det rätt mycket erfarenhet av PowerLab och iCharger. Jag har lite erfarenhet av båda, men inte av de större iCharger. Jag vet att en del haft problem med de större iCharger (308 och 4010?). FMA PowerLab har lite mer primitivt användargränssnitt, men mitt intryck är att dom är säkra arbetshästar. En PL6 (1000 watt, 40 ampere, max 6S) för ca $175 skulle ju täcka ditt nuvarande behov, men den behöver ett separat nätaggregat som kan ge 25-30 volt till laddaren.

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Hej Jörgen, jag köpte en Skyrc PC1080 i januari och är hittills mycket nöjd med den. Ville ha en laddare när jag laddar hemma med inbyggt nätagg. Fördelarna som jag ser och familjen uppskattar är att den är förvånansvärt tyst och balansladdar snabbt. Parallell-laddade 10st blandade 6S lipos från 3300 mah till 5000 mah samtidigt på 35 min igår. Krämade på fullt 2 x 20 A och laddaren går otroligt tyst och svalt. Efteråt kollade jag accarna och samtliga celler låg på 4,19 V - 4,20 V. Den enda nackdelen med laddaren jag kan komma på är att den endast kan ladda 6S. Vet ingen annan laddare som bara laddare med en spänning. Kanske en framtida firmware löser detta. Visste om det innan jag beställde den i alla fall så det kom inte som en överraskning. 10st 6S accar.jpg.
    Min PL8 eller en PL6 hade löst uppgiften lika bra men är en dyrare lösning och betydligt mera högljudd.
    Senast redigerat av Jonas den 2017-04-17 klockan 09:28.

Reg.datum
    Mar 2016
    Tack Bo och Jonas,
    Att den bara tog 6 cells hade jag missat! Annars hade det nog blivit en beställning direkt efter ditt omdöme Jonas.
    Får fundera lite till. Flyger 2 st 450 också med tre cells batterier. Frågan skall man uppgradera dessa till 6 cells, har tolv batterier till dessa.
    Så det kostar lite att uppgradera. Vill helst bara ha en laddare framme då min lilla hobby hörna i lägenheten börjar bli trång.
    Så det ser ut som det får bli en ny lägenhet. DSC_0875.jpg

Reg.datum
    Mar 2016
    Hej,

/N
    Hej nicco,
    Hur är ljudnivån på denna laddare? Den jag har idag är lite högljudd.

Mvh Jörgen

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    Det skall jag svara på när jag fått den 😃

Mvh N

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Reg.datum
    Mar 2016
    Det skall jag svara på när jag fått den 😃

Mvh N

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Tack Nicco,

Ser fram mot vad du tycker om denna laddare!
    Är den bara inte allt för högljud så blir det nog en.

Mvh Jörgen

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    Nu har jag fått laddaren!

Det finns både lite bra och dåligt. Om vi börjar med ljudnivån så är den helt tyst! Tills fläkten går igång, och den blir nästan 40 grader internt innan den sätter igång och den kör inte hela tiden. Det låter enligt db mätaren i telefonen ungefär 60db, vilket är lika mycket som mina hp serveraggregat jag har till min iCharger 4010. Hade den kört fläkten på lågfart hela tiden hadet jag personligen tyckt det var bättre. Men jag har köpt detta för att ha med mig på fältet i stället för att bygga en laddväska eller släpa med mig ett agg + en laddare + en massa sladdar, så för mig spelar det ingen roll.

Jag har gjort en helt ovetenskapligt test genom att ladda ur ett batteri som jag vet är dåligt och sedan ladda det med iCharger och sen denna laddare. iCharger tog 49min att balancera detta dåliga acc 6s, 5000mAh laddström 10A, under samma förutsättningar tog denna laddare 37 minuter.

Jag tog sedan ett bra batteri och då tog iCharger 32 minuter och denna laddare 34.

Touch interfacet är lite långsamt och man måste trycka på rätt sätt, men när jag för det funkar det rätt bra. Det som irriterar mig mest är att jag inte kan mäta spänningen i accarna utan att dra igång laddcykeln, på iCharger är det bara att plugga i så ser man cellspänningen!

Det går inte att spara olika program i den, å andra sidan är allt på första delen av skärmen så det är bara att ställa in antal celler och ström och sedan trycka på start.

Den har inbyggda xt60 kontakter vilket både är bra och dåligt, det är bra om man bara har xt60 och vill ladda direkt, men jag har XT60, XT90, deans och någon annan samt att alla balansplattor har banankontakt, så jag får löda ihop en XT60 - banankontakt så jag kan använda alla mina parallellplattor....

Hur som helst är jag nöjd med mitt köp, en det är hyfsat kompetent laddare som jag kan ha med mig på fältet och ladda med. Har både 230v och 24v ingång och kör 2 x 500W vilket räcker för mig.

/N

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •