T-Shirt Banner
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vilka komponenter består en rc heli av, hur hänger det ihop?

Ny användare
    Reg.datum
    Mar 2017

Vilka komponenter består en rc heli av, hur hänger det ihop?

Har börjat kika runt på lite olika modeller för att hitta min första heli. Har siktet inställt på Blade 130 men ju mer man spanar runt så blir jag sugen på en 450 size då jag bor på landet och kan flyga ostört hemma på åkrarna.

Så då blir byggsatser/arf modeller intressanta men jag har ju inte stenkoll på allt som behövs för att kunna lyfta.

Kan panelen beskriva hur allt hänger ihop lite grundläggande, vad gör/hur samarbetar tex:
    Sändare
    Mottagare
    Gyro
    Servo
    Motor

Passar alla gyro i alla helikopterfabrikat?
    (Kan man tex montera ett microbeast i en KDS 450 eller måste man ha deras egna fabrikat?)
    Finns det gyro/mottagare som är kombinerade?
    Vad skiljer sig mottagare åt?
    Finns det ett "moderkort" där allt kopplas samman i Helin?
    Osv, osv, frågorna dyker väll upp först när man sitter med en kraschad heli på hobbybordet

Håller till i Kungsbacka, vet ej om det finns mycke helis på deras mfk men tänkte besöka dom på modellflygets dag för lite mer inspiration om en månad
    Nån inbiten på forumet som håller till på kba klubben?

Ha en härlig fredag!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Aktiv användare Chattes avatar
    Reg.datum
    May 2013
    Älvängen, ( Växande by norr om Göteborg )
    Hej o välkommen till helikopter flyg. Signaturen "Heliflyg" här på forumet, finns i Kba området och
    jag tror han är mycket aktiv och kan säkert bidra med den info Du kan behöva, och även flygställen som finns att tillgå.
    Glad återfallsflygare

Aktiv användare Jacobs avatar
    Reg.datum
    Nov 2015
    Alla komponenter du nämner + esc (Elektronic Speed controller) och batteri är de du behöver för att flyga en heli (ja och helin då)

Sändaren och mottagaren måste kunna bindas med varandra. Finns billigare alternativ och dyrare En heli behöver en sändare med minst 6 kanaler.

Gyron finns väldigt många olika av. Nästan alla går binda till en mottagare vilket gör det möjligt att kunna köra i princip vilket gyro som helst med vilken sändare man vill.

Ex, jag kör gyrot "brain" i min Logo 550 och har satt dit 2st "spektrum satelliter" (fungerar som mottagare) och kör med en spektrum dx9

Servon finns det 4st på en heli. 3 cyklista (som rör "swashen") och ett på tailen som gör att du kontrollerar den. (Små micro helis brukar dock oftast har motor bak istället för servo).

Motorn ska såklart har rätt storlek så den passar i heli. Sen är det viktigt att den klarar den spänningen du vill ha samt att "kV" är rätt.

Mycket text men hoppas något hjälper

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
    Love Logo

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Välkommen till forumet. Jag bor i Kungsbacka och kan visa dig lite hur det fungerar. Jag är medlem i klubben, men passiv i aktiviteter. Däremot flyger jag på vårat flygfält när det inte är för fint väder. Då är det för många flygplan och dom flyger länge.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Edit: Du har ett PM
    Senast redigerat av heliflyg den 2017-04-21 klockan 21:06.
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Aktiv användare latjos avatar
    Reg.datum
    Oct 2015
    Hej
    Den här sidan förklarar det mesta om RC helisar.
    http://www.rchelicopterfun.com/
    Goblin 570 carbon- AR7200BX-Urukay Vbar blueline 5.3Pro-Blade130x-Lynx Oxy3 MiniVbar-Goblin 420 Spirit pro

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2011
    På Facebook under modellflyg köp och sälj finns det med en Align 450 Plus med radio och laddare. Han begär 2200:- för det

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •