T-Shirt Banner
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: En cell har dippat så mycket att det går inte att ladda.

Aktiv användare Tobbelobbs avatar
    Reg.datum
    Jan 2013
    Jag har lyckats rädda 2S batterier där en cell har varit totalt urladdad.
    Med hjälp av en enkel laddare som jag fick i ett köp av en RC bil kanske?
    Den laddar cellerna var för sig och bryr sig inte om den andra cellen.
    Trasig Tarot 450

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Jag har en bilstol från en Volvo 142 bredvid laddaren med säkerhetsbälte på. Där sitter jag fastspänd under tiden jag laddar.
    Har du inte läst de fintsilta villkoren för hemförsäkringen?

Var lite lätt ironisk men jag är alltid lite extra försiktig när jag provar sånt jag inte kan.
    Jag är också försiktig när det gäller li-po, bättre att kassera en "kanske" skadat batteri än att huset brinner ner!

/N

Aktiv användare Minis avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Tack för alla förslag,Nej inte vill jag riskera något med tanke på att accen kostar 400kr.Men jag tror jag har en sådan där billig laddare som jag fick med till en leksaks heli kanske kan testa att ladda med den ett tag och sedan testa med min riktiga laddare om cellen har gått upp i volt.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Mini Visa inlägg
    Tack för alla förslag,Nej inte vill jag riskera något med tanke på att accen kostar 400kr.Men jag tror jag har en sådan där billig laddare som jag fick med till en leksaks heli kanske kan testa att ladda med den ett tag och sedan testa med min riktiga laddare om cellen har gått upp i volt.
    Det har hänt mig någon gång att jag laddat ur en ack så att laddaren säger ifrån att en cell har för låg spänning. Då har jag tagit ett lämpligt motstånd och laddat med mindre än ett C tills cellen kommit upp till ca 3,7 volt. Strömmen har jag t.ex. tagit från en annan ack.

Vad är då lämpligt motstånd? Det beror på cellens kapacitet.

Ca 8/I fungerar, där I är ackens kapacitet.

T.ex. med en 2,2 Ah-ack, 4 ohm, med en 5 Ah-ack, ca 2 ohm.
    det går bra med lite större motstånd också. Det tar bara lite längre tid.

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Körde nicd läge med 0.1a, så fort cellen kom förbi 3.3v så körde jag vanlig lipo läge i 0.5c.

Laddade o urladdade 5 gånger o allt var ok, funkade bra 100 landningar efter... men jag gjorde allt detta utomhus, riskera inget hemma!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Reg.datum
    Aug 2011
    Får se hur det går nu skickade en bild på accen i kopplad till laddare så man ser vad varje cell har och mailade kullagergrossisten och dom skulle höra med leverantören med lite tur så kommer ett nytt.Men man kanske ska ta ut laddaren och försöka rädda accen ändå gör ju inget om man har en av till.

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Jag har fått genom åren några dåliga från HK, de brukar alltid skicka nytt så fort man bevisar genom bilder.
    Och nästan alla har jag lyckats fixa igen, de flesta har fungerat bra i nästan 100 laddningar så försök att fixa den.

Gör det utomhus om du har möjlighet för säkerhetsskull o räkna kallt med att den kommer prestera sämre men kanske ändå tillräckligt för din typ av flygning...

Jag brukar också markera dessa så jag vet att de är sämre än mina andra, håller ett extra öga på dem...

Reg.datum
    Aug 2011
    Så där ja nu är accen fixad laddade som du beskrev erfan funkade kanon så nu håller cellen igen��Tack för hjälpen allihop!

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Härligt o höra!

Håll dock ett öga på det ett tag... Kan du kolla motstånd (ohm), i så fall ta en titt o se så den cellen inte ligger för långt efter.
    Flyger du med större grejer o använder 2 batterier samtidigt så försöka matcha batterier efter cellernas ohm, så får du likvärdig volt o förbrukning på paren.

Reg.datum
    Aug 2011
    Jag har dom i en rc bil som går på 4s dvs 2st 2 cells accar så dom går samtidigt kollade nu när jag hade kört typ 10 min med bilen i laddaren och den "trasiga" hade lika som den friska i båda cellerna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •