T-Shirt Banner
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Storageladdning eller inte???

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Joslan Visa inlägg
    Sen är väl storage inte en exakt vetenskap där cellerna måste vara precis 3.85. Brukar själv tycka att 3.80-3.90 duger bra men har även läst att andra har ännu större "bredd" på vad de uppfattar som storage och där cellerna inte tar skada. Skall de ligga kortare tider så hinner ju inte cellerna sjunka så mkt att det blir kritiskt ändå även om värdet initialt ligger ngt lågt.
    Verkligen så att det inte är exakt!
    Många faktorer samverkar och om man vet vilka dom är och använder sunt förnuft så brukar det fungera.
    Jag brukar i och för sig alltid köra till storage och förvara svalt.

Jag har fått för mig att det är rätt stor skillnad mellan 4,0 volt och 4,2 volt.
    UltraGuard "lagrar" ju t.ex. ackarna med 4,0 volt per cell och dom brukar ju hålla ett tag. Om man bara kommer ihåg att dra ur kontakten vid lite längre uppehåll.

Om man har 45% eller 65% i ackarna när dom lagras tror jag har liten betydelse. Möjligen att det är en fördel att ha lite marginal för självurladdning, under vintern.

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    I princip är det så att ju mer fulladdat batteriet är när det lagras ju snabbare åldras det. Om batteriet är laddat till 40, 50, eller 60% eller något liknande spelar dock väldigt liten roll. Det är först när batteriet är nära fulladdat som åldringseffekterna blir tydligare. Det enda man behöver vara uppmärksam på är att batteriets under lagringsperioden inte självurladdas till så låg spänning att att det blir förstört.
    I praktiken storageladdar jag inte mina batterier. De brukar ligga på knappt 3,75-3,8V/cell när de fått vila sig lite efter flygningen och där får de ligga till nästa gång de används. Inte ens om de ligger i flera månader ändras spänningen annat än marginellt.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    I princip är det så att ju mer fulladdat batteriet är när det lagras ju snabbare åldras det. Om batteriet är laddat till 40, 50, eller 60% eller något liknande spelar dock väldigt liten roll. Det är först när batteriet är nära fulladdat som åldringseffekterna blir tydligare. Det enda man behöver vara uppmärksam på är att batteriets under lagringsperioden inte självurladdas till så låg spänning att att det blir förstört.
    I praktiken storageladdar jag inte mina batterier. De brukar ligga på knappt 3,75-3,8V/cell när de fått vila sig lite efter flygningen och där får de ligga till nästa gång de används. Inte ens om de ligger i flera månader ändras spänningen annat än marginellt.
    En fråga som jag undrar om du eller någon annan vet svaret på:
    – Vilka laddare balanserar acken när man kör till storage?

Det är sällan ett problem eftersom ackarna balanseras när man laddar, under förutsättning att man kör balanserad laddning.

Jag har en liten 210-watts laddare som jag använder rätt mycket till 450-ackar, 3S, 2,2Ah. Den säger storage/"done" när det är ca 50% i acken även om det skiljer lite (några 100-delar) mellan cellerna. När man laddar balanserat till 100% så är den noga med att det är lika i cellerna.
    Det har väl ingen större praktisk betydelse, utom möjligen om en cell är lite off efter en flygning.

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Aktiv användare Rejsabjörns avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Har läst på många ställen och fått fram att det inte verkar vara så noga. Någon påstod att bara de är mellan 25% och 75% är det ok. Viktigast är att det inte är fulladdat eller tomt. Brukar själv köra storage men har flygtid så jag brukar ha inställt tiden så mina flygningar brukar avsluta vid ca 3,8V och fuskar ibland och inte kör storage och inte märkt någon skillnad.
    Flyger WL toys 977, Tarot 450 DFC, T-Rex 500 DFC, T-Rex 550 DFC med Spektrum DX6

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Hej ! Hittade detta på Youtube "Why do Li-ion Batteries die? and how to improve the situation"
    Filmen är ganska lång, men intressant och bekräftar vad som har sagts här.
    20% laddning räcker för storage enligt denna forskare och lagra svalt.
    Allra sämst om det är varmt och spännigen är över 4.0 V.
    Dom har forskat fram tillsatser till elektrolyten som kan ge oss celler med 2000 cykler.

Vissa tillverkare skriver att det är lämpligt att ackarna storage-laddas till 50%, andra skriver 60%, vissa skriver 3,8V, andra 3,85V... och inget av dessa värden är när acken är misskött, gammal, använd eller nåt sånt. Så det är bara att ta det med en nypa salt, för hur många använder en ack så många cykler de är gjorda för? =)

Användare
    Reg.datum
    Dec 2013
    Jag lägger till en faktor i detta.
    O det är att jag laddar aldrig mina stora ackar fullt (12s 5300). Laddar till 95% (4.15v), detta ställer jag i laddaren. Jag tappar ca 400mAh på detta ( typ 1 manöver mindre i F3C träningen) men jag borde slita mindre på ackarna. Kör detta på både Forza 700 för 3D och Sylphiden för F3C.

Fördelarna är:
    Snabbare laddtider då de sista % tar relativt lång tid.
    Ackarna slits ju i botten och toppen av spänningsintervallet. det besparar jag dom.
    Skulle det inte bli fluget samma dag svider det inte lika hårt ( de skadas mindre)
    Har tillräckligt med flygtid ändå ( F3C programmet + 3-4 manövrer )

Har flera år gamla GensAce som fortfarande levererar och är fasta o fina! Vårdar man dom känns EL billigt i längden!

/M

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Kör mina till 4.19v, kanske borde sänka lite till, tappa upp till 1min är inte hela världen om batteriet klarar många fler laddningar

rovis
    Guest
    Alltid kört storage över vintern inga problem men glömt ett par acc och storagea då blir det lite jobbigt å få igång dom igen dock.

Aktiv användare //TOMMY//s avatar
    Reg.datum
    Sep 2012
    @liden. Jag tänker som du.
    Kör aldrig flight under 20%.
    Kör aldrig laddning till 100%. (98 % duger bra ) .

Ladda aldrig på mer än 1 c .
    Flygningen i sig sliter på accarna som fan -var snäll mot dom under laddningen .
    flying ducks

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •