T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Storageladdning eller inte???

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2016

Storageladdning eller inte???

Jag undrar lite hur ni gör?

Jag var ute och skulle flyga i helgen, men det blåste som f.. och grabben ville hem efter en stund, så jag har 12 stora accar och 8 små accar som är laddade...

De små accarna köptes billigt och skall vara till en FVP maskin så jag räknar med att de är förbrukningsvara ändå. Men accarna till de stora helisarna...

Tidigast jag kan komma ut är på torsdag.

Vad sliter egentligen mest, ladda ur till storage och sen ladda igen, eller låda de vara i 4-5 dagar.

Lästa någonstans att man förlorar ungefär 15% per år om man lagrar de full-laddade.

Hur brukar ni göra?

/N

Aktiv användare Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Om jag har fulla lipos kvar, å vet att jag ska flyga en 3-5 dagar efter, låter jag dom ligga laddade..
    Detta har jag gjort sedan jag böt hela flotten till el från nitro, och har inte märkt några negativa resultat av detta..
    .:: SAB Urukay for F3C : MIKADO LOGO600sx V2 12s for 3D ::.

Aktiv användare desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Har som du läst och det finns mycket åsikter, man får nog göra det man själv tycker känns bäst.

Min summering av det jag läst och tycker verkar trovärdigt är att de inte ska ligga fulladdade särskilt länge, att ladda kvällen innan och flyga nästa morgon är väl rätt normalt, men helst ska de inte ligga fullladdade flera dagar.

Jag har provat båda och kan bara utifrån mina ackar säga att de som svällt mest och presterar sämst är de som legat fulladdade mest. Knappast vetenskapligt bevisat men i alla fall samma märke med samma spec.

Så jag har satt som rutin att ladda samma dag som jag flyger och laddar till storage innan kvällen samma dag. Flyger jag inte laddar jag ur. Så tänker jag.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Aktiv användare Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Jag har 8st 12s packs, skulle jag ladda samma dag, så skulle jag aldrig komma ut.
    Brukar ladda dan innan, och som MAX låter jag nån kanske ligga full i 5 dagar.
    Men det är ovanligt.
    Har ställt min telemetri så jag har ca 33% kvar i accarna efter flygning. Det blir då min storage..
    Orkar inte tramsa runt med några % hit å dit ( inom en rimlig gräns förstås )..
    Sväller ett pack sväller det, då köper jag nytt. Men det har inte hänt än på grund av detta.

Blir en balans mellan vad som är praktiskt i vardagen vs vad som är "bäst"..

Det är min approach generellt i denna hobby..
    Senast redigerat av Stålis den 2017-04-23 klockan 23:30.
    .:: SAB Urukay for F3C : MIKADO LOGO600sx V2 12s for 3D ::.

Forum-räv heliflygs avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Har man en hel helikopter och en tomt, så kan man ju hovra några minuter med varje pack. Sedan balansera ackarna. Att låta laddaren kämpa med att ladda ur till storage tar lång tid. I början flög jag med billiga ackar och då lät jag dom ligga laddade i en vecka och ibland mer. Fast, inget av dom flygs med nu.
    Senast redigerat av heliflyg den 2017-04-23 klockan 23:26.
    Logo 600SX NEO, Logo 500 NEO, Logo 480 Xxtreme NEO, GAUI X3 Mini Vbar, Vbar Control

Användare
    Reg.datum
    Mar 2013
    Jag är ganska praktisk av mig. Finns måna teorier om detta (Lagra dem i kylskåp, 40%) ja det finns många.
    Men jag laddar oftast kvällen före. flyger cellerna ner till ca 3.77-3.80 beroende på. Har endast 3 uppättningar,
    då vi har tillgång till laddning på fältet. Under vintern laddar jag dem till storage. Inga "Kvalitets accar" har avät för mig.
    Men kina accar har svält, men jag förväntar mig inget annat heller.

Forum-räv Joslans avatar
    Reg.datum
    Feb 2014
    Kör alltid storage med mina och ladda samma dag, låter dem inte ligga fulladdade över natten. Inte prövat annat tillvägagångssätt så inget att jämföra med. Har hört ngn säga att om man måste förvara dem fulladdade så slits de mindre om man lägger dem i kylen (i påse där man föröskt få ut så mkt luft som möjligt för att undvika kondens). Vet ej om det hjälper. Nån elkunnig som kan bekräfta eller avfärda detta?
    GAUI NX4/X3, T-REX 450 Pro V2, Blade Nano CP S - Spektrum DX8.

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Kör oftast storage o laddar samma dag... flyger jag flera dagar i streck så skippar jag storage mellan dessa dagar...

Undrar om det även behövs storage om det går högst 1-2v mellan flygning, nån som vet? Säg att man flyger sina 80% Max, cellerna vilar på 3.7, behövs storage om man flyger igen nästa helg?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Om jag laddar en fredagkväll för att flyga lördag eller söndag och det inte blir nåt pga dåligt väder eller nåt, då får de ligga svalt till helgen efter. Laddade LiPos lär ju ska kunna förvaras fullladdade i kall temp länge, minns inte vilken temp dock. Kylskåp ska funka finfint (4-8 gr) om jag minns rätt. Mina ackar har inte svällt.

Forum-räv Joslans avatar
    Reg.datum
    Feb 2014
    Sen är väl storage inte en exakt vetenskap där cellerna måste vara precis 3.85. Brukar själv tycka att 3.80-3.90 duger bra men har även läst att andra har ännu större "bredd" på vad de uppfattar som storage och där cellerna inte tar skada. Skall de ligga kortare tider så hinner ju inte cellerna sjunka så mkt att det blir kritiskt ändå även om värdet initialt ligger ngt lågt.
    GAUI NX4/X3, T-REX 450 Pro V2, Blade Nano CP S - Spektrum DX8.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •