T-Shirt Banner
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Nybörjare

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017

Nybörjare

Tjena. Är sugen på att köpa en nitro heli. Har haft 2 st 450 el för några år sen som jag lärda mig flyga skapligt dock inte 3d. Intresset svalnade efter att jag försökte mig på inverterad flygning och kraschade fler gånger. Men nu har intresset kommit tillbaka samt att jag bor jättenära en stor fotbollsplan nu med . Min kompis håller på med el heli bla trex 600 så kommer ha tillgång till hjälp, han kan dock inte nitro. Jag sysslar själv med 1/8 nitro buggy så har en del kunskap men kan tänka mig att det skiljer sig en del med dessa större motorer.

Jag önskar lite tips om vad jag ska titta på. Dessa billiga Raptor som man hittar på blocket är det nåt att ha ? . Jag vill inte ha en för liten heli heller. Kan en trex 600 eller 700 vara något att börja med ? . Kommer ju givetvis köra lite simulator i början paralellt med den tråkiga fasen att bara hovra. Vad för utrustning behöver jag för nitro ? Utöver det självklara som tex bränsle. Är det nån typ av rotostart för heli ? Samt tankning sker vad jag förstått med något typ av elektrisk pump ?

Kanske någon här t.o.m har någon typ av helikopter kit att sälja ? alla tips är varmt välkomna /mvh nicke

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Billiga Raptorer kan vara bra eller väldigt dåliga beroende vad de utsatts för. Därför skulle jag rekommendera att du, oavsett fabrikat, begär att få se en begagnad helikopter flyga innan du köper den. Det kan finnas en mängd små fel som är nästan omöjliga att upptäcka om inte helikptern provflygs, allt från sliten eller ocentrerad koppling till böjda axlar som ger vibrationer och mer eller mindre sönderkörda motorer. Sådana fel kan bli ganska dyrbara att åtgärda och plötsligt är ett "fynd" en ganska dålig affär.

Tyvärr är det så att Thunder Tiger stoppat tillverkningen av många Raptormodeller och därmed finns det vissa frågetecken kring reservdelsförsörjningen. I Sverige är det Power Toys i Linköping som har störst sortiment av reservdelar.

För en metanolhelikopter behöver du utöver den utrustning du sannolikt redan har för elflyget en startmotor med en sexkants startaxel, en glödstiftsklämma med batteri och bränsle. Enkelt och bra tycker jag som är uppväxt med metanolmotorer av alla de slag.

Inledningsvis klarar man sig fint utan en governor (varvtalsregulator) men så småningom kommer du sannolikt att vilja ha en sådan för att i möjligaste mån kunna hålla rotorvarvtalet konstant oavsett belastning. Om du flyger flybarless är det enklast om flybarlesskontrollern har governorfunktion som via en sensor monterad på motorn känner av och reglerar varvtalet. Om helikoptern har flybar (paddelstång) behöver du antagligen skaffa en separat governorenhet.

Vad gäller motorinställningen så är det inga konstigheter. Kan du justera in en motorn i en 1/8-bil klarar du även av en helikoptermotor. Målsättningen är jamn och säker gång samt god trottelrespons snarare än högsta varvtal/effekt. Motorn får gärna gå lite rikt med rejäl rökutveckling.
    Senast redigerat av Mikael den 2017-05-04 klockan 00:41.

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Billiga Raptorer kan vara bra eller väldigt dåliga beroende vad de utsatts för. Därför skulle jag rekommendera att du, oavsett fabrikat, begär att få se en begagnad helikopter flyga innan du köper den. Det kan finnas en mängd små fel som är nästan omöjliga att upptäcka om inte helikptern provflygs, allt från sliten eller ocentrerad koppling till böjda axlar som ger vibrationer och mer eller mindre sönderkörda motorer. Sådana fel kan bli ganska dyrbara att åtgärda och plötsligt är ett "fynd" en ganska dålig affär.

Tyvärr är det så att Thunder Tiger stoppat tillverkningen av många Raptormodeller och därmed finns det vissa frågetecken kring reservdelsförsörjningen. I Sverige är det Power Toys i Linköping som har störst sortiment av reservdelar.

För en metanolhelikopter behöver du utöver den utrustning du sannolikt redan har för elflyget en startmotor med en sexkants startaxel, en glödstiftsklämma med batteri och bränsle. Enkelt och bra tycker jag som är uppväxt med metanolmotorer av alla de slag.

Inledningsvis klarar man sig fint utan en governor (varvtalsregulator) men så småningom kommer du sannolikt att vilja ha en sådan för att i möjligaste mån kunna hålla rotorvarvtalet konstant oavsett belastning. Om du flyger flybarless är det enklast om flybarlesskontrollern har governorfunktion som via en sensor monterad på motorn känner av och reglerar varvtalet. Om helikoptern har flybar (paddelstång) behöver du antagligen skaffa en separat governorenhet.

Vad gäller motorinställningen så är det inga konstigheter. Kan du justera in en motorn i en 1/8-bil klarar du även av en helikoptermotor. Målsättningen är jamn och säker gång samt god trottelrespons snarare än högsta varvtal/effekt. Motorn får gärna gå lite rikt med rejäl rökutveckling.

Är det speciel glödstiftsklämma till heli eller funkar samna som jag kör till bilarna ? . Hur länge håller motorerna till nitro ca ? . I en 1/8 buggy är en tävlingsmotorn i princip slut efter 30 - 40 liter. En helimotor som går på lägre varv ich dessutom körs en aning fett borde väl rimligtvis kunna gå ganska många liter förutsatt att den körts in rätt ? . Ok så man ska kansle inte köpa någon av de där objekten som legat i en garderob ett längre tag då. Minns sen jag hade min 450 att den var vibrationskänslig, blev en del lagerbyten mm hehe

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Vilken glödstiftklämma som fungerar beror på hur motorn är monterad. Det kan vara praktisk att montera en glödstiftskoppling liknade denna för att enkelt kunna ansluta glödströmmen:

prolux_2863-2.jpg

Helikoptermotorer håller betydligt längre än de flesta R/C-bilmotorer om de har bra kylning och körs lite rikt.
    Senast redigerat av Mikael den 2017-05-04 klockan 01:41.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2011
    Har en helt ny Align 600 i kartong, finns även en motor som jag köpte här av en medlem som är ny,OS 55 med pipa till. Har även ett gyro nytt i kartong, ett BeastX. Är du intresserad så hör av dig så kan vi komma överens om ett pris.

Användare
    Reg.datum
    Jul 2016
    Det viktigaste är väl reservdelstillgången oavsett vad du köper!

Tråkigt o behöva vänta på delar / inte få tag på delar över huvud taget :-(

Aktiv användare Jannes avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    Har en flygklar t-rex 700 nitro med starter, onboard glöd samt bränsle (12 liter 30% kvar i dagsläget) och elpump om du är intresserad, det som behövs för att flyga är rx eller satelliter beroende på vilken sändare du har, sitter v-bar flybarless i den nu
    saknar dock canopy, men den flyger bra!
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    SAB Goblin 700 KSE Protos Max V2 T-rex 700 NITRO rattade av VBC

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •