T-Shirt Banner
Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 60

Ämne: Min första nitro

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Verkar märkligt, enda chansen att det ska kunna hända är om man låst servot mekaniskt eller kör med för hög frekvens till servot.
    / Jonas

Skickat från Taranis via Taptalk

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2011
    Men du hade futabaservon liggandes? Ska se om jag inte har en alignenhet liggandes

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Det är inte så att du glömde spara inställningarna senast du meckade med radion? Har för mig att det inte sker automatiskt i taranis.

Jag har lyckats ställa in heli i taranis förut, men det är inte så enkelt att förklara och man måste verkligen veta vad det är man vill åstadkomma...
    Synergy 766 // Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // 500SS // Protos Max v2 / 380 // Gaui X3
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    Blueboy: vore jättesnällt om du kunde kolla.
    Fraggel : Tycker också det är skumt. Man brukar ju oftast höra om servot låst sig också.
    Togi : jag vet inte kanske inte lyckats spara inställningarna är osäker faktiskt

Jag har bara 2 futaba servon. Hade kunnat köpa ett 3e billigt men blev savox istället. För jag antar att alla 3 servon måste vara lika ? . Jag ska försöka få tag i 2 st 1257 i helgen. Jag hade planerat att kunna flyga i helgen men det verkar som min rex får stå på matsalsbordet ett tag till.

Reg.datum
    May 2017
    Avlägger lite rapport igen. Inatt ca kl 03.00 i ett industriområde någonstans i småland avklarades maiden med min nitro. Vi försökte igen att lyckas göra en setup med Taranis men gav till slut upp och band den till en futaba 7c. Vi misstänker att det är något med sbus på taranisen som inte vill samma sak som vi.

Var riktigt ringrostig efter så många år utan heliflygning. Men lyckades iaf hovra något vinglandes. Måste göra vissa justeringar i efterhand dock. Helin var extremt känslig. Ska flytta in länkarna på samtliga servon så gyrot blir gladare (blått ljus istället för lila) .

Eftersom jag är rokie på heli nitro motorer men vanligtvis kör nitrobilar så har jag en del funderingar. Kände flera ggr på bottenplattan efter hovring i olika varvtal. Den var i princip helt kall. Ingen värme alls. Motorn gick extremt fett som dom ska vid inkörning. Men på tex en nitrobil vill man hålla motorn på minst 80° vid inkörning för att skona lager och vevstake. Visserligen är kompet i helimotorn inte i närheten av kompet på en .21 tävlingsmotor för buggy men Kan det verkligen vara bra på en helimotor att den ska köras in så sval ? Har kört 2 tankar utan rotorblad och nu en tank vid hovring. Borde kanske nåla in den lite sakta så den iaf bygger upp lite värme ? . Soppan har jag köpt från en kille som blandar själv och den består av 15% nitro och 15% klotz olja. Känns det som en hyffsad blandning för en som inte kommer flyga extremt på ett bra tag ?

Forum-räv Joslans avatar
    Reg.datum
    Feb 2014
    Rapicon kör 22% olja i sitt helibränsle. Kanske funkar ok med mindre också förstås.. nån som har koll detta?
    GAUI NX4/X3, T-REX 450 Pro V2, Devil 420, Blade Nano CP S - Spektrum DX8.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Om din motor har kolvring kan den köras hur rikt som helst. Om inte, så ska den inledningsvis köras lite rikt, men inte så rikt att den "fyrtaktar". Orsaken är att motorn beehöver komma upp i arbetstemperatur så att passningen mellan kolv och cylindern blir rätt.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2011
    Personligen skulle jag se till att få 20% nitro och åtminstone 18% olja

Reg.datum
    May 2017
    22% olja ? :O . Den ryker nåt vansinnigt redan hehe. Antar att det är en blandning för att nåla in motorn ganska extremt ? 20% nitro för mer kylning och 22% olja borde ju betyda att man ska dra in nålarna rätt så rejält. Ingen som kört på 15% nitro ? Behövs det mer just för kylningen eller vill man köra på 20 för att få mer effekt ?

När / efter hur många tankar är det dags att börja nåla in motorn ? Med fabriksinställningen svarar den inte på gaspådrag. Man får gasa upp den försiktigt för att den inte ska dö hehe .

Min första nitro

Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    22% olja ? :O . Den ryker nåt vansinnigt redan hehe. Antar att det är en blandning för att nåla in motorn ganska extremt ? 20% nitro för mer kylning och 22% olja borde ju betyda att man ska dra in nålarna rätt så rejält. Ingen som kört på 15% nitro ? Behövs det mer just för kylningen eller vill man köra på 20 för att få mer effekt ?

När / efter hur många tankar är det dags att börja nåla in motorn ? Med fabriksinställningen svarar den inte på gaspådrag. Man får gasa upp den försiktigt för att den inte ska dö hehe .
    Du kan inte jämföra inkörningen med en buggymotor eftersom helimotorer har kolvring. Som du säkert vet är ju kolv/foder koniska i en bilmotor där av är inkörningen lite speciell.

När jag flög nitro så höll jag mig till 20% olja och 20-30% nitro. Det går att flyga på 15% olja men det är större risk att något händer med motorn. Man ska helst upp mot 18%.

En ny helimotor ska även den köras in och det gör man genom att låta motorn gå fetare och flyga lite lugnt. Motorn ska gå så pass fett att den inte varvar ur men samtidigt ska det gå att få upp varvet lite utan problem.

Låter på din beskrivning att du kan nåla in lite.

Själv lät jag motorerna gå 2 tankar rätt fett sedan började jag nåla in efter hand. Framåt tank 5-6 börjar man att leta effekt
    Dock så var det väl framåt tank 8-9 som man nålar in på riktigt.
    Daniel Ekström

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •