T-Shirt Banner
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: T-rex 250: ESC lägger av bråkdelar av sekund

Aktiv användare desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av mikaelbe Visa inlägg
    ...men motorn går inte runt. Troligen föll skruven in i motorn, men jag kan inte se den.
    Går det inte att ta isär motorn för en koll? Leta efter en liten insex vid fläkthålen längst upp om du har originalmotorn. Därefter borde du kunna ta av den yttre/övre delen för inspektion.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | DS16, DX9

Ny användare
    Reg.datum
    Mar 2017
    Kan inte se nån insex. Finns videor på Youtube för att ta isär Align motorer, men det kanske bara är de större motorerna som kan tas isär?

Ny användare
    Reg.datum
    Mar 2017
    Flugen med ny motor . Har satt upp governor i "set RPM". Funkar bra, tycker jag. Jag har dock lite problem med tail blowout. Om jag hovrar och drar full pitch så snurrar tailen. Jag har ställt max pitch enligt manualen. Headspeed är 3400 om jag minns rätt, det lägsta. Provade inte någon av de andra lägena. På MCPX så fick jag bort detta med att dra ner max pitch. Gör jag samma på denna? Läste nånstans att det kan bero på för låg headspeed. Eftersom headspeed även påverkar tailen så kanske den inte kan kompensera tillräckligt? Eller går det för mycket ström helt enkelt, men 15A skall det inte kunna bli? Skulle kunna sätta in min mätare och kolla.

Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av mikaelbe Visa inlägg
    Flugen med ny motor . Har satt upp governor i "set RPM". Funkar bra, tycker jag. Jag har dock lite problem med tail blowout. Om jag hovrar och drar full pitch så snurrar tailen. Jag har ställt max pitch enligt manualen. Headspeed är 3400 om jag minns rätt, det lägsta. Provade inte någon av de andra lägena. På MCPX så fick jag bort detta med att dra ner max pitch. Gör jag samma på denna? Läste nånstans att det kan bero på för låg headspeed. Eftersom headspeed även påverkar tailen så kanske den inte kan kompensera tillräckligt? Eller går det för mycket ström helt enkelt, men 15A skall det inte kunna bli? Skulle kunna sätta in min mätare och kolla.
    Som jag kommer ihåg det så kan den släppa lite men inte snurra på manualens lägre RPM och MRS gyrot, så det borde du kunna få att fungera med rätt mekanisk setup.

Har du kollat att tailservots arm står 90grader mot push-rodden. När den gör det kan du därefter justera längden på push-rodden bak så att bladen har samma utslag (vik dom mot varandra så ser du när deras tippar möter varandra).

Det är små blad så att lite fel i mekanisk setup gör att den inte orkar hålla emot. Finns ju inget direkt att justera i gyrot så med rätt mekanisk setup bör det fungera bra. Det ligger sannolikt där, inte i esc'n.

Ny användare
    Reg.datum
    Mar 2017
    Det var för lite pitch på tailen åt ena hållet, så har kalibrerat upp detta. Kanske det var det som spökade, får se nästa försök.

Ny användare
    Reg.datum
    Mar 2017
    Flög idag, men har fortfarande problem med blowout. Mätte strömmen och det blir max drygt 10 A så det kan inte vara problemet. Max pitch på tail är lika mycket åt båda håll och är maximalt så mycket som det mekaniskt går. Allt verkar gå lätt utan binding. Länkar är 90 grader. Provade även att öka gain från 45 till 60 grader utan nån större skillnad. Här är jag osäker vad som gäller. Jag hade använt 45 grader som är Futaba, men jag skall ha ett annat värde, kanske Spektrum? Jag har en Taranis med OrangeRX DSM2/DSMX modul och satellit DSM2 på helin. Jag provade på bänk att variera gain och jag såg skillnad. Kör med mixning MAX. Kanske man kan börja högt och se om det blir hunting och gå ner tills det blir bra. Hur skall tailen uppföra sig på bänk då man vrider helin? Pitchen på tailen går åt motsatt håll som utslaget, men skall tailen gå tllbaka till neutralläget då man släpper spaken? Är det inte rate mode då? I och för sig kan jag få korta blowout så den kan rotera först 90 grader och sen hoppar den tillbaka till samma läge igen som väl indikerar heading hold.

Ny användare
    Reg.datum
    Mar 2017
    Testade på bänk igen. Tailen går tillbaka till neutralläget då helin står still och man rör roderspaken fram och tillbaka. Sen när man roterar helin så vill tailen kompensera tillbaka. Om man sen rör roderspaken på en ny position så "resettar" man till den positionen, så det verkar funka bra. Blev förvirrad av videos som visar att tailen kan "fastna" i ett läge om man rör spaken.

Reg.datum
    Oct 2014
    Tror inte du kan bedöma detta korrekt på bänken utan belastning på bladen. Jag skulle nog fundera i dessa tre steg. Först säkerställa den mekaniska setupen, inklusive kulans position på servoarmen så att den sitter på rätt avstånd från centrum och löper lätt. Två - är gyrot rätt för min setup, tre - mår tailservot bra.

MRS gyrot är anpassat för standard setup på Trex 250/450/450pro som man väljer i gyrots setup. Den utgår då från standard motor/servo etc och ger dig inte möjlighet att justera mer än tail-gain tror jag. Mer specifikt kallas det P-gain - den del i kontroll loopen som avgör hur kraftfullt tailpitchen ska agera på förändringar, det verkar ju fungera. Gyrot har tex inte möjlighet att justera I-gain - den del som avgör hur hårt den ska hålla sig kvar på sin setpunkt vid förändringar, det verkar ju inte fungera så bra.

Dvs ändrar du något från standard setup så utgår gyrot från fel förutsättning (tex för lågt I-gain mot vad du behöver i din setup) och du kan få blowout.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •