Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Vbar 5.3.4 + taranis

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017

Vbar 5.3.4 + taranis

Undrar om någon fått vbar governor att lira ihop med taranis ? Hur gjorde du isåfall ? Hur ser setup ut i radio ? Mvh kråkan

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Blog Entries
    5
    Vbar Gov har ju inget med radion att göra. Så länge Vbar får rpm signal från esc och en rak throttle kurva från radion så sköter vbaren tillsammans med esc att hålla varvet på önskat rpm. Så det skall inte spela någon roll vilken radio man har

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Reg.datum
    May 2017
    Så jag behöver inte ge governor en kanal i radion ens ? . I vbar programmet så får jag inte upp "governor active" kommer bara till "magnet" . I programmet när jag seitchar flightmode så ändras "requested headspeed" precis så som jag vill ha det. Men när jag ska flyga helin håller den ändå ett supervarv och samma rpm på alla flightmodes. Måste va nåt jag missat. Funderar på om man ska skita i governor istället ? Hur viktig är governor ?

Reg.datum
    May 2017
    Ska testa att radera governor mixen i radion när ja kommer hem och se om de funkar. För nu får den samma headspeed på alla throttlekurvor ��

Reg.datum
    Feb 2012
    Blog Entries
    5
    i bland så hjälper det att resätta alla Gov inställningarna i Vstabi programmet och börja från början.
    kom även i håg att göra Throttle kalibrering. då måste du först strömsätta vbaren med en 4 cells nickel cadmium acc eller nån acc som ger 4.5 -6v. och i Vstabi programmet aktivera direct throttle output via pitch stickan så du får hela throttle range från 0-100%
    sedan måste du i gov programmet ställa in med skjutreglaget lägsta throttle % samt högsta Throttle % detta gör du medans lipoaccen sitter i och du efterstävar högsta varv på motorn. = inga blad på helin medans du ställer in detta.
    detta för att Gov skall veta vilket range esc kan jobba i samt att motor startar och stänger av sig med th cut spaken på radion.

har du kollat Melins videos.
    Senast redigerat av helge k den 2017-07-03 klockan 11:30.

Reg.datum
    May 2017
    Har kollat hans video även den gamla. Har gjort kalibreringen också. Men gav governor en kanal i radion med throttle som källa det kanske var helt fel kanske där det ligger då.

Reg.datum
    Feb 2012
    Blog Entries
    5
    inte för att jag kan Taranis. men i min Spekrum radio Dx8 så finns det en meny för Gov. men den är alltid inhibit.
    antagligen för att man inte använder den med Vbar gov. kan vara så att man använder Gov i radion med Aligns Gov modul för Nitro motorer, men det är det enda jag kan komma på att man skulle kunna använda Gov i radion till.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Jag har inte koll på vad Vbar vill ha för signal för gov men vet du det är det enkelt i Taranis.
    / Jonas

Skickat från Taranis via Taptalk

Reg.datum
    Feb 2012
    Blog Entries
    5
    Citat Ursprungligen postat av Fraggel Visa inlägg
    Jag har inte koll på vad Vbar vill ha för signal för gov men vet du det är det enkelt i Taranis.
    / Jonas

Skickat från Taranis via Taptalk
    det finns 2 signaler om man nu skall kalla det så för att V-bar skall funka med gov
    det är en rak throttle kurva från radion ex 70% rak throttle kurva. samt en RPM signal från antigen inbyggt phase sensor i Fartreglaget eller från en extern phase sensor som man kopplar på motorkablarna.

du kan även få gov i vbaren att funka med en manuell servotestare påkopplad på servokontakten till fartreglaget.
    bara för att illustrera att det har inget med radion att göra.

Reg.datum
    May 2017
    Rpm sensorn sitter där den ska. Jag har köpt en begagnad heli som gov funkat på innan. Bara bytt mottagare och radio så felet liggdr antagligen i att jag gav gov en egen mix i min taranis. Jag trodde den ville ha signalen från throttle den vägen ^^ . Det var ju helt fel då. Får prova mer när ja kommer hem sen .

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •