T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Nätagg o laddare "brann" upp

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014

Nätagg o laddare "brann" upp

Tjena

Tänkte kolla om det finns någon här som har bra koll på elektronik och kan hjälpa mig förstå vad som hände.

Jag höll på att ladda 2st lipo 6 cell igår, bägge laddades i 10A var så totalt 20A på samma laddare (2 utgångar).
    Nätagg gav 30v till laddare.

Nätagg: Efuel 50A
    Laddare: iCharger 406DUO

Mitt i det hela dog strömmen på hela gatan för 5min. När hela huset slocknade gick laddaren i några sekunder till, förmodligen fanns det ström i nätagg. Dock dog även dessa men en liten smäll + bränt elektronik lukt.
    Trodde först det var en av batterierna o började nästa skita på mig i mörkret i källaren

Bägge är nu förstörda, nätagg går igång men visar OPP hela tiden, den har fått vila 24h men det hjälper inget.
    Laddaren som luktade mest bränt gick igång lite men så fort man ska ladda så dör den. Efter 2 försökt så funkar inte ens display längre dock går den igång...

Jag öppnade upp bägge o kunde inte riktigt se något som hade gått sönder, allt såg helt ut när man tittar på alla komponenter som går att se.

I vilket fall, jag ska reklamera detta till EON (andra gången på rad strömmen gick). Men det jag undrar mest är varför detta hände?

Hade samma sak hänt om jag hade dragit ut kabeln från nätagg mitt i en ladning på 20A, spelar kanske ingen roll hur många Amp det gäller?

Eller handlar det om att EONs nät flippade ut och skickade för mycket ström/oregelbunden ström innan allt dog?
    Dock borde annat i huset också gått sönder?

Behöver man ha en UPS kopplat till nätagg så detta inte händer igen i framtiden?

Tack för alla svar!

Aktiv användare Jannes avatar
    Reg.datum
    Apr 2013
    Vet inte varför allt brann upp, men fyller bara i att jag har överansträngt mitt efuel 2 ggr så allt dött vid pararellladdning och allt funkar som det ska ännu, så att allt slocknar behöver inte betyda att grejjerna brinner upp.
    Jag har ett 60A efuel och en icharger 4010
    Men båda gångerna jag överansträngde nätagget så var jag bombsäker på att jag lyckats bränna upp grejjerna, tror inte alls det är bra, men det kanske finns nåt skydd i laddaren mot bakspänning eftersom jag klarat mig, men det får dem lärda tvista om, ville bara säga min erfarenhet
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    SAB Goblin 700 KSE Protos Max V2 T-rex 700 NITRO rattade av VBC

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Jo jag har varit med om att eFuel kan lägga av och sen vakna till liv igen. OPP meddelandet har jag sett 2 gånger innan, förr har det alltid löst sig genom att låta det vara i några timmar. Men denna gången verkar den ha pajjat nått, kommer liksom ingen vart o visar bara OPP när man startar upp den...

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Var det inte så att åskan gick och slog ut EONs nät, och då blev det en spänningsspik som
    tog både din laddare och nätagg???
    Sätt in urladdninsrör, det fanns i alla fall förr 10A rör, som tänder vid 400 Volt.
    Om det sen är lagligt vet jag inte, möjligen om du kan få en elektriker att montera dom.
    En på varje fas, annars gäller det att slita ut allting innan åskan slår ner.

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Det regnade inte alls den dagen. I alla fall inte i närheten av mig. Jag bor i Landskrona, åkte sen till Eslöv o sen ner till Malmö, det hade varke regnat innan eller efter i dessa 3 städer som är i en radie av 5mil från varandra.

Men det har säkert regnat någonstans i Skåne
    Vet inte om åsknedslag längre bort hade påverkat?

Dock låter spänningsspik som en vettig förklaring. Om inte detta kan hända bara genom att dra ut kabeln till nätagg mitt i en ladning?

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Åskan är lurig! En gång såg jag en en meter lång låga rakt ut från ett vägguttag.
    Det var i ett trähus och då var det nog mest tur att inte huset brann ner.
    Åskan är nog också många gånger skyldig till strömavbrott.
    Det kan bli skador som leder till strömavbrott långt efter åskovädret.
    Nog om detta,

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    En gissning är att strömavbrottet orsakades av en kortslutning och då brukar automatiken försöka återkoppla spänningen en eller två gånger och då uppstår otrevliga spikar i nätet som kan skada ansluten utrustning.
    Jag har tidigare löst det med att "själv hållande" relä / kontaktor som bryter vid första spiken och sen måste startas manuellt.
    / Jonas

Skickat från Taranis via Taptalk

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Tror ni en UPS med diverse skydd de brukar ha hjälpt? De brukar ha skydd mot åska o annat + man får en handfull minuter på sig att stänga av laddaren...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Mot åska är det inte mycket som skyddar om du får träff i närheten, men i övrigt är UPS ett bra alternativ.
    / Jonas

Skickat från Taranis via Taptalk

Aktiv användare phobiuss avatar
    Reg.datum
    Sep 2012
    Vill minnas att jag läst någonstans i iChargers manual att om man har batterier ansluta till en laddare, men inte har anslutit strömkabel till nätagget, så kan laddaren gå sönder. Vilket blir fallet i och med att strömmen gick.
    Align Trex 550 stretched i en Bell 222, Align Trex 700e DFC, Align Trex 450 EC-135

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •