T-Shirt Banner
Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 50 av 50

Ämne: Positivt från Transportstyrelsen?

Ny användare
    Reg.datum
    Apr 2013
    Kanske första drönarkollisionen någonsin mot airliner. Fågelkollisioner händer varje dag, exempelvis denna: https://www.thesun.co.uk/news/454318...ing-737-sudan/

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    Jag tycker att lfv bör förbjuda fåglar inom en 5km radie. Så känns det inte så orättvist.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Aktiv användare AAKEEs avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av helge k Visa inlägg
    Jag tycker att lfv bör förbjuda fåglar inom en 5km radie. Så känns det inte så orättvist.
    Fast flygplan är skyddade mot normala fågelstorlekar genom att vindrutor och motorer ska klara relativt stora fåglar i max tillåten fart under 10.000fot(har jag för mig höjden är).

Även en ganska liten drone ställer till med betydligt större skador eftersom materialet är hårdare än det man tillverkar fåglar av.
    Trex450SE FBL, 500ESP FBL, 700E v2 FBL, Hirobo SDX FBL, DJI F450, Robocat 280

Aktiv användare Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av AAKEE Visa inlägg
    Fast flygplan är skyddade mot normala fågelstorlekar genom att vindrutor och motorer ska klara relativt stora fåglar i max tillåten fart under 10.000fot(har jag för mig höjden är).

Även en ganska liten drone ställer till med betydligt större skador eftersom materialet är hårdare än det man tillverkar fåglar av.
    Då är det ju bra att det idag redan finns ett flygförbud innanför kontrollzonerna för "oss". Sen att folk skiter i det är ju tragiskt, men då ett fall för rättsväsendet.
    Att som en paniklösning sätta upp orimliga regler för oss seriösa hobbyutövare gör ju inte att dessa personer, som redan idag skiter i gällande regler, helt plötsligt börjar följa dom nya lagarna.
    Jag pratar om fåniga regler som tex högst 250gram, högst 50meter, etc som kommit upp som förslag.
    Det finns andra vägar att gå. Tyskland och USA tycker jag har vettiga regler idag.

Som jämförelse:
    Har du har tex motorcykel som intresse så kan du ju idag välja att köra i 300 blås och orsaka en jävla massa död å förstörelse.
    Samma sak där, det finns regler, men vissa skiter i det. Men inte skulle man tillsätta absurda regler som tex max 50 kubik, max körsträcka 2 mil per tillfälle osv.
    Måste ju finnas lite reson i detta. Tycker det spårat ut fullständigt .
    Senast redigerat av Stålis den 2017-10-21 klockan 09:44.
    .:: SAB Urukay for F3C : MIKADO LOGO600sx V2 12s for 3D ::.

Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av Stålis Visa inlägg
    Då är det ju bra att det idag redan finns ett flygförbud innanför kontrollzonerna för "oss". Sen att folk skiter i det är ju tragiskt, men då ett fall för rättsväsendet.
    Att som en paniklösning sätta upp orimliga regler för oss seriösa hobbyutövare gör ju inte att dessa personer, som redan idag skiter i gällande regler, helt plötsligt börjar följa dom nya lagarna.
    Jag pratar om fåniga regler som tex högst 250gram, högst 50meter, etc som kommit upp som förslag.
    Det finns andra vägar att gå. Tyskland och USA tycker jag har vettiga regler idag.

Som jämförelse:
    Har du har tex motorcykel som intresse så kan du ju idag välja att köra i 300 blås och orsaka en jävla massa död å förstörelse.
    Samma sak där, det finns regler, men vissa skiter i det. Men inte skulle man tillsätta absurda regler som tex max 50 kubik, max körsträcka 2 mil per tillfälle osv.
    Måste ju finnas lite reson i detta. Tycker det spårat ut fullständigt .
    Är inte 250g-regeln införd i USA ?

Annars, hört av en kollega för runt ett par år sen (som har UAS-tillstånd å firma ) att de flesta brotten i Bromma kontrollzon har varit utbildat folk med tillstånd och företag, inte vanligt bus...det säger ju också lite.

Luften är inte helt fri, men det gmåste gå att samsas så att alla kan bedriva den verksamhet man vill...

Hela allt är patetiskt när de oskyldiga drabbas. Snart kommer de på att vapen är farliga och förbjuder dem ocskå, hur ska detta sluta...

Vem har givit flygarna tillstånd att flyga vid Bromma? Låter som miss i byråkratin.

Reg.datum
    Aug 2011
    En till drone strike, denna gång i Sydamerika: http://avherald.com/h?article=4b0e37e6

Aktiv användare Ståliss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Citat Ursprungligen postat av AAKEE Visa inlägg
    En till drone strike, denna gång i Sydamerika: http://avherald.com/h?article=4b0e37e6

Enda sättet att kunna undvika sånt här till 100% är ett totalförbud för all typ av modellflyg antar jag
    Senast redigerat av Stålis den 2017-11-14 klockan 01:24.
    .:: SAB Urukay for F3C : MIKADO LOGO600sx V2 12s for 3D ::.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    ... och i Japan för drygt en vecka sedan nådde nedanstående riksnyheterna. Sex personer fick mindre blessyrer då en "godisbombare" kraschade bland publiken. Ingen större sak kan tyckas, men det visar två saker; 1) obemannade luftfarkoster är under luppen och 2) drönare hör inte hemma i folksamlingar. Allt modellflyg ska präglas av ett starkt säkerhetstänkande.

Stålis, det finns redan en miljärd med grejer där ute som folk kan flyga fast det står "nejnej" på ett papper.

Regler/Lagar och straff funkar. Funkar ju i trafiken. Finns det en regel som säger att man inte får flyga vid flygfält och man ändå gör det så ska man straffas. Men blanda inte in mig.

Godisbombaren... ja vad säger man... man ska ju inte flyga över folksamlingar, ändå gör dom det. Straffa på bara. Men blanda inte in mig.

Så tänker jag.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •