T-Shirt Banner
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 43

Ämne: Ryckningar i tailen

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017

Ryckningar i tailen

Efter förra krashen så är min 600n fungerande sedan ett tag, men den har ett litet fel så har undvikit att göra annat än hovra den för att undvika missöden. Det är små ryckningar i tailen på den. Inget vobbel som det kan bli av för hög gail och den vandrar inte heller utan den rycker lite bara lite oregelbundet på tailen. Har bytt alla drev som innefattar TT drivningen även tailaxel, tailhub och TT. Vad brukar såna här ryckningar bero på ? . Enda som är skillnad mot innan är tailbladen som nu är Aligns vita blad (den gamla modellen). Tacksam för svar /Kråkis

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    Efter förra krashen så är min 600n fungerande sedan ett tag, men den har ett litet fel så har undvikit att göra annat än hovra den för att undvika missöden. Det är små ryckningar i tailen på den. Inget vobbel som det kan bli av för hög gail och den vandrar inte heller utan den rycker lite bara lite oregelbundet på tailen. Har bytt alla drev som innefattar TT drivningen även tailaxel, tailhub och TT. Vad brukar såna här ryckningar bero på ? . Enda som är skillnad mot innan är tailbladen som nu är Aligns vita blad (den gamla modellen). Tacksam för svar /Kråkis
    Det låter som statisk elektricitet, men det brukar man ju koppla till remdrift.
    Jag har sett någon som påstått att vissa tailblad kan generera lika mycket statisk elektricitet som en rem, så testa att jorda bommen.

En tunn oisolerad koppartråd, ett par varv runt bommen och in under en skruv mot CF-chassit borde vara tillräckligt för att eliminera den möjligheten.

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Det låter som statisk elektricitet, men det brukar man ju koppla till remdrift.
    Jag har sett någon som påstått att vissa tailblad kan generera lika mycket statisk elektricitet som en rem, så testa att jorda bommen.

En tunn oisolerad koppartråd, ett par varv runt bommen och in under en skruv mot CF-chassit borde vara tillräckligt för att eliminera den möjligheten.

mvh/Bo
    Grejen e den att jag har cf bom på den.

Användare
    Reg.datum
    Jan 2013
    Förutsatt att inget skevt o bladen balanserade. Kolla så att tailservot uppför sig som det ska. Fick ett liknande bettende med ryckningar fast upp o ner. Visade sig att höjdservot fick spatt när det paserade ett visst läge.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

Reg.datum
    May 2017
    Lossade hela tailen och varvade för hand och såg att TT rör sig i små cirklar ute vid tailen altså som om den skulle vara skev. Kollade med den gamla TT och blir exakt likadant. Kanske kan bero på att det bara sitter ett lager i bommen att den hänger ner lite i slutet och den rätar ut sig med tailen på ? Eller kan umbrella drevet i framänden vara snett där man fäster in TT ? Båda TT verkar ju vara raka

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av Dosen Visa inlägg
    Förutsatt att inget skevt o bladen balanserade. Kolla så att tailservot uppför sig som det ska. Fick ett liknande bettende med ryckningar fast upp o ner. Visade sig att höjdservot fick spatt när det paserade ett visst läge.

Ska kolla tailservot me så inget drev eller servoarmen e dålig

Användare
    Reg.datum
    Jan 2013
    Lossade hela tailen och varvade för hand och såg att TT rör sig i små cirklar ute vid tailen altså som om den skulle vara skev. Kollade med den gamla TT och blir exakt likadant. Kanske kan bero på att det bara sitter ett lager i bommen att den hänger ner lite i slutet och den rätar ut sig med tailen på ? Eller kan umbrella drevet i framänden vara snett där man fäster in TT ? Båda TT verkar ju vara raka
    Mina erfarenheter av Aligns paraplydrev i alla fall det ute vid tailen är inge bra, detta gäller dock 450. Krysset där TT sitter har varit skevt på ett antal ex jag haft som har fått kasseras. Om detta gäller ditt framdrev så borde du också ha ordentliga vibrationer. Ta av blad, spola upp o känn på bommen. Dock har du rätt annars, på min 550 (har 600 bom o mekanik) så hänger TT också ner just pga. bara ett lager i bommen. Ta också bort stången från tailservot o spool upp o känn att mekaniken i tailen inte kärvar någonstans. Är ryclningarna oscilerande o konstanta eller då o då?

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av Dosen Visa inlägg
    Mina erfarenheter av Aligns paraplydrev i alla fall det ute vid tailen är inge bra, detta gäller dock 450. Krysset där TT sitter har varit skevt på ett antal ex jag haft som har fått kasseras. Om detta gäller ditt framdrev så borde du också ha ordentliga vibrationer. Ta av blad, spola upp o känn på bommen. Dock har du rätt annars, på min 550 (har 600 bom o mekanik) så hänger TT också ner just pga. bara ett lager i bommen. Ta också bort stången från tailservot o spool upp o känn att mekaniken i tailen inte kärvar någonstans. Är ryclningarna oscilerande o konstanta eller då o då?

Jag har spolat upp den utan bladen och även utan tailblad och visst vibrerar det. Men det är ju en nitro så den kommer ju altid vibrera. Har ju aldrig kännt efter vibrationer innan på den så vet inte hur mycket det ska vara heller. Ryckningarna sker lite då och då. Samma sak hur mycket den rycker. Upplevde det som att den ryckte mer vid högre hs/rpm. Har dom röda paraplydreven, har förstått det som så att dom ska vara nån form av updatering

Reg.datum
    May 2017
    Hur kollar man om krysset i paraplydreven är skevt ? Det främre paraplydrevet sitter ju i kullager, kanske kan vara dom som är dåliga ? Har ej bytt dem

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2011
    Byt lagren och sätt på ett eller två lager till på kardan, tror jag kör tre, sätt dem bara på olika avstånd från änden

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •