T-Shirt Banner
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Gain-tweaking råd

Användare
    Reg.datum
    Sep 2014

Gain-tweaking råd

Sedan jag började med flybarless för ett år sedan har jag bara kört med en grundinställning och vart nöjd med det då det ändå flög bättre än med paddel, men nu tänkte jag ta mig i kragen och optimera justeringarna.

Förr med bara stjärtgyro så justerade man ju gain med en kanal från sändaren och kunde snabbt backa tillbaka om det blev oscillering, men med FBL görs ju allt via dator. Känns mer obehagligt att justera på det sättet. I vilket läge brukar pitch/roll börja oscillera ? Hovring eller i hög fart? Tips på bra ”manöver” för att säkerställa/testa inställningarna?

Jag kör för närvarande med K-bar/V-bar. Jag antar att det normala är att växla mellan två banks för att skifta mellan nya och gamla gains. Hur många banks borde jag ha i slutändan? Kör två olika varvtal och har idag samam gains för båda. Borde det bli en för varje varvtal, samt en tredje som säker backup? Är lite nojig för att hamna i en permanent oscillering uppe i luften.

I en heli kör jag med Talon 90 reglage. Det har en rätt tydlig ”trottelkick” då man går från 99-100% trottel vilket får stjärten att slå till lite. Brukar det gå justera bort enbart med gyroinställningar, eller borde jag minska maximal tillgänglig trottel till 99%?

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    ”trottelkick”
    Ligger inte det i ESC ? En del radio har ju inställning för mjuk övergång
    mellan olika idle-lägen.
    Men att den kickar för 99-100% , låter märkligt.
    Vad är det att vinna på att öka gain?
    MiniVbar flyger så stabilt på grundinställningarna, sen har jag ändrat agility, för att
    passa min smak och behov.

Användare
    Reg.datum
    Sep 2014
    När reglaget går från PWM styrning av effekten till att helt öppna transistorerna för fullt pådrag så ger alla reglage jag testat ett litet hopp i varvtalet. På talon upplever jag det som tydligare än andra reglage. Det är detta ryck jag menar. Skulle man minska governorns trottelutlsag till 99% så förblir reglaget alltid i PWM mode, dvs ingen kick, men den sista droppen effekt uteblir. Jag är nyfiken hur folk brukar göra med detta (om ens något)

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Citat Ursprungligen postat av David Visa inlägg
    När reglaget går från PWM styrning av effekten till att helt öppna transistorerna för fullt pådrag så ger alla reglage jag testat ett litet hopp i varvtalet. På talon upplever jag det som tydligare än andra reglage. Det är detta ryck jag menar. Skulle man minska governorns trottelutlsag till 99% så förblir reglaget alltid i PWM mode, dvs ingen kick, men den sista droppen effekt uteblir. Jag är nyfiken hur folk brukar göra med detta (om ens något)
    Jag tror de flesta kör med governor, då vill du typiskt att den bara ska vara uppe o nudda vid 100% PWM på effekttoppar. Om man har ESC eller FBL som loggar PWM output så kan man gå in och titta efteråt och justera sin governor så att man får ut maximal effekt utan att den slår i taket för mycket.

Använder du headspeed-kalkylatorn så kan du oftast hamna tillräckligt bra för att inte behöva fundera så mycket på det.
    Senast redigerat av togi den 2017-08-17 klockan 15:03.
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 600 // Goblin Urukay
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •