T-Shirt Banner
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 40 av 40

Ämne: Goblin fireball

Aktiv användare Ken1s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Blog Entries
    7
    Detta är min första Goblin, och visst att bygga denna var ganska enkelt. Kvalitén var inget större fel på heller.. Men dem är ju inte billiga, och klart SAB saluför väl sig som ett slags "premium" märke vad jag förstått.
    Men.. tanken bakom just Fireball var att du skulle ha en helikopter du inte var rädd för att sätta i backen. Därav lågt antal delar, lätt och ändå hyfsat billig (nja,billig och billig går väl att diskutera) att reparera vid en hårdare smäll. Dvs en "övningshelikopter" på något sätt. Och därför fick den plastkåpa och bom bl.a. Och andra plastdetaljer som skulle gå sönder vid en kontakt med marken, och därmed rädda andra delar i t.ex. drivlinan. Som axlar mm.
    Ta spindelaxel och rotoraxel. 4mm resp 5mm solida härdade axlar.. jag har inte böjt mina ännu. Sen vet jag inte om SAB har lyssnat på folket, eller redan haft från början tanken att släppa andra delar som då glasfiber pryttlarna och alublinget. Men, ville man ha en helikopter i samma storlek men med den starkare motorn och glasfiberkåpan från början, så finns ju syskonet MiniComet. Och där var tanken väl att det inte var helikoptern du skulle smälla med ;-)
    Hur som.. Fireball är ändå en trevlig liten sak, inte billig men det är väl så med lite mer "premium"saker, att dem kostar lite mer. Inget ovanligt alls ju. Jag köpte den som min första Gobba, och för att jag tyckte priset ändå var helt okej iaf för supercombon. Plasten störde mig egentligen inte alls, men.. jag köpte ändå på mig glasfiberpryttlarna som "bling". ^^,

Det jag inte direkt gillar med SAB är väl deras reservdelsfilosofi. T.ex bladhållare till huvudrotorn. Där du måste köpa 2 påsar för att få delarna om det går sönder. Likaså axlar som säljs en och en, istället för två som hos andra märken etc. Rätt eller fel , ja jag vet inte. Det kanske är deras sätt att tjäna in mer pengar helt enkelt.

En tanke slog mig, det nämns i tråden att Goblin verkar vara väldig poppis på fälten och det har även jag sätt. Ändå tycker jag det ploppar upp en hel del Goblinrelaterade annonser på forumet.. Tröttnar folk ändå på dem till slut, eller vill dem bara ha nya varianter?

Någon mer Goblin blir det inte i min ägo dock, tror inte ens beggad sådan.. just pga kostnaden att sätta en större variant i backen.

Livan, ja den är tung och det är pga motorn som väger en del.. så den är rätt stabil när det blåser lite. Jag ser dock ingen större nackdel med att den väger lite, för det märks knappt när man flyger.
    Senast redigerat av Ken1 den 2017-11-06 klockan 09:30.
    //Team FlyingDucks
    ガラス労働

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    jag gillar i af mina goblins dom flyger riktigt fint och dom har smarta lösningar på Servo plasering och drivlinan, det gillar jag skarpt.
    och dom ser ut att ta all spakning man skickar på dom utan att gå sönder. samma med min Fireball, liten heli som flyger som en större.
    att motorn väger och gör att helin blit tyngre upphävs av högre varv på rotorn, jag är dock mest fasinerad av att tailen på fireball inte släppt än. och jag har provat att testa den hyffsat hårt. och jag kör med original motorn i den så även dom gångerna den har tappat lite varv när man pressat så hat tailen hållit fast. förutom i går när jag lät den gå högt upp och dyka med tailen föst och när jag närmade mig marken och rätade upp fireballen så dödade jag nästan allt rotorvarv på Idle 1 då jag även lade på positiv pitch för att stoppa upp farten neråt, då släppte tailen och den piroterade ett par varv innan den återhämtade sig, summan av fireball är bara positiva så här långt.
    den kommer få massa flygning i Bosön andra december så nkma kan även få provflyga lillgobban för att känna på den.
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Jag är lite "Goblin-nyfiken" och nu har ni spätt på…
    Servoplaceringen som du skriver om Helge är ju smart om man t.ex. jämför med, först de "gamla" med ledsystem fram till axeln och sedan senare med servona monterade så att dom var svåra att demontera/byta vid service.
    Fasta länkar från servon till swash (som på 380/420 och Fireball) eliminerar ett inställningsfel, om man bara får armarna på rätt plats.

Jag var inne på ett tag att gå över från 450 till 380 som lättransporterad "beater", även för inomhusflygning, men blev tveksam, både om den lämpar sig för inomhusflygning och om den inte är betydligt dyrare att laga än 450.

Jag ska testa 450L nu ett tag och se vad jag tycker. Det lilla jag flugit med den hittills så känns den, med 360-blad lite stadigare än 450 PRO med 325-blad. Kanske är Fireball ett alternativ?

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    En tanke slog mig, det nämns i tråden att Goblin verkar vara väldig poppis på fälten och det har även jag sätt. Ändå tycker jag det ploppar upp en hel del Goblinrelaterade annonser på forumet.. Tröttnar folk ändå på dem till slut, eller vill dem bara ha nya varianter?
    Det kan ju faktiskt ses som ett tecken på att det är många goblins i cirkulation.

Tankeexperiment: ifall det hade varit så att 90% av alla helikoptrar var goblins så skulle det definitivt vara många fler goblins till salu än andra märken bara pga. att det finns så*många av dem, inte bara för att de är illa omtyckta.
    Synergy 766 // Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // 500SS // Protos Max v2 / 380 // Gaui X3
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Reg.datum
    Jan 2012
    Blog Entries
    7
    Nu fick jag testa stryktåligheten igen. Lite för lågt motorvarv i en flipp, resultaterade i en smäll från ca 5 meters höjd, hann slå i throttlehold. Skadorna begränsades till en något sprucken kåpa.. Trodde blad och annat skulle ryka.. denna gången hade jag tur. En kontroll gjordes och såg inga andra skador, så tog upp den på hovring.. inte ens en vibration. Dags att köpa en trisslott! ��
    //Team FlyingDucks
    ガラス労働

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av togi Visa inlägg
    Det kan ju faktiskt ses som ett tecken på att det är många goblins i cirkulation.

Tankeexperiment: ifall det hade varit så att 90% av alla helikoptrar var goblins så skulle det definitivt vara många fler goblins till salu än andra märken bara pga. att det finns så*många av dem, inte bara för att de är illa omtyckta.
    Finns det inte också något som man skulle kunna kalla subjektivt när det gäller helisar? En del helisar gillar man mer än andra utan att man kanske vet exakt varför. Om man inte trivs med en heli ska man kanske sälja den och skaffa något annat?

Nu fick jag testa stryktåligheten igen. Lite för lågt motorvarv i en flipp, resultaterade i en smäll från ca 5 meters höjd, hann slå i throttlehold. Skadorna begränsades till en något sprucken kåpa.. Trodde blad och annat skulle ryka.. denna gången hade jag tur. En kontroll gjordes och såg inga andra skador, så tog upp den på hovring.. inte ens en vibration. Dags att köpa en trisslott! ��
    Ooops! Tur i oturen, får man väl säga! Låter som om du landade i högt, mjukt gräs…
    Om det är en rejäl spricka så går det väl att limma. Små, kosmetiska sprickor brukar jag bättra på med genomskinligt nagellack så att dom inte ska breda ut sig. Om man inte vill att det ska se perfekt ut – då är det ju bara att köpa en ny!

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2014
    Livan, ja den är tung och det är pga motorn som väger en del.. så den är rätt stabil när det blåser lite. Jag ser dock ingen större nackdel med att den väger lite, för det märks knappt när man flyger.
    Nä, det behöver inte vara en nackdel med lite vikt, däremot se längst ner...

Citat Ursprungligen postat av helge k Visa inlägg
    jag gillar i af mina goblins dom flyger riktigt fint och dom har smarta lösningar på Servo plasering och drivlinan, det gillar jag skarpt.
    och dom ser ut att ta all spakning man skickar på dom utan att gå sönder. samma med min Fireball, liten heli som flyger som en större.
    att motorn väger och gör att helin blit tyngre upphävs av högre varv på rotorn, jag är dock mest fasinerad av att tailen på fireball inte släppt än. och jag har provat att testa den hyffsat hårt. och jag kör med original motorn i den så även dom gångerna den har tappat lite varv när man pressat så hat tailen hållit fast. förutom i går när jag lät den gå högt upp och dyka med tailen föst och när jag närmade mig marken och rätade upp fireballen så dödade jag nästan allt rotorvarv på Idle 1 då jag även lade på positiv pitch för att stoppa upp farten neråt, då släppte tailen och den piroterade ett par varv innan den återhämtade sig, summan av fireball är bara positiva så här långt.
    den kommer få massa flygning i Bosön andra december så nkma kan även få provflyga lillgobban för att känna på den.
    Mer varv funkar i de flesta lägena

Men jag är inte helt övertygad att det är en smart lösning... öka vikten, segare heli eller käka mer batterier... 6s är dock overkill enough...
    Oxy 285 AR7200BX, Koby40, HKII-2216-16 450L VX1e, HW50v3, HK 2520-1880 Goblin 570 VX1n, Jive 80+HV, HKIII-4025-550
    Lynx Team Pilot / Oxy Field Rep

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Finns det inte också något som man skulle kunna kalla subjektivt när det gäller helisar? En del helisar gillar man mer än andra utan att man kanske vet exakt varför. Om man inte trivs med en heli ska man kanske sälja den och skaffa något annat?
    Absolut, menade bara att man inte kan dra slutsatsen att folk tröttnar på*dem bara för att många är till salu.
    Synergy 766 // Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // 500SS // Protos Max v2 / 380 // Gaui X3
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Reg.datum
    Jan 2012
    Blog Entries
    7
    nkma: japp, en äng som dem inte har slagit gräset på de senaste två åren.. Grejen är att sist gick helin ner i en åker, med betydligt mer skador som följd.. och den var nyskördad. Lite epoxy och lite hushållspapper som förstärkning invändigt löste det hela, det yttre kosmetiska kommer jag dölja med en klisterlapp eller så, dock inget man ser på lite avstånd.

Nu..såg jag även att en skruv åkt bort från landningställets fäste..Ojdå.

Bild direkt efter smällen..
    huv1.jpg

Och här tagit hemma, innan lagning.
    huv2.jpg
    //Team FlyingDucks
    ガラス労働

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •