T-Shirt Banner
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Governor slår ut all kontakt med radion

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av tsv Visa inlägg
    Nu spånar jag lite, men kan det vara så att när du slår till governorn så går throttelservot för långt så att det stoppas av mekaniken i förgasaren och drar en massa ström (binding)? Har du en felaktigt inställd motor/förgasarnål kan det ju vara så att den aldrig kommer upp i det varv som governorn vill och den försöker gasa förbi max så att säga.

Vad är det som styr glödaren? Kan det vara så att switchen du använder för att aktivera governorn också aktiverar glödaren och då drar det en massa ström från mottagaracken?

Har du en ok mottagarack?
    Tjena och tack för era svar. Glödaren sitter inbyggd i bec. Man trycker på en knapp som går till bec så är glödaren på i 15 sek. I governor menyn lär man governor hur långt servot kan röra sig åt båda hållen. Jag flög helin på samma raka kurvor utan governor då varvade helin upp som den ska. Kanske ska man låta motorn gå lite snålare med governor ? Tyckte ändå helin svarade bra på collective osv
    Trex 600N DFC Trex 700N DFC
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Som tsv är inne på "acken".
    Cykla acken i laddaren o se om den är frisk. Om den är det, byt BEC !

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av NitroHybrid Visa inlägg
    Som tsv är inne på "acken".
    Cykla acken i laddaren o se om den är frisk. Om den är det, byt BEC !
    Tja. Ja acken e frisk. Och när jag landat (krashat) hade jag ca 3.95v /cell . Jag antar att det är bec som får bytas. Kanske det legat så pass nära gränsen att utan governor var det precis att de gick och med governor drog allt för mycket ström. Finns det någon liknande bec som har glödare inbyggd som är lite starkare ?
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Reg.datum
    May 2017
    Googlade på BEC som align skickar med ihop med kitet. Den är på 6A. Tycker det låter på tok för lite
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Aligns bec är ju inte direkt överdimensionerad.

Angående mottagaraccen, har du mätt upp spänningen under belastning?
    För 3,95v/cell var obelastad?
    Daniel Ekström

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av EKAN Visa inlägg
    Aligns bec är ju inte direkt överdimensionerad.

Angående mottagaraccen, har du mätt upp spänningen under belastning?
    För 3,95v/cell var obelastad?
    Tja. Nej det har jag visserligen inte gjort. Har flugit den innan ner till 3.7 - 3.8v varje gång utan governoren. Hur mäter man lättast spänningen under belastning ?
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Governor slår ut all kontakt med radion

Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    Tja. Nej det har jag visserligen inte gjort. Har flugit den innan ner till 3.7 - 3.8v varje gång utan governoren. Hur mäter man lättast spänningen under belastning ?
    Nu vet jag ju inte hur illa tilltygad din heli är men enklast är ju att strömsätta helin så att all elektronik är inkopplad och sedan är det bara att börja vispa med spakarna på sändarn för fullt i en 15-20 sek.

Om du inte har telemetri så att du ser volten, får du försöka mäta med voltmätare på batterikontakten om du kommer åt.
    Ledig port i fbl enheten kan fungera med men det är lätt att komma åt fel stift och kortsluta elektroniken så ta det försiktigt.
    Det sistnämnda krävs att man vet vad man gör.
    Senast redigerat av EKAN den 2017-08-27 klockan 20:26.
    Daniel Ekström

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Om man har en Taranis, så finns det RxBt, som är den spänning mottagaren matas med.
    Gå in i Q7an och sök telemetri, lägg in RxBt på displayen, gå in i Special Functions,
    Och play value RxBt var 5te eller 10onde sekund, lägg det på en switch, så Du kan stänga av.
    Det går också läsa av ack.spänningen över telemetri. Det kräver att man installerar en sensor.

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av NitroHybrid Visa inlägg
    Om man har en Taranis, så finns det RxBt, som är den spänning mottagaren matas med.
    Gå in i Q7an och sök telemetri, lägg in RxBt på displayen, gå in i Special Functions,
    Och play value RxBt var 5te eller 10onde sekund, lägg det på en switch, så Du kan stänga av.
    Det går också läsa av ack.spänningen över telemetri. Det kräver att man installerar en sensor.
    Jag kollade telemetrin. BEC ger ut 5.4v när man inte rör några servon osv. När jag vispar runt spakarna so fort jag kan till alla servon sjunker den ner till 4.8v. Men detta säger väl igentligen mer om BEC än om batteriet ?

Tog bort bommen på helin. Varvade upp den i garaget på idle 1 kurva 50% och idle 2 63% . Ökade idle 2 till 80% ingen skillnad i varv mellan kurvorna. Kollade hur gasservot rör sig . Den flyter sakta upp till kanske 50% sen stannar den där och rör sig sakta fram och tillbaka. Koppade ur GOV funktionen och där funkar kurvorna bra.

Kanske har det nåt med nån inställning i radion att göra. Tex kanske GOV inte vill ha ett negativt värde. Alla mixarna går från -100 till +100 på taranis. Men man skulle ju isåfall kunna sätta en offset här så kurvan blir 0-100.

Hur som helst verkat ju en starkare bec vara ett måste här känner jag. Någon som vet en bra pålitlig BEC ? Gärna med inbyggd glödare
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Reg.datum
    May 2017
    En annan grej jag upptäckte var att mottagarplattan längst fram på helin där är det en hel del vibrationer. Kansle mottagaren ballade ur och skapade en glitch. Vibrationerna kom från motorn. Man kanske skulle baka in mottagaren i nån foam eller nåt annat mjukt
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •