T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Problem med en Schulce ISL 8-936 g laddare.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2011

Problem med en Schulce ISL 8-936 g laddare.

Hej på Er.

Har en Schulce ISL 8-936 g laddare som har börjat bete sig lite tokigt. När jag slår på likriktaren jag har så kommer följande bild upp på displayen.

DSC_0562[1].jpg

Det står något om att laddaren inte är kalibrerad samt att den rad där det tidigare stod John Eriksson som ägare har fått några konstiga tecken i stället. Har bläddrat igenom menyerna för att hitta denna kalibrering men inte hittat något. Finns det någon på Forumet som har erfarenhet från denna laddare och kan hjälpa mig. Vore mycket tacksam för det.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2013
    Hej, som jag minns det från när jag skickade ner min Schulze 636 för uppgradering så gjordes en kalibrering nere i Tyskland så det är nog inget du kan göra själv. Spontant låter det som att minneskretsen där kalibrering/namn lagras gett upp. Mattias Schulze håller fortfarande på med reparationsverksamhet om du vill laga den men han verkar stänga nu i november:

http://www.matthias-schulze-elektronik.de/
    Mikado Logo 550 o Robbe Bell UH-1D

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Hej tsv.

Blir nog att maila till Mattias och höra vad det skulle kosta att få detta gjort. Frågan är om det är värt att göra det då det är en gammal laddare. Men min erfarenhet är att dessa laddare som klarar upp till 14 LIPO är få och då jag föredrar att ha ett 12 cellers paket isället för 2 6 cellers så kanske det är värt kostnaden i alla fall.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2013
    Det kan nog definitivt vara värt det i förhållande till vad en ny 12s-laddare kostar.

Sen finns ju andra Schulze-laddare som klarar 12s. Min 636+ klarar t ex 13s. Deras "nextGeneration"-modeller som kom senare borde också klara det. Kanske går att hitta begagnat.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Hej.

Skckade mail till Mathias Schuze med en fråga om det gick att uppdatera till senaste programvara och kalibrera laddaren. Fick idag ett utförligt svar, det är batteriet till "timekeeper" kretsen som är eller är på väg att bli urladdat. vidare skriver han lite om uppgradering och ev byte av klockkrets i laddaren. Som jag tolkar det kan jag åka dit på kanske 1500:- för kalibrering och uppgradering till senaste programvara plus frakt fram och tillbaks kanske 300:-.

Nu funderar jag är laddaren värd dess pengar och vad skulle en annan 14 cell LIPO laddare kosta. Min erfarenhet är att det inte finns så många olika fabriakt som laddar 14 celler. Vilka fabrikat klarar 14 celler och vad är priset på dessa.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2013
    Du har säkert googlat själv men här hittade jag några:

https://rotordisc.dk/shop/power-peak-e1-8175p.html

https://www.graupnerusa.com/Polaron-...FT-Orange.html

https://www.hobbytown.com/dc-tp1430c...p1430c/p218950

Hyperion 1420i

Jag tror de är 14s och inte 2 x 7s men det måste man kanske kolla upp.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2013
    En till men inte helt gratis... 14s, 2500W

http://www.pp-rc.de/pulsar3.htm?Sess...odNr=2345V&p=6

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2011
    Hej.
    Tack för tipsen TSV. Den sista ligger utanför min budget. Däremot så verkade laddaren från rotordiscen vara lite intressant. Har dock inte hittat några specifikationer på den. Hurmånga uttag ex.vis. Den verkar klara 14 celler. Vill gärna ha en laddare med minst två utgångar/kanaler och gärna med samma ladd och urladd möjlighet på bägge kanalerna. Kanske svårt att få men önskan kvarstår.

Har själv haft en ISL8 som jag sålde för nästan ingenting. Utan balansering och med låg uteffekt så är det en föråldrad laddare.

Jag har samma preferenser som dig att ett stort paket är trevligare än många små, men nu ser inte världen ut så tyvärr. Jag köpte en laddare på 1300watt som klarar 8S och upp till 40A. Denna har ett bastant balanseringskort där jag pluggar in mina 4st 7S 6000mAh ackar vid laddning. Det sker då parallellt.

De gånger jag haft en riktig 10S acke så har den ändå varit delad i två 5S balanskontakter vilka jag nästan 100% växlade och eldade upp stiften. Det är alltså inte helt tokigt att parallelladda trots allt.
    Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Aktiv användare
    Reg.datum
    Sep 2013
    Hej, hur blev det? Köpte du nytt eller reparerade du den gamla?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •