T-Shirt Banner
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Rost ?

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    20170908_194236.jpg
    Hur mycket får det skilja ? Lyckas inte få den bättre än kanske 0.06
    Trex 600N DFC Trex 700N DFC
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Dåliga motorlager ger ännu mera vibrationer utöver nitromotorns gång så ja det skulle kunna påverka.

Byt bägge lagrena när du ändå är i farten.

Vet du hur du byter lager i motorn?

Själv började jag flyga heli -07 och dom första åren flög jag nitro. Det där med rostande motorlager var ett ständigt problem trots att jag prövade olika tips och bränslen.
    Daniel Ekström

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av EKAN Visa inlägg
    Dåliga motorlager ger ännu mera vibrationer utöver nitromotorns gång så ja det skulle kunna påverka.

Byt bägge lagrena när du ändå är i farten.

Vet du hur du byter lager i motorn?

Själv började jag flyga heli -07 och dom första åren flög jag nitro. Det där med rostande motorlager var ett ständigt problem trots att jag prövade olika tips och bränslen.
    Jag bytte båda. Har bytt flera ggr innan på 1:8 bilmotorer. Men där var vibrationerna inget problem direkt. Hur ofta behöver man byta på en heli motor ca ?
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Citat Ursprungligen postat av Kråkan Visa inlägg
    Jag bytte båda. Har bytt flera ggr innan på 1:8 bilmotorer. Men där var vibrationerna inget problem direkt. Hur ofta behöver man byta på en heli motor ca ?
    Det finns väl dom som lyckas flyga upp hundra liter soppa innan lagerbyte medans andra får byta efter bara tio liter.

Känns som att om man flyger rätt sällan och helin står längre tid så blir det nog lättare för rosten att få fäste.
    Daniel Ekström

Var det så att kullager i högvarvsmetanolmotorer glappar lite eftersom de tajtar till av värmen/friktionen vid de höga varvtalen? Spelar det nån roll när man mäter med en sån där mätare jag inte kommer på vad heter. "klocka".

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Var det så att kullager i högvarvsmetanolmotorer glappar lite eftersom de tajtar till av värmen/friktionen vid de höga varvtalen? Spelar det nån roll när man mäter med en sån där mätare jag inte kommer på vad heter. "klocka".
    Indikatorklocka. Ville se så hubben satt helt rakt mot vevaxeln. Blir ju mindre vibrationer ju rakare det sitter, själva kopplingen som sitter på är ju förhållandevis ganska tung så kan tänka mig att lager och sånt slits ännu fortare om det inte sitter rakt
    Goblin 700
    T-Rex 470LM

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Utöver att kopplingen ska centreras på motoraxeln kan ibland motorbockarna behöva justeras något lite så att motorns och kopplingsklockans axel ligger i linje med varandra.
    Det är finlir, men kan göra skillnad. Jag har två metanoldrivna helikoptrar och på den ena behövdes ingen justering alls, medan den andra blev riktigt bra då jag shimsade motorbockarna med 2 lager aluminiumfolie.
    Det är tyvärr nästan omöjligt att mäta upp axlarnas linjering så det blir lite av "trial and error".

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •