T-Shirt Banner
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 45

Ämne: Strömkablar från UBEC

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017

Strömkablar från UBEC

Har skaffat en ny ubec till min nitro. En hobbywing 10/20A. På den nya ubec finns det 2 st outputs för att kunna klara av strömmen enligt manualen. Vilket är bästa sättet att koppla in detta ? Båda outputs till receiver ? Eller båda outputs till FBL (beastx) eller kan man sätta en output till vardera ?. Med min gamla ubec hade jag output till FBL sen en kabel från fbl till receiver. Vilket är mest korrekt ? Mvh kråkis
    Goblin: 380, 500 Sport, 650BN, 700 SHS
    Gaui NX5

Forum-räv ragge1s avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    spelar ingen roll , alla sett fungera , men kanske det beste å har en på beastx og en på recrever
    | HD 500 Cell : Brain2 | Atom 6HV : Spirit pro | Goblin 700: Brain2HV |

Reg.datum
    May 2017
    Citat Ursprungligen postat av ragge1 Visa inlägg
    spelar ingen roll , alla sett fungera , men kanske det beste å har en på beastx og en på recrever
    Tack för hjälpen
    Gaui NX5

Reg.datum
    May 2017
    Om jag sätter en på beastx och en på fbl. Ska jag ta bort strömmen på sbus kabeln från beastx till receiver ? Annars får ju receiver 6v från både ubec och från fbl ?
    Gaui NX5

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Håller med ragge1 – Allt fungerar! Skillnaden i risk beroende på hur du gör är liten.

Så här skulle jag nog tänka:

Servona drar mest ström. Mottagare och gyro drar mindre.
    Du har antingen ett servo på mottagaren och fyra servon på gyrot eller fem servon på gyrot, beroende på om du använder gov i gyrot.
    Jag skulle sätta båda kablarna för strömmatning till gyrot. Det är där största delen av strömmen förbrukas – Av servona.

Om du har tre trådar i sbus-kabeln, som du har nu, så kan strömmen gå båda vägar om en av kablarna från UBEC falerar.

Möjligen skulle jag överväga en Y-kabel på en av kablarna från UBEC så att den matar både gyro och mottagare. Då har både gyro och mottagare ström även om strömmatningen i sbus-kabeln upphör.

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Reg.datum
    May 2017
    Insåg att jag bara har plats för en av strömkablarna på fbl ( eftersom jag använder governor i fbl så vill jag inte koppla throttleservo till receiver) .Men om jag matar fbl med en strömkabel och rwceiver med den andra strömkabeln. Så får ju fbl även ström från receiver via sbus kabeln ? Så blir ju ändå 2 strömanslutningar till fbl.
    Gaui NX5

Användare
    Reg.datum
    Jul 2015
    En till fbl enhet å en till mottagaren. dubbel säkerhet om en kabel skulle lossna.

Jag använder samma UBEC på flera flyg, multicoptrar och helis. Känns gedigen och bra. =)
    Har alltid tvinnat kablarna och använt ferrit-ringarna.
    Triangel-koppling är väl bra. Lossnar en kabel så funkar allt ändå. Enda nackdelen är att man skapar en jordslinga på det sättet och dom är bra på samla störningar, men det bryr man sig inte om i helis och flyg... och det mesta har inbyggda filter idag så jag har inte märkt nån skillnad.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag använder samma UBEC på flera flyg, multicoptrar och helis. Känns gedigen och bra. =)
    Har alltid tvinnat kablarna och använt ferrit-ringarna.
    Triangel-koppling är väl bra. Lossnar en kabel så funkar allt ändå. Enda nackdelen är att man skapar en jordslinga på det sättet och dom är bra på samla störningar, men det bryr man sig inte om i helis och flyg... och det mesta har inbyggda filter idag så jag har inte märkt nån skillnad.
    Vet inte, vad Du menar med triangelkoppling? Stjärnkoppling är väl bra, om man är rädd för störningar.
    Det som kan vara lurt, är ju strömmätning över en resistor, om aldrig så liten, så typ 100A kan ge störningar.
    Här matar vi in strömmen från BEC i gyro och mottagare och dom ligger så nära varandra, så det
    bör inte vara nån risk för jordslinga!
    En elektrolytkondensator vid gyrot är nog ändå inte fel att montera.

Triangel... finns knappast nån sån term... men om ena matningskabeln går till mottagaren och den andra går till FBL-enheten och sen en mellan dem, då kan en kabel lossna utan att något blir strömlöst. OM mottagare och FBL-enhet är två skilda grejer?

Slinga blir det om jord går runt i denna triangel. Stjärnkopplat = ingen slinga = inga störningar av den orsaken iaf.

Men som du säger, ligger de nära varandra och kablarna är tvinnade så är det väldigt lite störningar, vilket jag ändå tror är liten risk.

Går att gå djupare i det hela också... men inte behövligt för detta ändamål. =)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •