T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: POLL: UBEC, med eller utan backup?

Användare
    Reg.datum
    Sep 2014

Question POLL: UBEC, med eller utan backup?

Att använda "UBEC" verkar bli allt mer vanligt på HV maskiner (säg 10s och uppåt). Antingen integrerat i reglaget, typ tribunus, eller som separat enhet matad från huvudbatteriet. Jag är lite nyfiken på felstatistiken hos dessa och hur stort behovet egentligen är att använda ett backupsystem (typ "optigard" eller "Scorpion B.G."). En "poll" hade varit intressant, men det går väl inte på detta forum så jag skulle vilja ställa frågan i den här tråden i stället.

Så för dig som åker helikopter med 10s eller mer, och som ej använder separat mottagarack skulle jag vilja fråga vilket alternativ nedan som bäst passar dig.

A: Tutar och kör och har aldrig haft problem
    B: Har haft UBEC haveri, men räddat helikoptern med backupsystem
    C: Har haft UBEC haveri med krash som följd.

Kanske ambitiöst att få fram någon statistik egentlig mening, men låt höra. Lite klokare kan vi bli

Aktiv användare arves avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    A: Jive 80/120 m/BEC ...inga problem
    TDR -- Protos Max Evo 800 -- Logo 690 -- NEO/ VBC

Betrakta inte helin som leksak, utom när den crashar----> gör bekymren mindre!

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Aldrig haft problem med BEC men kör alltid med backup på stora maskiner ändå. Backup är inte bara för att rädda från problem med BEC utan även för att kunna göra en räddning ifall något skulle bli problem med batteriet. Jag vet att visa kör med både 2s-lipo och backup.

Dessutom så kan en backup eller extra 2s tillsammans med BEC fungera som en kondensator och jämna ut transienter och backströmmar från servon. Däremot ska man vara medveten om att alla BEC'ar inte är ordentligt skyddade för att ha en 2s lipo kopplad parallellt, så man bör kolla upp den man har innan man kopplar in det. För vissa (typ kosmik) så är en 2s parallellt med BECen faktiskt t.om. rekommenderat.

Mikado har en ganska bra artikel på ämnet, om än något utdaterad:

http://www.vstabi.info/en/node/1327
    Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // Gaui X7 // Soxos 700 // Goblin Urukay
    VBar Control, Jeti DS16, Spektrum DX7 g2

Forum-räv desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Jag tänker så här.

På en 12 maskin är det mycket kraft och jag vill ha så stor marginal som möjligt om det skiter sig. Men samtidigt så lite grejer o kopplingar som det går. Som togi tar upp är det viktigt att kolla vilka bec som kan hantera vad, men målet är ju att om nåt händer så ska det hänga på att jag kan göra en auto. Kan jag inte det har jag iallafalll fått chansen men sumpat den. Så förstahandsval för mig är bufferpack i form av ett 2s lipo (typ 400-800mah) till bec, intern el extern. Lite extra prylar, lätt att hantera och byta. Backupguard är mitt andra val, framför allt för att det är ett extra kretskort och min erfarenhet är att de har tendens att gå sönder vid kontakterna vid en krasch.

På min 570 12s har jag en Kontronik JivePro 120A, den har en bra intern bec och den kan hantera ett bufferpack, så enkelt val. På den så slår jag på esc och sedan bufferpacket genom denna switch.

På min 700 har jag Scorpions 160A, den har ingen bec, på den kör jag en separat Gryphon bec, även den klarar separat bufferpack så den har samma upplägg som ovan. Även 690'n har esc utan bec så på den sitter en CC BecPro. den sägs inte gilla buffer så på den är det en UltraGuard som jag valt som backup.

Att inte ha någon backup är inget alternativ som jag ser det. Finns många sätt att göra det på, det här fungerar för mig.

Och jusst ja... har inte haft några några problem oavsett lösning. Spänningen ut från bec har varierat mer eller mindre beroende på fabrikat, men ingen har hittills gett upp under flight.
    Senast redigerat av desmo den 2017-09-18 klockan 21:47. Anledning: komplettering
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Användare
    Reg.datum
    Sep 2014
    För min egen del så är svaret

A: Inga problem

Men då gäller det flygplan. Där kör jag också med backup. Med helikopter har jag inte kört UBEC tidigare. Överväger helt enkelt skippa backupen då en krasch trots alt bara kräver draget kreditkort och en kväll vid mekbordet. Men då flyger jag inga dyra helis heller. Tekniken blir ju allt bättre så statistiskt kanske en krash till följd av falerande UBEC är rätt liten (?).

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ja, tekniken blir bättre med åren, men servona får större o större motorer o dricker mer ström!
    Vi köper ju ofta lite här o lite där, o då passar inte grejerna ihop.
    T.Ex. batterierna har för högt ri, BECn för klen, kablarna o kontakterna för klena.
    Det krävs ingenjörsutbildning o lite till för att göra rätt, eller Vi får läsa oss till det, eller gå ut o prova!
    En del smällar har vi väl alla gjort innan vi visste, för inte är tillverkarna bra på att informera!
    Nä, nu måste humöret upp, tror inte teknik är roligt, men intressant.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av David Visa inlägg
    För min egen del så är svaret

A: Inga problem

Men då gäller det flygplan. Där kör jag också med backup. Med helikopter har jag inte kört UBEC tidigare. Överväger helt enkelt skippa backupen då en krasch trots alt bara kräver draget kreditkort och en kväll vid mekbordet. Men då flyger jag inga dyra helis heller. Tekniken blir ju allt bättre så statistiskt kanske en krash till följd av falerande UBEC är rätt liten (?).
    Att det blir UBEC eller separat batteri på HV-maskiner beror väl ofta på att HV-ESC-er är opto och saknar inbyggd strömförsörjning för elektroniken. Det gäller t.ex. CC Ice/Edge HV och YGE/YEP HV.

Från lite egen erfarenhet och från att ha tagit intryck av andra är min känsla att brownout är ett betydligt vanligare problem än falerande UBEC på helikoptrar. Om du med "falerande" menar att UBEC går sönder eller inte fungerar som den ska. Om UBEC inte klarar av en tillfällig strömtopp så behöver det ju inte vara fel på UBECen. Det kan ju vara byggaren som plockat ihop servon som momentant kan dra mer ström än vad UBECen kan leverera. Det är väl i så fall inte UBECens fel?

Det finns ganska många tänkbara orsaker till brownout. Här är några:
    – UBEC klarar inte av en kort strömtopp.
    – Kablaget klarar inte strömtoppar.
    – Gyrot klarar inte strömtoppar.
    – Batteriet som strömförsörjer elektroniken klarar inte maxströmmen.

Spaktest på marken innan flygning ökar chansen att man upptäcker problemet innan man flyger, men det är ingen garanti.

Efteråt upplever man det som att man tappat kontrollen och kraschat, men att all elektronik fungerar som den ska.

Som Arve skriver är det sällan problem med Jive. Kanske har dom en av dom bästa BEC-arna?

Som togi och desmo skriver är det bra med "försäkring", t.ex. i form av en UltraGuard. För att UltraGuarden ska fungera bör man:
    1. Dra ut batterikontakten om man inte flyger regelbundet. Annars laddas batteriet ur.
    2. Ha koll på batteriets status och laddningsstatus. En backup måste fungera när den behövs.

När vi talar HV är det ju ofta maskiner med 600-700 mm blad eller kanske mer. Jag hör till dom som hellre räddas av t.ex. en UltraGuard än går hem och beställer delar för kanske några tusen och sedan reparerar. När det gäller en mindre heli tänker jag ofta annorlunda.

Val av servon och flygstil har ganska stor betydelse. Det är svårt att förutse hur mycket ström servona kan dra "worst-case". Lite marginal skadar inte.

mvh/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2017-09-19 klockan 01:46. Anledning: korr.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    Kör cc bec pro med egen 3s batteri på bägge mina 700a.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Finns ju nån halv tumregel som säger usch för interna BEC eftersom de kan ge lite svajjig utspänning och att det är UBEC som är bäst... men det beror förstås helt på tillverkare och mycket annat. Jag pysslar dock mer med UAV än RC-helis och där är det känsligare.

Användare
    Reg.datum
    Sep 2014
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Från lite egen erfarenhet och från att ha tagit intryck av andra är min känsla att brownout är ett betydligt vanligare problem än falerande UBEC på helikoptrar. Om du med "falerande" menar att UBEC går sönder eller inte fungerar som den ska. Om UBEC inte klarar av en tillfällig strömtopp så behöver det ju inte vara fel på UBECen. Det kan ju vara byggaren som plockat ihop servon som momentant kan dra mer ström än vad UBECen kan leverera. Det är väl i så fall inte UBECens fel?
    Jo med falerande så menade jag just att de går sönder (dör, eller tom slår ut all el), men du har nog helt rätt att brownouts är betydligt vanligare. Inte helt lämplig min ursprungliga frågeställning kanske. Fast med telemetri så tycker jag att brownouts inte är så mycket problem. Svajig spänningsmatning har man god möjlighet att märka innan det är för sent.

Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Även 690'n har esc utan bec så på den sitter en CC BecPro. den sägs inte gilla buffer så på den är det en UltraGuard som jag valt som backup.
    Varför gillar inte BecPro buffert? Har precis köpt en och läser i manualen att den ej skall användas med parallella BEC eller mottagarackar. Jag gissar att den är känslig för ev "motspänning" från en annan spänningskälla. Frågan är om man kan använda en kondensator? Hade planerat att göra det. Någon med erfarenhet?

_____

...och ja varför heter det förresten brownout ? För det lär väl inte syfta till pilotens "magkänsla" när det händer, även om det är ganska beskrivande

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •