T-Shirt Banner
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 29

Ämne: acc logo 700xx

Aktiv användare henke2s avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Så, nu vet vi utan att gissa. 21.8volt stoppspänning utan last. 21.0volt som absolut lägst vid 97A. Så alltså batteriet håller emot bra, men det blir ju kanske 45-50grader varmt vid bara 6C i snitt. Skulle man mata på riktig 3D med 3-4minuters flygtid eller vad man nu får så vet i fasen. Men det är ju en gissning, jag ger er bara input från mina mätningar på en rak fråga om batterier :-)

Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av helge k Visa inlägg
    vore intressant och höra hur många Mah laddaren trycker in tillbaks i accen efter att Jlog säger 4000mah
    Skall notera det exakta värdet i loggern och jämföra mot laddaren. har gjort det innan och det stämde väl, men gör en exakt notering nästa gång

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Så, nu vet vi utan att gissa. 21.8volt stoppspänning utan last. 21.0volt som absolut lägst vid 97A. Så alltså batteriet håller emot bra, men det blir ju kanske 45-50grader varmt vid bara 6C i snitt. Skulle man mata på riktig 3D med 3-4minuters flygtid eller vad man nu får så vet i fasen. Men det är ju en gissning, jag ger er bara input från mina mätningar på en rak fråga om batterier :-)

Kanske på gränsen till off-topic, men ett par tankar om detta.

Din strömkurva säger en del. Vi vet att du har ca 37,5 ampere i snitt i strömförbrukning, men i kurvan kan vi se att du är uppe runt 100 ampere rätt många gånger.

Det är förluster i batteriet som orsakar värmen, lite förenklat orsakade av strömmen x RI

RI = Inre resistansen.

Du flyger 8 minuter, 480 sekunder.

Anta, t.ex. att du har 2 mΩ per cell, 12 mΩ totalt i din ack.

Med konstant ström 37,5 ampere blir det (P = U*I = R*I*I) P=16,9W -> Energin (som värmer acken) = 16,9*480=8 100 Ws.

Om du flyger halva flygningen med 17,5 ampere (förlusteffekt P1) och halva flygningen med 57,5 ampere (förlusteffekt P2) så blir det fortfarande en medelström på 37,5 ampere.
    P1 = 3,68W, P2= 39,7W. Energin som värmer acken blir då = 3,7*240 + 39,7*240 = 10 416 Ws.
    I det här fallet blir acken varmare med samma medelström.

Förlusten i varje cell (som orsakar uppvärmningen) är proportionell mot RI. Om t.ex. en cell har dubbla RI så blir det dubbelt då mycket effekt som värmer den cellen som de övriga.

RI är större mot slutet av flygningen när acken är nära urladdad.

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, HK, Mikado & XLPower. Mest sport & 450.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Skall notera det exakta värdet i loggern och jämföra mot laddaren. har gjort det innan och det stämde väl, men gör en exakt notering nästa gång
    Kolla gärna RI också, både vid början av laddningen och då acken är fulladdad.
    Speciellt intressant är om det är någon cell som avviker.
    Om vi nu ska försöka gå till botten med detta…

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, HK, Mikado & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Det låter som att acken håller emot under flighten som du belastar den och håller sig över 3,5v. Så den mår troligen fortfarande ok för ändamålet. Däremot känns det som du har för låg spänning efter flight 3,63v om jag tolkar det rätt, vilket innebär att du kör ut för mycket mAh.

Du har som jag en Jeti så jag rekommenderar larmfunktionerna för att hålla koll. Själv utgår jag ifrån att acken ska ha 3,74v/cell vid landing och det styr i sin tur det antal mAh jag kan ta ut och vad som läggs in i telemetrilarmet. Min erfarenhet är att det antal mAh jag kan ta ut också minskar allteftersom acken åldras. På nya 5000mAh kan jag dra ut 4000, på äldre/sämre skött ack bara 3000 för hamna på samma volt efter flight.

Stämmer det om 3,63v enl ovan så kommer den värme du reagerar på troligen efter du passerat 3,7v.

Till ovan har jag även satt larm på min Jeti om volten dippar under 3,2v vid hårdaste belastningen. Det ger mig info att acken är sliten och jag är mer vaksam på denna eftersom esc'ns LVC inom en snar framtid skulle kunna gå in och sänka effekten under flight.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Reg.datum
    Jan 2012
    Citat Ursprungligen postat av nkma Visa inlägg
    Din strömkurva säger en del. Vi vet att du har ca 37,5 ampere i snitt i strömförbrukning, men i kurvan kan vi se att du är uppe runt 100 ampere rätt många gånger.
    mvh/Bo
    Kan man härleda vetenskapligt att ackar blir varma i en helikopter med motiveringen du gav så sväljer jag det resonemanget. På just Gens Ace står det bara 45C på andra märken kan det stå 45/90C där man anger peak också. I mitt fall blir det ju typ 6/20C som jag använder.

Vi kan räkna ut förlusterna och räkna fram hur varmt det kommer bli, vi borde även kunna räkna fram hur varmt det blir om man matar på hård 3D.

Jag har som sagt inget emot Gens Ace, bara lyfter lite noteringar jag gjort.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Två saker om ackar och helisar:
    – Som Helge var inne på tidigare är det nog tufft för ackarna om man kör dom ner till 20%. 30% kvar är nog ett riktmärke som förlänger livet på ackarna. Jag har ofta 40% kvar efter flygning.
    – Min erfarenhet är att det ofta är en cell som börjar ge upp först. Det ser man inte om man bara tittar på ackens spänning och ackens inre resistans. Det krävs att man då-och-då kollar spänning efter flygning på varje cell och även inre resistansen i varje cell.

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Reg.datum
    Jan 2012

Aktiv användare mickemurares avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Oj dom är slitna eller för hårt körda, alldeles för hög inre resistant.
    Normalt är 0,8 - 1,0 på mina, när dom kommer över 2,0 så har jag säkert runt 200 cykler.
    Pitch or Die
    Team Rubin RC

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    tror att Muraren är inne på nåt. så hög Ir 2.xx skall man inte ha på en fräch acce. värmeutvecklingen i den kan Bo räkna fram
    då stämmer i allafall värdena mellan förbrukad mah och laddad mah tillbaks, så accen har tappat sig och kanske endast levererar som en 4000mah acc 20c i stället för 5000mah 45c
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •