T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: T-Rex 550 till FBL

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011

T-Rex 550 till FBL

Hej!
    Har börjat bygga om en T-Rex 550 till Flybarless.
    Det är tänkt att gyrot blir en Vbar kopia, Taranis radio med en XSR mottagare och
    sbus in i gyrot, T-Rex original fbl-huvud.
    Har gjort en modell i radion. Det var lätt, för jag kopierade bara från Goblin 420.
    Lödat en kabel till mottagaren med en 4700MF kondensator.
    Testat o klart, men sen blev jag betänksam!
    ESCn på denna heli är en Align RCE BL70G.
    Den duger väl inte? Speciellt som jag byter tailservot till ett Turnigy 805MG.
    Kan jag få lite förslag på ESC? Acken är 6s 5000MaH.

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av NitroHybrid Visa inlägg
    Hej!
    Har börjat bygga om en T-Rex 550 till Flybarless.
    Det är tänkt att gyrot blir en Vbar kopia, Taranis radio med en XSR mottagare och
    sbus in i gyrot, T-Rex original fbl-huvud.
    Har gjort en modell i radion. Det var lätt, för jag kopierade bara från Goblin 420.
    Lödat en kabel till mottagaren med en 4700MF kondensator.
    Testat o klart, men sen blev jag betänksam!
    ESCn på denna heli är en Align RCE BL70G.
    Den duger väl inte? Speciellt som jag byter tailservot till ett Turnigy 805MG.
    Kan jag få lite förslag på ESC? Acken är 6s 5000MaH.
    Castle Creation (CC) Talon 90 sitter ofta på 550E (ca 800:-).
    Hobbywing Platinum 100A V3 Brushless ESC W/10A BEC (ca 550:-).
    YEP 120A, med 5.7-7.4-8.0v/12 ampere BEC (ca 500:-).
    YEP 100A, med 5,5 volt BEC (ca 450:-).

Det är lite en smaksak. Med Castle Link tycker jag att Castles ESCar är ganska enkla att ställa in.
    Hobbywing har jag inte så mycket erfarenhet av, men dom har blivit populära.
    YEP och YGE programmeras med ett kort. Jag tycker CC är enklare att ställa in, men det kanske är en smaksak också.

Jag hittar inte 805MG, servot du skriver om. Hitec har ett 805MG, men det duger inte som tailservo.
    Val av ESC kan ju påverkas av om du ska köra elektroniken på HV (mer än 6 volt) eller inte.

mvh/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2017-09-25 klockan 01:47.
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Tack för svaret!
    "Jag hittar inte 805MG, servot du skriver om." Tror att det är ett brandat KST BLS805X.
    Tänkte behålla Align610 på cykliska, men 805MG är ju ett HV servo, hoppas det går ihop?

Från början så tänkte jag på Hobbywing. Har redan ett i Goblin 420 med en programbox också.
    Mina erfarenheter är dock inte helt positiva. YEP är ju hit eller miss o ingen vidare garanti och
    speciellt modellerna med HV BEC vill ha voltigeboost.
    Har inte Jeti nåt bra reglage?

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Tack för svaret!
    "Jag hittar inte 805MG, servot du skriver om." Tror att det är ett brandat KST BLS805X.
    Tänkte behålla Align610 på cykliska, men 805MG är ju ett HV servo, hoppas det går ihop?

Från början så tänkte jag på Hobbywing. Har redan ett i Goblin 420 med en programbox också.
    Mina erfarenheter är dock inte helt positiva. YEP är ju hit eller miss o ingen vidare garanti och
    speciellt modellerna med HV BEC vill ha voltigeboost.
    Har inte Jeti nåt bra reglage?
    Med 3 x Align DS610 och 1 x KST BLS805X (0.048s/60°@6V, 5.5Kgcm@6V, 760us, 560Hz) skulle jag testa att köra allt på 6 volt. Om du inte är nöjd med tail så får du fundera över hur du kan göra för att få upp spänningen till tailservot.

Personliga erfarenheter väger ju tungt när man ska välja delar, så även ESC. Jag hör och läser mycket positivt om HobbyWing. Jag har nog testat runt ett 20-tal YGE/YEP och de har fungerat bra för mig. En egenhet är att man måste göra om setup om man gör en stickkalibrering.

Om du inte gillar CC, YGE/YEP eller HW, så kanske du ska titta på en Kontronik Jive 100+ LV. Jag har ingen erfarenhet av den, så där får någon annan fylla på. BEC är 5/15 ampere. Den är ju lite dyrare än de övriga (drygt $300). Jag vet inget om Jeti ESC. Kanske någon annan vet?

mvh/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 520, 550, 600 & 700. Align, Alzrc, HK, Mikado, SAB & XLPower. Mest sport & 450.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    3xDS610 + 1xDS620 och Align RCE BL70G var standardutrustning i åtminstone en version av 550 FBL T-Rex. Huruvida ditt stjärtrotorservo är mer strömkrävande än DS620 vet jag tyvärr inget om.

BCL70G klarar 3A kontinuerligt och 5A i "bursts"
    Senast redigerat av Mikael den 2017-09-25 klockan 19:10. Anledning: Lade till strömtåligheten för ESCn

Användare
    Reg.datum
    Sep 2014
    ...Har inte Jeti nåt bra reglage?
    Jeti Mezon finns ju och har bra BEC, men kör du Frsky, Kbar och andra budgetgrejer så känns det ju dumt att köra ett så pass dyrt reglage. Jag byggde själv om en gammal 600 till fbl (och k-bar) för ett år sedan och bytte ut aligns reglage till ett talon 90. Funkar helt ok.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    Citat Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    3xDS610 + 1xDS620 och Align RCE BL70G var standardutrustning i åtminstone en version av 550 FBL T-Rex. Huruvida ditt stjärtrotorservo är mer strömkrävande än DS620 vet jag tyvärr inget om.

BCL70G klarar 3A kontinuerligt och 5A i "bursts"
    Ja, det är en sån maskin med paddelstång, som jag bygger om.
    Den har flugit lite grann med en Futaba 10 kanal sändare, men sista året har den stått på hyllan.
    När jag nu uppgraderar till FBL, så lär inte BECn i BCL 70G räcka till.
    Mitt nya stjärtservo är ju både snabbare och starkare än DS620, så där ökar strömförbrukningen.
    Sen skall cyklikservona driva direkt, utan hjälp av paddelstång, så ännu mer ström.
    Så 5A kontinuerligt och 10A burst krävs nog?
    Som det ser ut nu så, Talon90,YEP120A eller nåt Hobbywing.
    Nån dum budget skall jag väl få ihop

Aktiv användare
    Reg.datum
    Oct 2013
    Nja, den jag tänkte på var redan från början FBL:

https://www.horizonhobby.com/product...bo-agnkx021002

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    @NitroHybrid:
    Några tankar om Align RCE BL70G. Om det är samma motor nu som den som en gång levererades tillsammans med RCE BL70G så klarar den väl motorn. Däremot skulle jag vara tveksam till en 3 ampere BEC på en 550 FBL. Generellt får swashservona jobba mer och drar mer ström när man går från FB till FBL. Hur mycket mer ström beror på bl.a. gyro och flygstil.
    Jag skulle resonera som du och stoppa in något som kan leverera något mer. Om du går upp ett steg, från 70 ampere, får du samtidigt lite mer marginal på ESCn. Jag hör till dom som tror att lite marginal inte skadar.

Citat Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Nja, den jag tänkte på var redan från början FBL:

https://www.horizonhobby.com/product...bo-agnkx021002
    Ja, där är ett kit med en 3-ampere BEC till 3 x DS610 + 1 x DS620. Det står att det ingår gyro, men inte vilket. Även om Align anser att detta fungerar tillsammans så är jag skeptisk. Jag vill gärna ha lite mer marginal.

mvh/Bo

PS. Jag ser nu att gyrot som ingår i AGNKX021002-kitet är Aligns 3G. Historiskt intressant?
    Senast redigerat av nkma den 2017-09-26 klockan 11:04. Anledning: marginal + PS
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Aktiv användare
    Reg.datum
    Dec 2011
    "PS. Jag ser nu att gyrot som ingår i AGNKX021002-kitet är Aligns 3G. Historiskt intressant? "

Det var kanske den för klena ESCn som gav 3G så dåligt rykte?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •