T-Shirt Banner
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Align 3S-6S

Align 3S-6S

Hej räcker det att byta motorn för att konvertera min 3S Align 450l till en 6S?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av tuvestudio Visa inlägg

Om den ESC du har klarar 6S så är det bara motorn.
    Kanske kommer du att vilja byta drev på motorn. De beror ju lite på vilken motor du monterar (KV) och vilket varv du vill ha.
    Se upp med axeldiametern om du byter motor, så att du har en pinion med rätt diameter på hålet.
    Jag tror jag har sett 3,0 mm, 3,15 mm och 3,5 mm axlar på 450-motorer.

mvh/Bo
    Senast redigerat av nkma den 2017-10-05 klockan 12:48. Anledning: på motorn...
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Perfekt tack

Forum-räv helge ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Hometown på engelska. Hemmesta på god svenska
    Blog Entries
    5
    Är du som jag och gillar högt varv. Så hittar du lätta rotorblad och kör med dryga 5000 rpm på 6celler. Din 450 blir en raket då ;-)

sir kraschalot www.rubinrc.se
    Sir Kraschalot. Team pilot för Rubin RC www.rubinrc.se

Hahahaha det låter helt galet. Jag är inne på mitt andra år med helis hittils så jag tar det fortfarande slow, men det lockar ju självklart att testa så småningom. Vädret är grymt i Götet idag efter resterna av orkanen Maria. Skall stämpla ut tidigt idag och dra hem och ladda. Måste ut ikväll får spader annars. Tack för hjälpen ni är bäst. Björn

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2014

Borde funka, om det är med aligns 460MX så kommer det bli högre rotorvarv än standard 3s motorn om du inte drevar om som NKMA säger. Tror det är 3,5 mm... Kan köpa ett set med tre olika så du kan byta o prova dig fram...

Om det är Aligns 45A esc så råder jag dig att kolla på en annan. Inte för att den inte orkar med, utan snarare för att den inte är något vidare. Jag kör Hobbywing 50, kanonbra gov och RPM sensor om du vill köra FBL gov... bra BEC också... prisvärd... (tror den är 60A nu men samma esc typ)

Lägger till att den passar perfekt på esc monteringen är kortare än standard så det är enklare att släppa på batteriet...
    Oxy 285 AR7200BX, Koby40, HKII-2216-16 450L VX1e, HW50v3, HK 2520-1880 Goblin 570 VX1n, Jive 80+HV, HKIII-4025-550
    Lynx Team Pilot / Oxy Field Rep

Hej Livan har faktiskt tittat på hobbywings esc och det är inte bara du som ger den ros. Skall definitivt köpa den. Kan ju vara så att då du säger att aligns inte är bra. Så kan det vara förklaringen till det mystiska felen jag ibland får då motorn bara stannar. Björn

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2014
    Hej Livan har faktiskt tittat på hobbywings esc och det är inte bara du som ger den ros. Skall definitivt köpa den. Kan ju vara så att då du säger att aligns inte är bra. Så kan det vara förklaringen till det mystiska felen jag ibland får då motorn bara stannar. Björn

Nä dom har börjat göra riktigt fina saker... många använder sig av FBL governor typ Vbar eller Ikon/Brain o då är den riktigt smutt då den redan har inbyggd RPM sensor. Jag tänkte testa min spartan Gov men jag gillade den interna så pass att jag inte fått mig till att testa extern än. Sen tycker jag den har lätt den bästa formen av någon esc för en 450L. Jag har testat nästan allt i 40-50A storleken....

Startar den om eller dör den bara? Om den startar om kan det vara en "brown out" dvs något drar så mycket ström att FBL startar om. Symtom är att man tappar strömmen under ett tag sen kommer den tillbaka igen... den dör o om piloten lyckas få ner den i ett stycke ändå så verkar allt fungera när man plockar upp den...

Brown outs beror oftast på att någon servo drar för mycket, kan bero på trasig servo eller att det binder i något konstigt läge. Byta esc kan hjälpa på symptomen, det är en rätt kraftig BEC i Hobbywing så det kanske räcker till... men det kan vara värt att kolla även om det blir bättre...
    Oxy 285 AR7200BX, Koby40, HKII-2216-16 450L VX1e, HW50v3, HK 2520-1880 Goblin 570 VX1n, Jive 80+HV, HKIII-4025-550

Det märkliga är att det inte hänt sedan sist. Igår flög jag 12 accar och inte en ända gång inträffar det du beskriver.

Aktiv användare
    Reg.datum
    Jan 2014
    Det märkliga är att det inte hänt sedan sist. Igår flög jag 12 accar och inte en ända gång inträffar det du beskriver.

Inte många saker som händer sedan sist det hände

Brown outs är oftast svåra att felsöka då de är intermittenta fel, om man har väldigt strömhungriga servos o vek BEC så brukar det visa sig enklare. Är det väldigt sällan, då kanske det räcker med att man har en starkare BEC som klara av...

Oftast brukar folk byta dela tills det försvinner (med precision som carpet bombing), men det går att kolla genom att röra runt cyclic o pitch i "maxlägen" för att höra om något binder, kolla att servoarmarna rör sig (försiktigt) utan motstånd i dreven om de är skadade efter någon krasch eller tilt-olycka...

Byter du till en Hobbywing kan du ju alltid skaffa KST servos (utan att slänga din standard om de inte är trasiga) så kan du köra 7-8V, plus att dom är rätt mycket bättre till i princip samma pris...

Försök tänka på vad du gjorde precis innan det hände om... gav fullt roder, mitt i en tic-toc... nått som kan underlätta...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •