T-Shirt Banner
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Fundersam!

Aktiv användare Rejsabjörns avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Flyger WL toys 977, Tarot 450 DFC, T-Rex 500 DFC, T-Rex 550 DFC med Spektrum DX6

Användare
    Reg.datum
    May 2017
    Tack för alla tips. Är lite sugen på en sånhär, Hyperion EOS 0720.
    Nästa steg efter min 470 om jag någonsin lär mig flyga helikopter, blir nog en bensindriven. Men 470in kommer nog alltid att finnas kvar.
    Jag får väl kika lite på datornärdel. Vill laddarna ha lik eller växelström? Måste väl vara lik till dom va? Har ju ett labbagregat i källaren som ger 14 volt och 60 ampere likström. Hade det när jag ytbehandlade och anodiserade lite olika detaljer.

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Kan rekommendera iSDT, riktigt bra produkter till bra pris. Dessutom kompakta Troligtvis bland de mest prisvärda laddarna på marknaden just nu.

https://www.banggood.com/search/isdt...e-0-0_p-1.html
    Synergy 766 // Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // 500SS // Protos Max v2 / 380 // Gaui X3
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Stefack Visa inlägg
    Tack för alla tips. Är lite sugen på en sånhär, Hyperion EOS 0720.
    Nästa steg efter min 470 om jag någonsin lär mig flyga helikopter, blir nog en bensindriven. Men 470in kommer nog alltid att finnas kvar.
    Jag får väl kika lite på datornärdel. Vill laddarna ha lik eller växelström? Måste väl vara lik till dom va? Har ju ett labbagregat i källaren som ger 14 volt och 60 ampere likström. Hade det när jag ytbehandlade och anodiserade lite olika detaljer.
    Det såldes många Hyperion för kanske ca åtta år sedan. Sedan dess har Hyperion blivit ganska ovanlig, i alla fall bland heliflygare.

Likström (DC) ska det vara till alla laddare som jag sett som behöver ett separat nätaggregat.
    Många laddare fungerar på 12 volt, men många "större laddare" med mycket ström och mycket effekt kan inte leverera full effekt om dom inte får högre inspänning, kanske 24 volt, beroende på laddare.

PowerLab och iCharger har "dominerat" länge, men jag har intrycket att ISDT kommer starkt. Jag har inte testat ISDT själv, men någon annan kanske kan berätta om sin erfarenhet.

Här är en, som det ser ut, prisvärd laddare som klarar 1-6S, 150 watt, 8 ampere och 500 mA balansering för ca 350:-.
    Med en parallellplatta kan den ladda ca 4-5 ackar till en 470 parallellt. Om man har färre ackar som tål att laddas snabbare kan man t.ex. ladda 2 ackar med drygt 2C. Det finns fler modeller från ISDT.

https://www.banggood.com/ISDT-SC-608...p-1057271.html

Här är en test av just den laddaren:
    http://fpvcentral.net/2016/07/isdt-s...harger-review/

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Användare
    Reg.datum
    May 2017
    Såg denna laddaren med. Skulle den kunna vara något. Hur fort skulle den kunna ladda ett lipo 6s 1800mah ?
    iSDT SC-620 500W 20A MINI Smart LCD Battery Balance Charge.

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Såg denna laddaren med. Skulle den kunna vara något. Hur fort skulle den kunna ladda ett lipo 6s 1800mah ?
    I teorin 10C vilket skulle vara typ... 3 minuter? Men då lär du inte ha ett batteri särskilt länge...

Jag laddar aldrig mer än 3c, "bra" batterier brukar specca max 5c men en del tycker redan 3c är lite i överkant vad man vågar press batteriet på. På 3c så laddar du batteriet på ca 12-15 minuter, och du skulle med denna laddaren kunna köra 4 batterier parallellt på 2.5C och få den laddade dem på strax över en kvart.
    Synergy 766 // Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // 500SS // Protos Max v2 / 380 // Gaui X3
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Laddaren klarar att ladda den acken med 11C, dvs. 11 gånger ackens kapacitet (1C = 1,8 ampere, 11 x 1,8 = 20 ampere). De flesta ackar tål inte att laddas så snabbt. Att ladda med 1C är den allmänna rekommendationen, men många ackar tål att laddas med 2C eller mer. Det är en avvägning, men jag skulle nog rekommendera (minst) två ackar. Om dom kan laddas med 2C så tar det ca 20 minuter från storage, 50%, med en bra laddare. Om acken är urladdad till ca 20-25% tar det något längre tid, kanske ca 30 minuter med 2C. En laddare som kan drivas med 12 volt kan laddas från bilbatteriet. Tänk då på att inte ladda ur för mycket ur bilbatteriet och att se till att bilbatteriet är fullt efteråt.

/Bo

Togi: Lite eko blev det, men det är väl smällar man får ta?
    Senast redigerat av nkma den 2017-10-10 klockan 20:43. Anledning: Eko...
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Användare
    Reg.datum
    May 2017
    Men det verkar ju helt ok. Om man skulle lägga en beställning på en sån då!
    Vad behöver man mer, har sett att det finns någon form av charging board. Så man kan ladda flera accar på en gång. Vilken typ av laddkontakt ska man ha. Har ju inte köpt några accar ennu, fan är ju rena djunglen det här med vilka laddare kontakter accar man ska ha.

Aktiv användare Kråkans avatar
    Reg.datum
    May 2017
    Vad behöver man mer, har sett att det finns någon form av charging board. Så man kan ladda flera accar på en gång. Vilken typ av laddkontakt ska man ha. Har ju inte köpt några accar ennu, fan är ju rena djunglen det här med vilka laddare kontakter accar man ska ha.
    Känner igen hur de va hehe. Jag tror det bästa är att först bestämma sig för vilken laddare man vill ha. Därefter köper man en nätdel. Kontakter är en smaksak. Jag använder en modell som heter xt60 på min 470 hade helt enkelt så många hemma så fick bli dem och de har alltid funkat bra för mig. En annan modell är ec3 vilka funkar bra också men i mitt tycke sitter lite väl hårt ibland
    Trex 600N Redline 56H Redline Hiflow 3D, Beastx Plus, Goblin 500 Quantum 4115 Vbar
    Goblin 700 Quantum 4530, Vbar
    T-Rex 470LM Align supercombo Beastx Plus

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Det finns minst tre alternativ för en heli i den storleken, EC3, Deans och XT60.
    Svårt att rekommendera…
    Jag kör Deans på 450-storlek och EC5 på större, men det bara blev så. Jag vet inte vad jag skulle välja i dag. Kanske XT60 på 450?
    EC3 var på frammarsch ett tag, men mitt intryck är att det inte längre är så. En del tycker illa om Deans, men dom har fungerat bra för mig.

En laddplatta har ofta plats för upp till sex ackar som kan laddas parallellt/samtidigt.
    En del laddplattor har "säkringar" som hindrar att en defekt ack ställer till för mycket problem.

Här är ett par exempel på laddplattor:
    https://hobbyking.com/en_us/hobbykin...connector.html
    https://hobbyking.com/en_us/hobbykin...html?wrh_pdp=7

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •