T-Shirt Banner
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Fundersam!

Användare
    Reg.datum
    May 2017

Fundersam!

Har börjat titta runt lite efter en bra laddare till min 470 ska väl vara 6s till den. Men vad jag förstår så i dom lite kraftigare laddarna saknas det ju nätdel. Blir man tvungen att köpa enny en dyr apparat till sin dyra laddare. Eller finns det någon bra snabb laddare med nätdel och batteridrift så man kan ladda på fältet. Vill ju ha ganska bra kräm i laddaren så man slipper vänta så länge.

Forum-räv Joslans avatar
    Reg.datum
    Feb 2014
    Du behöver ett nätaggregat som kan ge tillräckligt med kräm för att driva din laddare.
    GAUI NX4/X3, T-REX 450 Pro V2, Blade Nano CP S - Spektrum DX8.

Aktiv användare desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Vad har du för laddare idag som du vill ha agg till? Gamla serveragg är väl det absolut billigaste du komplettera med. Finns nog lite trådar på det och kanske säljes om du letar lite. Dock kan det krävas lite förkunskap eller hjälp för att få till det beroende på din bakgrund.

Min rekommendation är att tänka såhär... Trivs du med hobbyn, så kommer du byta servos, esc, gyro, heli, ackar etc. Men radio och laddare kommer följa med genom allt det där. Köp en så dyr sändare och laddare du har råd med är mitt bästa tips. Så slipper du köpa fler gånger.

Vi räknar lite som det brukar gå till i vardagen efter ett tag.. För en 6s 450 och säg då typ 1500mAh ackar ger formeln 22,2v x 1,5A dvs 33w. Sen kommer du vilja ladda i minst 2c när du väl är ute på fältet och det blir 66w per ack. Sen vill du parallell ladda 4 ackar samtidigt för att ta med ut då blir det 66wx4st. Laddaren bör då ge minst 300w och nätaggregatet runt 350w. Så leta efter nåt sånt för att inte behöva byta ut det inom kort.

Grejen med laddare är att om laddningen blir en tidskrävande aktivitet resulterar det i det begränsar dig och din flygning, sånt är trist och du kommer byta, då är den billiga laddaren rätt dyr helt plötsligt. Tips på allt-i-ett för 6s kan vara en sån här..
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Användare
    Reg.datum
    May 2017
    I dag har jag bara orginalladdaren till min blade. Letar ju efter en redig laddare men problemet var ju att det verkar inte finnas någon med inbyggd nätdel. Ville ju slippa att ha nätdel och ladare utan allt i ett.

Aktiv användare Hunters avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    Jag tror nog det bästa är att skaffa en laddare utan nätdel och sen en lös nätdel när det börjar bli 450 och större.

När man är hemma så kan man ladda med nätdelen inkopplad och vid fältladdning så kan man ta med sig ett bilbatteri istället för nätdelen och ladda på fältet.

Jag har själv köpt serveragg som jag ska ha som nätdel men det finns färdiga agg i olika storlekar så man kan välja ett som passar laddare och accar.
    Helikoptrar: Align 450L Dominator 6s, Blade mCPX BL.
    250 Quads: Blackout mini h, ZMR 250 3D.
    Radio: JR XG14E. Sim: neXt.

Aktiv användare desmos avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Citat Ursprungligen postat av Stefack Visa inlägg
    I dag har jag bara orginalladdaren till min blade. Letar ju efter en redig laddare men problemet var ju att det verkar inte finnas någon med inbyggd nätdel. Ville ju slippa att ha nätdel och ladare utan allt i ett.
    Såg du länken ovan?
    Visst finns det, i olika storlekar.
    OXY3 | Goblin 380, 500, 570, 700 | Logo 690 | Protos 700 | DX9, DS16

Aktiv användare Jacobs avatar
    Reg.datum
    Nov 2015
    Kan varmt rekommendera att köra med serveragg som nätaggregat. Skickar gärna lite bilder om du vill ha
    Love Logo

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Det är ganska vanligt ändå att folk bygger in laddare + nätagg i en väska. Min ser ut såhär:

20160910_204527.jpg IMG_20170107_105812.jpg
    Synergy 766 // Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // 500SS // Protos Max v2 / 380 // Gaui X3
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Aktiv användare Rejsabjörns avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Jag körde länge med en sån här men nu köpt en större när man kör 6S 3300mAh och 6S 5500mAh så tar det så lång tid att ladda med en sån här. Fick tag i en begagnad laddare och trafo av hög kvalite och 300w och kan ladda två ackar direkt effekt för 600:- som jag använder till de stora accarna.

https://hobbyking.com/en_us/imax-b6a...ischarger.html
    Flyger WL toys 977, Tarot 450 DFC, T-Rex 500 DFC, T-Rex 550 DFC med Spektrum DX6

Heli-galen nkmas avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Citat Ursprungligen postat av Stefack Visa inlägg
    Har börjat titta runt lite efter en bra laddare till min 470 ska väl vara 6s till den. Men vad jag förstår så i dom lite kraftigare laddarna saknas det ju nätdel. Blir man tvungen att köpa enny en dyr apparat till sin dyra laddare. Eller finns det någon bra snabb laddare med nätdel och batteridrift så man kan ladda på fältet. Vill ju ha ganska bra kräm i laddaren så man slipper vänta så länge.
    Val av laddare handlar delvis om att göra en prognos om kommande helikoptrar efter din 470 med 6S-ackar.
    En bra laddare till 6S-ackar för 470, som t.ex. kan ladda 4 ackar parallellt behöver kunna leverera ca 6-7 ampere vid 6S och 160-180 watt.

Om du kommer att satsa på större helikoptrar längre fram så behöver du en större laddare. Om man t.ex. har en 700 med fyra 6S 5000mAh som man vill ladda lite snabbt (på ca 20 minuter, med 2C från storage) före flygning så behöver man ca 40 ampere och ca 1000 watt vid 6S.

De flesta LiPo-laddare har inte inbyggt nätaggregat, även om det finns de som har. Även om jag har några idéer så vet jag inte exakt varför det är så. Om du absolut vill ha en laddare med inbyggt nätaggregat kan du hitta en sådan. Den som Reisabjörn skrev om fungerar, men den kan bara leverera ca 50-60 watt, dvs. ladda ca 2,0 – 2,2 ampere vid 6S. Max två ackar parallellt/samtidigt om man laddar med (knappt) 1C. Här är en lite nyare version med 80 watt. Jag har ingen erfarenhet av den och vet inget om den.
    https://www.banggood.com/IMAX-B6AC-u...r-p-71972.html

Att laddaren fungerar bra för mig, laddar snabbt, balanserar bra och snabbt, är så viktigt, att jag hellre lägger fokus på detta än om det är en eller två enheter. Jag har laddat många 450-ackar med iMax B6 (50 watt). Med lite större helisar har jag gått över till Junsi (iCharger) och Revolektrix (PL-8).

/Bo
    NKMA -
    Ner Kommer Man Alltid...
    380, 450, 500, 550, 600 & 700. HK, Align & Logo. Mest sport & 450.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •