T-Shirt Banner
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Battery saver

Användare
    Reg.datum
    Jul 2013

Battery saver

Hejsan
    Jag undra vad ni har ställt in på era batterier ?
    Har 6cell 4400-4500mah
    Hur ska man ställa in det så det blir bra?
    Skickar med en bild från Mikado hemsida
    Mvh
    Micke
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Aktiv användare
    Reg.datum
    May 2014
    80% av mha eller 3.2v
    Vilket som inträffar först...

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Forum-räv
    Reg.datum
    Nov 2011
    3.2V är lågt. Bättre att inte gå under 3.7V. Kör med timer men på stora har jag telme kontronik. Där har jag att 30% kvar i lipot. Då är det ca 3.7V. Sjunker snabbt i V på slutet. Bättre att ha lite marginal.
    Align T-Rex 700E V2 vbar Neo (800 tail) 813mm Edge, Align T-rex 600E Pro vbar Silverline(700 stretchkit) 625mm Radix, Align T-Rex 450L Dom vbar Neo,
    Align T-rex 450 sport (480 Tarot stretch) 350mm Radix, Blade mcpX BL pimpade och original

Användare
    Reg.datum
    Jul 2013
    Hejsan
    I battery setup i vbar radion , där har jag ställt in så jag har 30%kvar i accet
    Då är det lite mera 3.7 V
    /Micke

Citat Ursprungligen postat av micael Visa inlägg
    Hejsan
    Jag undra vad ni har ställt in på era batterier ?
    Har 6cell 4400-4500mah
    Hur ska man ställa in det så det blir bra?
    Skickar med en bild från Mikado hemsida
    Mvh
    Micke
    Jag ställde liknande frågor i tråden om acke till en 700heli. Helikopter verkar fresta batteriet hårt och många avbryter flygningen med ganska så mycket kvar i batteriet. Jag vill mena att det inte finns exakta värden att gå efter utan du måste titta på temperatur, spänning osv för just ditt batteri.

Någon som mig som flyger en flygning per dag kan acceptera högre temperatur på sitt batteri efter flygning än någon som ämnar snabbladda och flyga igen gång på gång.

Ditt ässk har ju ett absolut skydd så din acke kommer aldrig förstöras..... dock är det ju med helikopter kul att landa innan det slutar snurra. Med flygplan brukar jag alltid flyga tills effekten börjar avta sedan landa.
    Fusion + Lambert Kolibri T50 - 600km/h 2017 Helt grym
    Goblin 500 sport Carbon - Spirit Pro - 6S setup - Jeti DS16 Helt grön

Forum-räv
    Reg.datum
    Mar 2015
    Att få maximal livslängd och kraft från ett lipo är inte så svårt egentligen, så länge man följer några enkla regler:

- Aldrig under 3.3v per cell under last.
    - Aldrig under 3.6v per cell vilospänning, dvs när batteriet återhämtat sig efter last.
    - Aldrig temperatur över 60 grader.

Ifall man bryter mot någon av dessa reglerna så skadas kemin i batteriet och man förkortar i onödan livslängden på batteriet. Inte bara att du kommer få färre cykler ur dem, man minskar även hur mycket ström man kan dra ur dem utan att de blir varma och spänningen faller för mycket. Batterier åldras såklart beroende på hur man lagrar dem också, men att ladda snabbt har inte så mycket påverkan på livslängden. Visst kan man flyga på känn, men med tanke på att lipos kostar en slant så tycker iallafall jag att man vill ta väl hand om dem, och har man telemetri så är det ganska lätt.

Själv brukar jag göra så i min VControl att jag ställer in kapaciteten som ska vara kvar runt 20%, ställer in lite lägre kapacitet än batteriets etikett säger (typ 4500 på en 5000mAh lipo), och ökar varje flygning tills jag landar på ungefär 3.75v. Sen ifall jag märker att ett batteri börjar åldras och landa under 3.75v så sänker jag helt enkelt kapaciteten ett snäpp.

(Källa: http://www.elektromodellflug.de/lipo-leitfaden-faq.html)
    Synergy 766 // Logo 700 / 600 SX v2 / 550 // 500SS // Protos Max v2 / 380 // Gaui X3
    VBar Control och Spektrum DX7 g2

Forum-räv
    Reg.datum
    Nov 2011
    Här uppe är det lite med kyla. Flyger när det är lite kallt. Lipona i kylbäg men kommer att göra en låda med fläktar och rxWarmer kit. Då får jag lite för värme i -20 kyla.

Kyla kan döda lipona med. Eller har inte power i början av flyg.
    Align T-Rex 700E V2 vbar Neo (800 tail) 813mm Edge, Align T-rex 600E Pro vbar Silverline(700 stretchkit) 625mm Radix, Align T-Rex 450L Dom vbar Neo,
    Align T-rex 450 sport (480 Tarot stretch) 350mm Radix, Blade mcpX BL pimpade och original

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •